Canada Bart Heirweg

Canada staat hoog op het verlanglijstje van menig fotograaf. Niet onbegrijpelijk, want het Noord-Amerikaanse land combineert moeiteloos ongerepte natuur met een rijke fauna en flora in een gevarieerd woest landschap.

Canada staat hoog op het verlanglijstje van menig fotograaf. Niet onbegrijpelijk, want het Noord-Amerikaanse land combineert moeiteloos ongerepte natuur met een rijke fauna en flora in een gevarieerd woest landschap. Een voor een elementen die nog fotogenieker zijn bij prachtige herfstkleuren en de eerste sneeuw. Klaar voor een heerlijk herfstige fotografietrip door het op één na grootste land ter wereld?

In het westen van Canada vinden we de Rocky Mountains. Een imposant hooggebergte dat met zijn lengte van bijna 3000 kilometer van New Mexico in de Verenigde Staten helemaal tot het uiterste noorden van de Canadese provincies Brits-Columbia en Alberta loopt. Het adembenemende landschap van de Rockies werd miljoenen jarenlang gekneed en gevormd door gletsjers. Vandaag vinden we er tal van nationale parken waar moerassen, rivieren, meren, bossen en imposante bergpieken tot wel 4000 meter het woeste uitzicht bepalen. De volledige Rocky Mountains op één trip in beeld te brengen is onmogelijk: daarom concentreren we ons vooral op Banff en Jasper National park, respectievelijk het oudste en het grootste natuurpark van de Rockies.

Onderweg

Onze trip start op de luchthaven in Calgary, een van de grootste steden van Canada. De uitgestrekte landbouwgebieden, de petroleumindustrie en het droge landklimaat geven Calgary niet meteen een vrolijke indruk. Maar Calgary ligt op amper 80 kilometer van de Rocky Mountains en vormt daarom het ideale vertrekpunt voor deze fototocht. Als je de stad uitrijdt, zou je niet meteen verwachten dat je na een uurtje al te midden de bergtoppen zou staan. Het landschap is er eerder glooiend, maar aan de horizon tekenen de imposante besneeuwde toppen van de Rockies zich al af. Naarmate je Kananaskis nadert, wordt het landschap grilliger, de bergtoppen hoger en de herfstkleuren intenser. Naast de snelweg loopt de Bow River, een van de levensaders van het park die 600 kilometer verder in het hartje van de Rocky Mountains bij Bow Lake ontspringt. Je hebt ogen te kort om al dat moois in je op te nemen. Achter elke bocht wil je uit de wagen springen om foto’s te maken. Maar: probeer je nog even in te houden tot we Banff bereiken, de uitvalsbasis voor het eerste deel van onze trip.

Canada Bart Heirweg
Detail van de bergen rondom Banff gezien vanaf Mt Norquay Scenic Drive.
f/8.0, 1/320, ISO 400, 180 mm

Vermillion Lakes

Banff doet erg Amerikaans aan en is heel toeristisch: meestal geen ingrediënten voor mijn favoriete reislocaties. Maar het vormt wel de ideale startplek om het nationale park te verkennen. De volgende ochtend staan we dan ook al voor dag en dauw aan de Vermillion Lakes die zich aan de rand van de stad bevinden. Deze drie meren in de Bow River-vallei leveren altijd prachtige beelden op. Op een koele, windstille ochtend zorgen nevel en wolkenflarden voor extra sfeer terwijl de omliggende bergen prachtig reflecteren in het windstille water. Staat er toch wat meer wind, dan loont het steevast de moeite om wat verder te rijden tot bij het volgende meer. Vooral het Third Vermillion Lake ligt wat meer beschut, waardoor er sneller reflecties ontstaan. Maak gebruik van enkele rotsen of de vegetatie aan de oevers om het beeld diepte te geven. Ook een omgevallen boomstam of één van de steigers kunnen het beeld interessanter maken. Wanneer je landschappen met een groothoek fotografeert, worden elementen in de verte kleiner afgebeeld. De imposante bergen in de achtergrond worden dus minder dominant afgebeeld en verliezen soms wat impact. In zo’n geval kan je gebruik maken van een standaard- of zoomlens om het landschap wat meer in detail te fotograferen, zodat de berg het meest imposante deel in de foto blijft. Naast indrukwekkende berglandschappen en hun reflecties zijn de Vermillion Lakes ook de ideale plek om watervogels te fotograferen. In tegenstelling tot bij ons, zijn de vogels in Canada een pak toleranter naar mensen toe en laten ze zich gemakkelijker benaderen. Je hebt dus geen enorme telelens nodig om ze in beeld te brengen. Bovendien is het ook niet altijd nodig om je onderwerp beeldvullend te fotograferen. Soms zegt een wildlifefoto veel meer als je ook nog wat van de omgeving laat zien. Probeer het kleurrijke herfstpalet in en rond de meren dus te betrekken in je foto’s.

Canada Bart Heirweg
Het Third Vermillion Lake gehuld in mist en wolkenflarden.
f/11, 1/50, ISO 200, 40 mm

Wat later op de ochtend volgen we de Mt Norquay Scenic Drive, een steile, kronkelende weg die je tot bij het Banff Viewpoint brengt. Vanaf dit uitkijkpunt krijg je een prachtig uitzicht over de stad en de imposante bergketens die Banff omringen. Terwijl de zon de mist verder wegbrandt, fotografeer jij het gelaagde berglandschap met de telelens. Ik kan het niet vaak genoeg gezegd hebben: let op wanneer je landschappen fotografeert met de telelens. De langere brandpuntsafstand maakt telelenzen gevoeliger voor trillingen en bewegingsonscherpte. Een degelijk en goed gepositioneerd statief, mirror-lockup en een afstandsbediening of timer zijn in zo’n situaties onmisbaar.

Lake Minnewanka Scenic Drive

Aan de andere kant van de stad vind je Cascade Ponds. Op het eerste zicht lijkt dit meer op een doorsnee park, maar schijn bedriegt: deze locatie biedt tal van mogelijkheden. Hier kan je namelijk Mount Rundle en Cascade Mountain fotograferen, wanneer ze ‘s morgens of ‘s avonds prachtig reflecteren in het water. Het mooiste moment is misschien nog voor zonsopgang wanneer de koele tinten van het blauwe uurtje mooi contrasteren met de felgele kleuren van de ratelpopulieren in hun herfstkleed. Wanneer je reflecties fotografeert, plaats dan de horizon in het midden om de symmetrie in het beeld extra te benadrukken. Met een polarisatiefilter kan je de reflecties op het water eventueel wegwerken als je de vegetatie of de rotsen in het water beter wilt kunnen zien. Bovendien helpt zo’n filter ook om de herfstkleuren extra te accentueren.

Canada Bart Heirweg
Mount Rundle reflecteert in Cascade Ponds tijdens het blauwe uurtje. Een polarisatiefilter accentueert de gele kleuren van de ratelpopulieren.
f/11, 13, ISO 200, 32 mm

Vanuit noordelijke richting worden de Cascade Ponds gevoed met kristalhelder water afkomstig uit Lake Minnewanka. Dit riviertje kan je als inkomende lijn gebruiken met de bergpieken van Spectral Peak aan de horizon wanneer die opgelicht worden door de eerste zonnestralen. Hier zet je het statief best zo hoog mogelijk, zodat de kronkelende loop van de rivier het best tot z’n recht komt. Ga je lager? Dan wordt de voorgrond te dominant en gaat de dieptewerking van de waterloop verloren.

Canada Bart Heirweg
Riviertje bij Cascade Ponds tijdens een indrukwekkende zonsopgang. De waterloop neemt de kijker mee in het beeld.
f/11, 1.6, ISO 64, 37 mm

Ter hoogte van Cascade Ponds vertrekt de Lake Minnewanka Scenic Drive die je bij de Two Jack Lake, Johnson Lake en Lake Minnewanka brengt. Langs de weg vind je bossen met hier en daar open graslanden. Dit zijn de ideale plekken om de imposante Wapitiherten te spotten. Bij valavond komen ze uit de bossen om te grazen of zich in kracht te meten met één van hun rivalen. Het Wapitihert is een pak groter dan de edelherten die je hier bij ons vindt en volwassen mannetjes bereiken een schofthoogte van ruim anderhalve meter. Tijdens het najaar zijn de mannetjes bronstig. Wees dus voorzichtig en ga niet te dicht, want ook al lijken ze op het eerste zicht weinig aandacht aan je te besteden, ze kunnen toch heel agressief uit de hoek komen.

Canada Bart Heirweg
Een Wapitihert in zijn natuurlijke omgeving. Wildlifefotografie hoeft niet altijd beeldvullend te zijn.
f/5.6, 1/30, ISO 3200, 175 mm

Herten zijn vooral ‘s avonds actief, maar op dat moment is er weinig licht. Je zal dus al snel naar ISO 1600 of ISO 3200 moeten gaan om een voldoende korte sluitertijd te halen, zeker wanneer je uit de hand werkt. Fotografeer het dier niet alleen in close-up, maar laat ook ruimte voor de omgeving. Wanneer het echt donker wordt, is zelf een hoge ISO-waarde onvoldoende om scherpe beelden te maken. Op dat moment kan je de creatieve richting uitgaan en experimenteren met bewegingsonscherpte. Zet de camera in sluitertijdvoorkeur op een sluitertijd tussen 1/5 en 1/15 van eenonde, afhankelijk van de snelheid waarmee het onderwerp zich verplaatst en beweeg vervolgens mee met de camera. Zo ontstaat een abstract en dynamisch beeld waarbij de achtergrond mooi geblurd wordt, maar het onderwerp toch relatief scherp wordt afgebeeld.

Canada Bart Heirweg
Vechtende Wapitiherten langs de Lake Minnewanka Scenic Drive. Een lange sluitertijd zorgt voor dynamiek in het beeld en blurt de achtergrond.
f/8.0, 1/5, ISO 1000, 340 mm

Bow Valley Parkway

Als je Banff verlaat en de route in noordelijke richting verderzet, kom je na een paar kilometer bij een afslag voor de Bow Valley Parkway. Na een drietal kilometer kom je bij Sawback Burn, de restanten van een aantal gecontroleerde branden om de bossen en de habitat van lokale dieren te hernieuwen. Wat achterbleef is een open landschap met kleurrijke herfsttinten in schril contrast met zwartgeblakerde boomstammen. Hier kan je met de telelens abstracte detailfoto’s maken van de bergflanken, waarbij je het volledige beeld vult met een afwisseling van levende en dode bomen, herfstkleuren en misschien wat sneeuw. Wanneer je dergelijke beelden maakt, is het belangrijk dat het volledige beeld gevuld wordt met een herhaling van deze vormen, kleuren of patronen. Let er dus goed op dat er geen elementen opduiken die het beeld kunnen verstoren en besteed aandacht aan de compositie. De lucht vermijd je hier best. Bestudeer ook grondig de randen van de foto, want deze worden vaak over het hoofd gezien. Niet alle camera’s tonen in de zoeker immers het volledige beeld. Wanneer je fototoestel over live-view beschikt, gebruik dan deze functie om de volledige foto te zien en het beeld grondig te analyseren. Naast abstracte beelden van de bergflanken, kan je ook op zoek gaan naar meer intieme landschappen waarbij je de focus vooral legt op de prachtige texturen van de zwartgeblakerde boomstammen omringd door kleurrijke vegetatie.

Canada Bart Heirweg
Abstract beeld van het afgebrande bos op de flanken van Sawback Burn. Vul het volledige beeld met een herhaling van kleuren en structuren.
f/8.0, 1/400, ISO  400, 320 mm

Nog wat verder langs de Bow Valley Parkway kom je bij Hillsdale. Op deze locatie kan je uren fotograferen, want de mogelijkheden zijn hier eindeloos. De gouden graslanden omzoomd met felgele ratelpopulieren contrasteren er prachtig met de blauwe tinten die je in het gebergte op de achtergrond terugvindt. Hier kan je het landschap zowel weids als meer in detail in beeld brengen. Maak voor de weidse foto’s gebruik van de kleurrijke vegetatie in de voorgrond om het beeld diepte te geven. Ga je wat lager bij de grond? Gebruik dan focus stacking om de scherpte van meerdere beelden te combineren. Op die manier garandeer je scherpte van voor tot achter. Staat er wind? Probeer dan de dynamiek te visualiseren door gebruik te maken van een grijsfilter om de sluitertijd langer te maken. Een shutterspeed tussen 0,5 tot 2onden is perfect om beweging in het gras te visualiseren en het landschap op een meer dynamische manier weer te geven. Met een polarisatiefilter accentueer je dan weer de prachtig gele kleur van de ratelpopulieren en met een zachte grijsverloopfilter van ongeveer 2 stops hou je het contrast onder controle zodat de interessante structuren in de wolken niet verloren gaan.

Hillsdale is bovendien ook de perfecte locatie om met de telelens het landschap meer in close-up te fotograferen: je hoeft niet altijd de lucht te laten zien. Wanneer die helemaal blauw of volledig grijs is voegt die weinig toe aan het beeld en kan je hem dus beter weglaten. Zoom in en focus vooral op de herfstkleuren: een detail van de kleurrijke populieren, bergtoppen gehuld in flarden mist of een wirwar van bontgekleurde struiken behoren tot de mogelijkheden. Maar er valt nog veel meer te ontdekken langs de Bow Valley Parkway. Denk maar aan het zicht op Castle Mountain en Bow River vanaf de brug ter hoogte van Castle Junction of het typische beeld van de imposante goederentrein die dagelijks de vallei doorkruist ter hoogte van Morant’s Curve.

Canada Bart Heirweg
Het kleurrijke landschap nabij Hillsdale.
f/11, 1/60, ISO 200, 28 mm

Icefields Parkway

Wij verlaten echter Banff National Park en zetten onze weg verder naar Jasper National Park langs de beroemde Icefields Parkway. Hoewel Lake Louise en Morraine Lake absoluut de moeite waard zijn om te fotograferen, laten we ze links liggen, want deze locaties verliezen veel van hun charme door de horden aan toeristen die er dagelijks toestromen. Het is zelfs zo erg geworden dat je vaak op meer dan een half uur afstand van deze locatie moet parkeren en vervolgens de bus moet nemen om er te geraken.

Canada Bart Heirweg
Boomstammen in Herbert Lake. Samengesteld beeld waarbij eerst werd gepolariseerd voor de lucht en daarna voor het water.
f/11, 0.8, ISO 64, 24 mm

Onze eerste stop langs de Icefields Parkway is het minder bekende, maar daarom niet minder mooie, Herbert Lake. Dit kleine meer fotografeer je best vanuit de noordelijke hoek, dicht bij de Parkway. In die hoek liggen een aantal boomstammen onder het water die je kunt gebruiken om de voorgrond interessanter te maken. Met een polarisatiefilter haal je de reflecties weg van het water waardoor de boomstammen duidelijker in beeld komen. Bovendien kan je hiermee ook de kleurcontrasten in de bergen en de lucht accentueren. In sommige gevallen zal je echter merken dat wanneer je polariseert voor de reflectie, de lucht niet wordt beïnvloed en omgekeerd. In zo’n geval kan je twee beelden maken waarbij je telkens in een verschillende richting polariseert: eerst voor de lucht en vervolgens voor de reflectie. Deze beelden kan je achteraf dan samenvoegen in Photoshop met lagen en maskers.

Canada Bart Heirweg
Winderig weer bij Bow Lake. Een langere sluitertijd visualiseert de dynamiek in het water en een zwart-witbewerking maakt het beeld dramatischer.
f/11, ½, ISO 125, 18 mm

We rijden verder langs de Icefields Parkway en komen nu bij Bow Lake. Vanaf de oevers ter hoogte van de lodge kan je er de imposante Mount Crowfoot in beeld brengen. Uiteraard hoop je opnieuw op prachtige reflecties, maar Bow Lake is een vrij uitgestrekt meer en dus gevoelig voor wind. Bij veel wind kan je experimenteren met langere sluitertijden en de beweging in het water gebruiken om een ruiger en meer dynamisch beeld te maken. Een zwart-witconversie achteraf zet deze dramatiek extra in de verf.

Canada Bart Heirweg
Mount Jimmy Simpson gezien vanaf de vennetjes ter hoogte van Bow Summit. Herfst en winter gecombineerd in één beeld.
f/11, 1/30, ISO 64, 16 mm

We rijden verder langs de Icefields Parkway. In de verte duikt een hemelsblauw meer op: Peyto Lake. Dit befaamde meer is ook vrij toeristisch, dus gaan wij – ondanks zijn schitterende aanblik – op zoek naar rustigere oorden. Aan de overkant van de weg ter hoogte van Bow Summit vind je een aantal kleine moerasjes en vennetjes. Ze lijken op het eerste zicht misschien weinig spectaculair in vergelijking met de imposante meren die we onderweg al tegenkwamen, maar ze bieden toch tal van mogelijkheden. Vanaf de oevers van deze vennetjes kan je in westelijke richting Mount Jimmy Simpson in beeld brengen en in oostelijke richting vind je Observation Peak. De roestbruine kleuren van de vegetatie in combinatie met het donkere veenwater en de besneeuwde toppen zijn erg fotogeniek. Ga opnieuw op zoek naar leuke structuren in de oevervegetatie om de voorgrond te vullen, maak eventueel gebruik van focus stacking als je laag bij de grond fotografeert en vergeet je polarisatiefilter niet om de kleuren extra in de verf te zetten.

Columbia Icefield

De Icefields Parkway brengt ons vervolgens bij de Waterfowl Lakes waar je ongetwijfeld opnieuw leuke beelden kunt maken van het meer en de omliggende bergtoppen. Wij hebben echter onze zinnen gezet op de Athabasca-gletsjer, één van de uitlopers van het Columbia-ijsveld. Hier word je duidelijk geconfronteerd met de opwarming van het klimaat, want in de laatste honderd jaar is de gletsjer al anderhalve kilometer teruggetrokken en heeft hij meer dan de helft van zijn volume verloren. De gletsjer trekt zich jaarlijks met bijna 2 tot 3 meter terug. Vanwege de goede bereikbaarheid vlakbij de Icefields Parkway is het Columbia Icefield een van de drukst bezochte plaatsen in Noord-Amerika: hier kan je de toeristen dus moeilijk ontwijken. Maar ongeveer 500 meter voorbij het drukke Discovery Centre vind je op de linkerkant een kleine stopplaats waar het veel rustiger is en waar je een mooi uitzicht krijgt over de gletsjer en het riviertje die het smeltwater van de Athabasca-gletsjer wegvoert. Je moet wat naar beneden klauteren om tot bij het riviertje te komen, maar deze kleine waterloop vormt wel de perfecte voorgrond voor de imposante bergen en gletsjertongen in de achtergrond. Neem een lager standpunt in en zoek enkele leuke rotsen of stroomversnellingen uit. Met een sluitertijd van ongeveer 1onde probeer je de dynamiek in het water te visualiseren. Vergeet nadien niet om ook de telelens uit te halen om meer abstracte beelden te maken van het besneeuwde berglandschap. De monochrome kleuren van dit uitzicht lenen zich achteraf perfect voor een stevige zwart-witconversie.

Canada Bart Heirweg
Abstract zwart-witbeeld van de Athabasca-gletsjer en smeltwaterrivier.
f/11, 1/50, ISO 64, 28 mm

We zijn nu ongeveer halfweg onze route naar Jasper. Hou onderweg je ogen open, want ook al zijn de meeste bruine en zwarte beren in september en oktober de bergen ingetrokken voor hun winterslaap, toch bestaat de kans dat je een achterblijver tegenkomt. Ze wandelen soms gewoon langs de weg en laten zich goed bekijken. Hou toch altijd voldoende afstand en blijf in de wagen zitten, want ze kunnen erg gevaarlijk zijn. Probeer dus geen selfie te maken zoals veel onwetende toeristen wel doen.

De route langs de Icefields Parkway is adembenemend en eigenlijk zou je constant de wagen opzij willen zetten om foto’s te maken. Een laatste stop vooraleer we Jasper binnenrijden, vinden we ter hoogte van de Goats and Glaciers Viewpoint. Zoals de naam al doet vermoeden, krijg je hier een ongelooflijk uitzicht over de Athabasca-rivier en de indrukwekkende bergketen die erachter ligt. Dit uitkijkpunt is bovendien een goede plaats om een sneeuwgeit te spotten. Deze uit de kluiten gewassen witte geit lijkt bijna weggelopen te zijn uit een sprookje: schrik dus niet als je er plots eentje over de steile rotswand ziet wandelen.

Canada Bart Heirweg
Het imposante panorama van het Goats and Glaciers Viewpoint. Een polarisatiefilter accentueert de turkooizen kleur van de Athabasca rivier.
f/11, 1/10, ISO 64, 32 mm

Jasper National Park

Na ongeveer 4 uur rijden, bereiken we de stad Jasper, onze uitvalsbasis om het gelijknamige nationale park te verkennen. Jasper oogt authentieker en doet ook veel minder toeristisch aan dan Banff. In de open graslanden langs de toegangswegen van de stad maak je dan ook regelmatig kans op een kudde Wapitiherten.

Canada Bart Heirweg
Bootjes aan de oevers van Patricia Lake geven het beeld kleur en diepte.
f/11, 3, ISO 64, 24 mm

De volgende ochtend gaan we richting Patricia en Pyramid Lake. Beide meren bieden tal van mogelijkheden op een rustige windstille ochtend. De imposante Rockies die er reflecteren in het water zijn uiteraard de belangrijkste reden voor een bezoek aan het meer, maar ook watervogels en wild kom je hier regelmatig tegen. Aan de oevers van de meren vind je hier en daar kleurrijke kano’s en vissersbootjes waarmee je de voorgrond kunt vullen en het beeld extra kleur kunt geven. Ook een verweerde boomstam of enkele grassen kunnen voor diepte zorgen.

Canada Bart Heirweg
Het harde licht zorgt voor kleurrijke reflecties in het water en geeft deze foto van een grote grijze snip een bont uitzicht.
f/7.1, 1/800, ISO 400, 370 mm

Op de terugweg van de ochtendshoot stoppen we nog even langs de vennetjes die je aan de rechterkant van de weg vindt, net voorbij Patricia Lake. In die vennen vind je regelmatig eenden en steltlopers die hier even uitrusten vooraleer ze de weg naar hun overwinteringsgebieden in het zuiden verderzetten. De zon staat nu al een stuk hoger aan de hemel, maar dat harde licht hoeft niet altijd een probleem te vormen. De reflectie van de gele ratelpopulieren oogt nu immers nog een stuk feller. Probeer deze bonte reflectie achter je onderwerp te plaatsen door je eigen positie wat te veranderen. Zo maak je een foto van een vogel plots een stuk kleurrijker en interessanter. De bonte vegetatie of bomen kan je ook gebruiken om een doorkijkje te maken. Fotografeer met beperkte scherptediepte door de bladeren van een boom of een struik zodat een kleurrijk onscherp kader rondom het onderwerp ontstaat. Kies je positie zorgvuldig zodat de bladeren niet te veel overlappen met de kop van het subject.

Canada Bart Heirweg
De onscherpe bladeren van een ratelpopulier omkaderen de kop van deze raaf.
f/5.6, 1/400, ISO 3200, 400 mm

Medicine Lake

Ten noorden van Jasper vind je de Maligne Lake Road die je naar Medecine en Magline lake brengt. Het is er meestal heel druk en dus beter te vermijden, maar Medecine Lake is wel absoluut een bezoekje waard. De waterstand in het meer is altijd een verrassing. Soms staat er veel water en soms kan het meer zo goed als droog staan. Bij een normale waterstand hoop je hier uiteraard opnieuw op prachtige reflecties in het water waarbij je gebruik kunt maken van de reusachtige rotsblokken aan de oevers om het beeld te vullen. De zon komt op achter de bergen aan de overkant van het meer. Als de omstandigheden dus willen meewerken en er hangt een mooi wolkendek met een opening in het oosten, maak je hier kans op een indrukwekkende zonsopgang waarbij de felgekleurde wolkenlucht ook nog eens gereflecteerd wordt in het water. Met een grijsverloopfilter of een combinatie van verschillende belichtingen die je achteraf samenvoegt tot een HDR, hou je het lichtcontrast op zo’n moment onder controle.

Naast weidse berglandschappen leent Medecine Lake zich ook opnieuw tot detailbeelden. Hou de telelens dus in de aanslag en fotografeer de abstracte structuren van dode bomen op de westelijke bergflank. En wie weet heb je wel het geluk om een eland op beeld vast te leggen. Je ziet ze regelmatig in of langs het meer. Ook beren, wolven en argali’s (een soort wild schaap) worden hier regelmatig waargenomen.

Canada Bart Heirweg
Medecine Lake tijdens een kleurrijke zonsopgang. Een zachte grijsverloopfilter hield het contrast onder controle.
f/11, ½, ISO 64, 19 mm

Athabasca River

Tijdens het laatste deel van onze trip bezoeken we de gebieden ten noorden van Jasper langs de Yellowhead Highway. Een snelweg is niet meteen de meest tot de verbeelding sprekende locatie om te fotograferen, maar aan beide kanten van de weg vind je tal van fotomogelijkheden. Parkeer altijd op de pechstrook en blijf van de weg af. Dit is en blijft een snelweg en de vrachtwagens komen hier dan ook in volle vaart voorbij. Eigenlijk bevinden we ons hier in het stroomgebied van de Athabasca. Het landschap bestaat uit een aantal vennen en meren omgeven door imposante pieken en een kleurrijke herfstvegetatie. Soms staat het water in de meren zo laag dat er prachtige modder- en zandstructuren bloot komen te liggen. Die kan je in de voorgrond plaatsen om het beeld interessant te houden van voor tot achter.

Hier en daar vind je een aantal helderblauwe meertjes met daarin dode bomen. Deze moerassen lijken op het eerste zicht chaotisch, maar lenen zich eigenlijk perfect voor intieme en abstracte detaillandschappen. Vul het beeld met een wirwar van dode bomen en kleurrijke vegetatie. Zo ontstaan bijzondere beelden die veel unieker en persoonlijker zijn dan de foto’s van de weidse berglandschappen die al zoveel vaker zijn gemaakt.

Canada Bart Heirweg
Abstract beeld van de kleurrijke moerassen langs de Yellowhead Highway.
f/11, 1/4, ISO 200, 70 mm

Ter hoogte van Talbot Lake kan je meer abstracte beelden maken. Aan de overkant van het meer bevindt zich immers een afgebrande bergflank die nu vol dode bomen en bonte herfstkleuren staat. Ook hier kan je dus met de telelens aan de slag om dit bevreemdende landschap in beeld te brengen. Wie het minder heeft begrepen op dergelijke abstracte beelden, vindt bij Talbot Lake tal van mogelijkheden voor meer klassieke shots. Bij rustig  weer zullen de omliggende bergen opnieuw prachtig reflecteren in het water. Bovendien liggen aan de oevers vaak enkele bootjes die je foto’s wat romantischer kunnen maken.

Ter hoogte van de Miette Range eindigt onze roadtrip door Banff en Jasper National Park. We hebben kunnen genieten van de ruige uitgestrekte landschappen, imposante bergketens en close encounters met wildlife. Het landschap is er zo indrukwekkend dat je ongetwijfeld met een enorme selectie aan mooie beelden terug naar huis gaat. Maar dat heeft ook een keerzijde: Banff en Jasper behoren tot de meest toeristische plaatsen in Canada en worden overstelpt met toeristen. Je moet dus af en toe van het pad afwijken en de rustige locaties opzoeken om in alle stilte te kunnen genieten van de imposante natuur in Canada.

Tips voor kleurrijke herfstbeelden

  • Herfstkleuren tonen het felst bij zijlicht of in tegenlicht.
  • Let op complementaire kleuren zoals blauw en geel. Die kleuren versterken elkaar en maken het beeld krachtiger.
  • Fotografeer tijdens het gouden uurtje. De warmere tinten en kwaliteit van het licht helpen om de kleuren te versterken.
  • Vergeet de regenachtige dagen niet. Regen geeft alles een mooie glans en versterkt de kleuren.
  • Accentueer bepaalde kleuren in nabewerking. Maak hiervoor gebruik van het HSL-paneel in Lightroom, waarbij je de kleurtint, helderheid en saturatie van elke individuele kleur kunt aanpassen.

Over Bart Heirweg

Bart Heirweg, is natuur- en landschapsfotograaf. Wie meer beelden van hem wil zien kan zijn Shoot-artikel over de Durme lezen of meer van zijn werk vinden op Instagram en zijn website.

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in