Nikon-cijfers

De Nikon-cijfers over het eerste kwartaal van zijn financiële boekjaar 2022 laten zien dat de markt om duurdere modellen vraagt.



Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.


Nikon heeft zijn financiële resultaten voor het eerste kwartaal van het fiscale jaar 2022 bekendgemaakt. De kwartaalcijfers hebben betrekking op de periode van 1 april tot 30 juni van dit jaar, op 31 maart 2022 sluit Nikon het boekjaar af.

In het afgelopen kwartaal wist de Imaging Products Business van Nikon een omzet van 50 miljard yen te realiseren, omgerekend ongeveer 386 miljoen euro. Dat is een stijging van maar liefst 99 procent ten opzichte van dezelfde periode in het vorige boekjaar (1 april tot 30 juni 2020), toen Nikon in deze divisie een omzet van 25,1 miljard yen in de boeken kon schrijven.

De bedrijfswinst over het eerste kwartaal was ook stukken beter. Het bedrijf kon voor deze divisie een winst van 9,2 miljard yen, zo’n 71 miljoen euro, noteren. Ook dat is aanzienlijk beter dan het resultaat dat Nikon in dezelfde periode vorig jaar behaalde, toen het met een verlies van 8,3 miljard yen nog rode cijfers in de boeken moest schrijven.

Volgens Nikon is de hogere omzet ‘deels te wijten aan de zwakkere yen’. Bovendien maakt het bedrijf in de rapporten nog een kanttekening bij de cijfers. Het schrijft dat de bedrijfswinst in het eerste kwartaal van het fiscale boekjaar 2022 aanzienlijk hoger was ten gevolge van “uitgestelde gedeeltelijke kosten naar het tweede kwartaal en later”. Die kosten zullen dus nog van (negatieve) invloed zijn op de cijfers van de overige kwartalen van het huidige fiscale boekjaar.

Nikon-cijfers in eenheden

In het eerste kwartaal van het lopende boekjaar wist Nikon 220.000 camera’s met verwisselbare lens te verkopen. Dat is een stijging van 80 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in het vorige boekjaar. Daarnaast verkocht het bedrijf in deze periode 390.000 objectieven en 70.000 compactcamera’s. Ook daarvoor kon het bedrijf een plus noteren ten opzicht van een jaar geleden. Het verkocht maar liefst 170 procent meer verwisselbare lenzen en 20 procent meer compacts.

Natuurlijk zijn de positievere Nikon-cijfers deels toe te schrijven aan het herstel van de markt na covid-19. Maar volgens het bedrijf is het ook het resultaat van zijn betere assortiment aan verwisselbare lenzen voor systeemcamera’s. Het verkocht vooral meer producten in het midden tot hoge segment van de markt aan professionals en hobbyisten. Dat had ook een effect op de gemiddelde verkoopprijs van Nikons producten, dat ook is gestegen. Het bedrijf gaat ervan uit dat het herstel van de cameramarkt nog niet ten einde is en dat de focus blijft verschuiven naar modellen voor professionals en enthousiaste hobbyisten.



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in