Creative Cloud

De blootgestelde informatie bevatte geen betaalinformatie of wachtwoorden van klanten van Creative Cloud, maar maakt wel phishing-pogingen mogelijk.

Een database met de gegevens van bijna 7,5 miljoen gebruikers van Creative Cloud heeft waarschijnlijk een week lang onbeveiligd online gestaan. Website Comparitech ontdekte het lek samen met beveiligingsonderzoeker Bob Diachenko. Hij stelde Adobe op 19 oktober op de hoogte, waarna de softwaremaker het lek binnen een dag dichtte.

De onderzoekers melden logischerwijs niet in detail hoe zij de informatie ontdekten, maar wel welke gegevens Diachenko wist te bemachtigen. Het gaat onder meer om e-mailadressen, de aanmaakdatums van accounts, welke Adobe-producten eraan gekoppeld zijn, het land van herkomst en de betalingsstatus van de besmette accounts. De onderzoekers zeggen dat er geen wachtwoorden en betaalinformatie gelekt is.

Het is niet bekend of anderen de onbeveiligde database ook hebben ingezien. Ook is niet zeker hoe lang het lek online heeft gestaan, maar de schatting van Diachenko is dat de gegevens een week lang onbeveiligd zijn geweest. Adobe geeft in een reactie aan dat het “zijn ontwikkelprocessen evalueert om herhaling te voorkomen”.

Creative Cloud-klanten moeten alert zijn voor phishing

Het is niet de eerste keer dat Adobe te maken heeft met een datalek. In oktober van 2013 is Adobe geconfronteerd met een inbreuk die minimaal 38 miljoen gebruikers trof. Toen zijn drie miljoen gecodeerde creditcardgegevens gecompromitteerd en er is een onbekend aantal inloggegevens buitgemaakt. Bovendien is bij die lek de broncode voor Adobe Photoshop, Acrobat, ColdFusion en ColdFusion Builder gestolen.

Ook al zijn er bij de recente inbreuk geen wachtwoorden of betalingsinformatie zichtbaar geweest, de genoemde gegevens kunnen wel worden gebruikt voor phishing-aanvallen. Via telefoon of e-mail wordt dan geprobeerd om financiële of andere gevoelige informatie van de gebruikers te krijgen. Wees dus alert voor phishing-pogingen als je een abonnement op Adobe Creative Cloud hebt.

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in