Samyang bouwt stap voor stap een volledig assortiment uit van kwaliteitsvolle en even betaalbare objectieven met vaste brandpuntsafstand. We nemen een brede groothoeklens in ons vizier.

Ultragroothoekobjectieven voor full-framecamera’s zijn zeldzaam en happen een flink bedrag uit je budget. De grote merken bieden zowel een rectilineair objectief met vaste brandpuntsafstand van 14 tot 16 mm aan als groothoekzoomlenzen voor zowat dezelfde prijs. (Een rectilineaire lens is zo ontworpen dat rechte lijnen die door het beeldcentrum lopen als dusdanig worden weergegeven, zonder de kromming die je bij fisheyeobjectieven hebt.)

De Koreaanse fabrikant Samyang levert al enige tijd een 14mm f/2.8-exemplaar voor zowat een kwart van de prijs van de grote merken. We konden via importeur Disnet een exemplaar met Nikon-vatting uitproberen; de lens is ook beschikbaar met vatting voor Canon, Sony A, Pentax, 4/3 en Samsung NX. Er bestaat ook een aangepaste uitvoering voor videotoepassingen.

Bouw

De Samyang 14mm f/2.8 hoort thuis in een rijtje budgetvriendelijke full-frameobjectieven, naast de lichtsterke 24-, 35- en 85mm f/1.4-modellen en de onlangs aangekondigde 135mm f/2.0. De constructie is grotendeels in metaal, met een vaste plastic bescherm- en zonnekap rondom het imposante frontelement. Ondanks een complex optische ontwerp is het geheel compact en niet overmatig zwaar. Filters kunnen niet rechtstreeks worden gemonteerd: Samyang biedt wel een optionele houder voor grote (16 x 14 cm) filters. Het objectief komt met een degelijke beschermdop en een zachte opberghoes.

Scherpstellen gebeurt manueel, met een goed geplaatste en soepel gedempte focusring die over ca. 260° roteert. Wij vonden de focusafstand-aanduiding voor ‘oneindig’ misleidend: verre objecten leken het scherpst bij een instelling net voorbij de 3m-aanduiding. Bij een korte brandpuntsafstand is de scherptediepte zo groot dat precies scherpstellen met een optische zoeker moeilijk wordt: voor kritisch werk gebruik je best de liveviewmodus met vergroting. De minimale focusafstand is 28 mm.

Het zesbladige diafragma loopt van f/2.8 tot f/22 en wordt op de lens zelf ingesteld per halve stop. De Nikon-uitvoering laat elektronische communicatie met de camera toe, waardoor je het diafragma ook vanop het toestel kan bedienen. Ook focusbevestiging, het doorgeven van exifgegevens en de koppeling met het i-TTL-flitssysteem worden zo ondersteund. Bij andere lensvattingen ontbreekt deze mogelijkheid.

Kwaliteit

Met een full-framesensor bestrijkt het objectief een diagonale beeldhoek van ca. 115°. Al bij volledig open diafragma tekent de lens uitstekend scherp, van midden tot bijna beeldrand. Met een kleiner diafragma verbeteren het contrast en de uniformiteit, met een maximum rond f/5.6. Het scherpteveld vertoont weinig of geen kromming. De chromatische aberratie is bijzonder goed gecorrigeerd en in de praktijk verwaarloosbaar. De lens is ook weinig gevoelig voor invallend licht (flare).

Zoals bij vele groothoeklenzen is vignettering ook bij de Samyang 14mm duidelijk aanwezig: bij volledig open diafragma zijn de hoeken twee tot drie stops donkerder dan het midden. Bij kleine diafragma’s (f/16 en f/22) neemt de vignettering af tot ongeveer een halve stop.

Evenmin onverwacht is een sterke en complexe tonvormige vervorming, het meest merkbaar in de hoeken en langs de beeldranden. De courante nabewerkingssoftware biedt helaas (nog) geen ingebouwd correctieprofiel voor dit Samyang-objectief. Met een beetje zoekwerk op het internet vonden we toch nog een bruikbaar profiel voor Lightroom, dat zowel vignettering als optische vertekening grotendeels wegwerkt. PTLens – welbekend bij specialisten – bevat wel een profiel dat bruikbaar is voor deze lens.

Bij gebruik op een X-Y1-systeemcamera met APS-C-sensor (met lensadapter) wordt de resulterende beeldhoek een flink stuk ingeperkt. De kleinere uitsnede – vergelijkbaar met die van een 21mm-lens op full-frame – helpt dan wel om vignettering en vervorming te reduceren, maar de omvang en het gewicht van de lens blijven dezelfde. Misschien kijk je dan beter eens naar een specifiek objectief voor je cropcamera. Wil je toch de extreme beeldhoek op APS-C behouden, dan biedt Samyang met een eigen 10mm f/2.8-model een mini-uitvoering van de grotere broer. Wij gebruikten ten slotte de 14mm-lens op onze Fuji X-T1 nog in combinatie met een Metabones Speed Booster: zo krijg je bijna de oorspronkelijke beeldhoek terug. Ook hier bereikten we een prima resultaat.

Conclusie

Werken met een ultragroothoeklens vereist dat je leert omgaan met de bijbehorende extreme perspectiefeffecten: dan pas kan je de creatieve mogelijkheden ervan ten volle benutten. Typische toepassingsgebieden omvatten landschappen, astrofotografie, architectuur en (indoor) evenementen.

Met een degelijke bouwkwaliteit, uitstekende beeldresultaten (bevestigd in vele onafhankelijke testrapporten) en daarbovenop een zeer aantrekkelijke prijs biedt de Samyang 14mm f/2.8 bijzonder veel waar voor je geld. Voor zover je kunt leven met de stevige vervorming – en in mindere mate de vignettering – of die in nabewerking voldoende kan corrigeren, wordt dit objectief zonder meer een aanrader.

Weinig of geen problemen dus voor de natuur- en landschapsfotograaf, of voor de partycrasher. Als je vaak aan architectuur- of interieurfotografie doet, onderzoek je het best vooraf of er specifieke correctieprofielen te vinden zijn die passen binnen je workflow.

[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2015/16/143284_samyang14d700v2.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2015/16/143284_samyang14lenscap.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2015/16/143284_antwerpencscorrected.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2015/16/143284_schorrequinze.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2015/16/143284_schorretegenlicht.jpg” caption=”||||||||”]

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.