Tilt-shiftfotografie met een 'kleinformaatcamera' was tot voor kort vrijwel uitsluitend voorbehouden aan de gebruikers van Canon- en Nikon-spiegelreflexcamera's. De Koreaanse producent van budgetvriendelijke objectieven Samyang introduceerde pas een alternatief voor deze stevig geprijsde tilt-shiftmerklenzen.

Tilt-shiftfotografie met een ‘kleinformaatcamera’ was tot voor kort vrijwel uitsluitend voorbehouden aan de gebruikers van Canon- en Nikon-spiegelreflexcamera’s. Beide merken hebben in hun assortiment degelijke maar stevig geprijsde tilt-shiftobjectieven met verschillende brandpuntsafstanden.

Midden 2013 speelde Samyang zijn joker uit: een tilt-shiftobjectief van 24 mm dat zowat de helft goedkoper uitvalt, en bovendien beschikbaar is met vatting voor Canon, Nikon, Sony (A of E) of Pentax. Maar ook in de wereld van de optiek krijg je niets voor niets: wij waren daarom erg benieuwd naar zowel sterktes als eventuele beperkingen van de nieuwkomer. Importeur Disnet stelde ons een exemplaar met Nikon F-vatting ter beschikking voor een uitgebreide kennismaking. Daarbij gebruikten we zowel een Nikon full-frame DSLR als en een Fuji APS-C-systeemcamera.

Imposant en veelzijdig

Het Samyang-objectief is iets korter en lichter dan zijn soortgenoten. De behuizing, uitgevoerd in hoogwaardig plastic, herbergt 16 lenselementen (waarvan 2 asferisch en 2 in ED-glas) in 10 groepen. De filtermaat is 82 mm; er wordt geen zonnekap meegeleverd.

Scherpstellen gebeurt uiteraard manueel (tot minimaal 20 cm), en ook het zesbladige diafragma kan enkel vanop de lens zelf worden ingesteld. Er is geen enkele elektronische communicatie tussen objectief en camera: er wordt dus geen exif-informatie over diafragma of focusafstand geregistreerd.

De instelbereiken voor shift (± 12 mm) en tilt (± 8,5°) zijn genereus. De richtingen van deze verstellingen kunnen bovendien willekeurig gekozen worden van gelijklopend tot loodrecht op elkaar (zoals bij de nieuwste Canon-modellen, maar niet bij Nikon). De lensvatting zelf draait echter slechts over 90° t.o.v. de camera, zodat voor shift niet alle tussenliggende oriëntaties mogelijk zijn.

Voor elke verstellingsmogelijkheid is er telkens een zwarte regelknop en (aan de tegenoverliggende zijde) een grijze blokkeerknop. De bewegingen zijn vloeiend en dank zij een heldere schaalverdeling vrij precies in te stellen. De knoppen zijn aan de kleine kant en daardoor niet altijd gemakkelijk te bedienen, zeker bij een DSLR waar de overhangende zoekerbehuizing en een forse handgreep zo al de werkruimte beperken.

De blokkeerknoppen blijken geen positie met een zekere frictie tussen ‘vast’ en ‘los’ toe te laten. Je ondersteunt de lens dus het best met de hand tijdens verticale verstellingen om te beletten dat ze plots verschuift. Ook ligt de diafragmaring ongelukkig dicht bij de focusring. Wanneer je na scherpstellen met volle diafragmaopening het gekozen werkdiafragma instelt, moet je dus opletten dat je niet per ongeluk de scherpstelling wijzigt.

Puike beeldkwaliteit

Bij volle opening tekent de lens al vrij scherp in het midden, maar blijven randen en hoeken achter qua contrast. Bij f/8 bereiken zowel scherpte als homogeniteit hun hoogtepunt: dat is het ideale werkdiafragma. Een ietsje meer verscherping en (micro)contrast toevoegen in nabewerking geeft je beelden net die extra ‘punch’. Chromatische aberratie is minimaal, en de lichte vignettering en tonvormige vertekening zijn zonder veel moeite weg te werken in nabewerking.

Zoals bij alle tilt-shiftobjectieven verzwakken de optische prestaties bij extreme verstellingen: vooral vignettering en contrastverlies nemen dan toe. Shift tot 8 mm (bij horizontaal beeldformaat) en tilt tot 5° zijn probleemloos.

Als we het objectief met een gewone adapter op een systeemcamera met sensor in APS-C-formaat gebruiken, krijgen we natuurlijk een kleinere beelduitsnede en dus een smallere effectieve beeldhoek. Dat komt de beeldkwaliteit alleen maar ten goede: de scherpte en het contrast blijven nu prima tot in de uitersten van het verstellingsbereik.

Bij gebruik van een focal reducer, een adapter die de brandpuntsafstand van een objectief schijnbaar verkleint (in ons geval: een Metabones Speed Booster), vinden we de oorspronkelijke ‘full-frame’ beeldhoek grotendeels terug. Ook hier noteren we erg goede optische prestaties. Met grotere verstellingswaarden vinden we opnieuw het reeds bekende kwaliteitsverlies naar de rand van de beeldcirkel toe. Bij maximale horizontale shift van een horizontaal beeld treedt een obstructie op en ontstaat een harde donkere rand aan de tegenovergestelde zijde, dus naar het midden van de beeldcirkel toe. Maak je overlappende opnamen voor een panorama, dan wordt ook dit in nabewerking gemakkelijk opgelost.

Conclusie

Wie een full-framereflexcamera van Nikon of Canon bezit en professioneel intensief aan tilt-shiftfotografie doet, verkiest wellicht objectieven van het eigen cameramerk omdat de ruimere keuze in brandpuntsafstanden, de stevigere constructie en het iets grotere gebruikscomfort mogelijk opwegen tegen de hogere kostprijs.

Voor elke andere fotograaf die met verstelbare lenzen aan de slag wil, biedt de Samyang T-S 24mm f/3.5 ED AS UMC een kwaliteitsvol alternatief. De 24 mm brandpuntsafstand is de meest populaire voor architectuur- en landschapsfotografie. Het objectief biedt ruime verstellingsmogelijkheden. De optische prestaties zijn meer dan behoorlijk, zeker in het optimale f/8-f/11-bereik. En vooral: deze lens heeft een aantrekkelijk prijskaartje!

 

Prijs: 889 euro

www.syopt.co.kr/

[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2015/09/142407_xt10921eh.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2015/09/142407_xt11193h-2.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2015/09/142407_xt11671h-2.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2015/09/142407_samyangts24movements.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2015/09/142407_t1h.jpg” caption=”||Door het objectief samen met een focal reducer te gebruiken elimineer je grotendeels de cropfactor van de meeste systeemcamera’s: ideaal voor weidse architectuur- of natuuropnamen. Hier gebeurde de shift verticaal (naar boven) en de tilt horizontaal (naar rechts).||Op een APS-C-systeemcamera zorgt de kleinere sensor voor een smallere effectieve beeldhoek (cropfactor). Voor deze ‘productfoto’ werden zowel shift als tilt verticaal ingesteld. De kanteling naar onder legde het scherptevlak op de potloden.||De tilt- en shiftverstellingen kunnen bij de lens van Samyang over een ruim bereik en in onderling onafhankelijke richtingen ingesteld worden.||Een overzicht van de shiftmogelijkheden. Omdat de lensvatting slechts over 90° draait, zijn niet alle tussenliggende richtingen beschikbaar.”]

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.