De tropische jungle is een van de lastigste omgevingen om foto's te maken. Maar met een goede voorbereiding, het juiste materiaal en de aangepaste techniek kan je er schitterende beelden maken. National Geographic-fotograaf Edwin Giesbers weet er alles van.
Ik zal het maar meteen duidelijk zeggen: als fotograaf heb je het in de jungle bijzonder zwaar. Denk alleen al aan de hoge luchtvochtigheid en de hitte. Na een tiental meters in het regenwoud lopen met een zware fotorugzak en dito statief is je kleding doorweekt en gutst het zweet van je lichaam. En dan zijn er giftige slangen, schorpioenen en allerlei insecten die zeer pijnlijk kunnen prikken of bijten. Of je blijkt bij terugkomst een of andere vervelende tropenziekte te hebben opgelopen. Maar ondanks dat alles blijft de jungle me aantrekken. Ik bezocht al de regenwouden van Borneo, Madagaskar en onlangs voor de tweede keer Costa Rica. En iedere keer weer verbaas ik me over de prachtige natuur en de kansen die ze voor je als natuurfotograaf biedt.
Vergeet de gids niet
De diversiteit van het natuurleven in de jungle is bijzonder groot maar moeilijk te vinden. De fauna zit goed verborgen en gaat op in de omgeving. Om die onzichtbare wereld te ontdekken maak ik bij mijn reizen in de tropen meestal gebruik van lokale gidsen.
Ieder keer weer verbaas ik mij over het ogenschijnlijke gemak waarmee ze bijvoorbeeld kikkers en slangen weten te vinden – dieren waar wij als toerist gewoon aan voorbijlopen. Vaak heeft een gids een specialisme in een bepaalde diergroep. En als je dan met een gids optrekt, blijkt in de gesprekken die je met ze voert dat ze weer gidsen kennen met andere specialismes. Daar kun je dan goed je fotografische wensen op afstemmen.
Een treffend voorbeeld van de expertise van een gids is de opname van de groene kikker met de delftsblauwe ogen: de ghost glass frog. Een soort die pas in 1967 is ontdekt in Costa Rica en nog maar zelden is gefotografeerd. Deze kikker stond hoog op mijn verlanglijst tijdens mijn reis naar Costa Rica. Tijdens een jungletocht met een gids ontdekten we eerst verse poemasporen … spannend. Maar spannender was het toen onze gids in een klein beekje de gezochte kikker had ontdekt. Het kikkertje was maar een paar centimeter groot en ging volledig op in zijn omgeving. Prachtig … maar zonder gids had ik het gegarandeerd niet gezien.
Helaas had de hoge luchtvochtigheid condensatie veroorzaakt op de voor- en achterkant van mijn objectieven en in het objectief zelf. Ik heb de lenzen op een plekje in de zon gelegd. Het duurde 40 minuten eer het condensvocht verdwenen was. En al die tijd bleef het groene kikkertje keurig stil in zijn groene leefomgeving zitten omdat hij vertrouwde op zijn camouflagetechnieken.
Vocht en warmte
De hoge luchtvochtigheid is dus een gevaar voor camera en objectief. Een dagelijkse schoonmaakbeurt om je camera en lenzen te ontdoen van vocht, stof, zand en vuil is zeker aan te raden, en nadien laat je de tas openstaan zodat ze kan drogen. Neem voldoende silicagel (te koop bij de drogist) in je tas om zo veel mogelijk vocht te absorberen. Daarnaast moet je regelmatig checken of je apparatuur nog goed werkt, want de tropische omstandigheden stellen je materiaal danig op de proef.
Nog een tip: wissel lenzen altijd met de camera naar beneden gericht. Het is overal vochtig en een druppel water van een blad of een zweetdruppel van je hoofd wil je niet op de spiegel of sensor van je camera hebben.
De warmte heeft een invloed op de ruisvorming bij digitale camera’s. Hoe warmer een sensor wordt, hoe meer ruis. Zeker als een camera op statief langere tijd in de volle zon staat te bakken, heeft dat ruis tot gevolg, ook bij lagere gevoeligheden waar je normaal geen ruis zou zien. Zodra je tijdens een wandeling even uitrust, is het aan te raden om de camera in de schaduw te leggen zodat die kan afkoelen.
[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2015/09/142397_egi20090410166.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2015/09/142397_egi20090410114.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2015/09/142397_dsc0708.jpg” caption=”||||”]
Wil je beter leren fotograferen?
Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (6x per jaar).
Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.