Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.


Terwijl Nikon volop inzet op full-frame reflexcamera's (zie onze test van de D750), gelooft Canon blijkbaar dat er nog ruimte is voor een professionele reflexcamera met een sensor in APS-C formaat.

De aanduiding 'Mark II' geeft al aan dat deze camera een update is van de vijf jaar oude EOS 7D (getest in Shoot 4). De uiterlijke verschillen zijn beperkt, maar aan de binnenkant is de Mark II een volledig nieuwe camera. In de eerste plaats is er een nieuwe beeldsensor, met 20 in plaats van 18 megapixel, en een standaard gevoeligheidsbereik van ISO 100 tot 16.000. Het uitgebreide bereik (waarbij de beeldkwaliteit niet langer gegarandeerd is) gaat tot ISO 25.600. De Mark II kreeg ook een krachtigere beeldprocessor, en levert daarmee een hogere reekssnelheid: 10 in plaats van 8 opnames per seconde. In jpeg-formaat houdt hij dat tempo vol tot je geheugenkaart vol is – mits je een kaart gebruikt die een voldoende hoge schrijfsnelheid biedt. In raw-formaat zijn nog steeds 31 opeenvolgende foto's mogelijk.

Autofocus

De grootste vernieuwing in de EOS 7D Mark II is het autofocussysteem, dat gebaseerd is op het AF-systeem uit de professionele EOS-1D X. Het telt 65 AF-punten, tegen slechts 19 op de 7D. Het zijn allemaal kruissensoren, dit wil zeggen dat ze in staat zijn om scherp te stellen ongeacht de oriëntatie van het contrast in het onderwerp; ze kunnen zowel op horizontale als verticale contrastverschillen scherpstellen (voor een gedetailleerde uitleg, zie dit artikel over autofocus). Het centrale autofocuspunt bevat extra diagonaal geplaatste sensoren, die werken met lenzen met een maximaal diafragma van f/2.8 of groter.

Welke van de 65 AF-punten functioneren en hoe, hangt bij de Mark II af van de gebruikte lens. Bij minder lichtsterke lenzen (met een relatief klein maximaal diafragma) functioneren de buitenste autofocuspunten niet meer als kruissensor maar als minder performante lijnsensor. Een paar voorbeelden maken duidelijk wat dat in de praktijk betekent: met de EF 18-135mm f/3.5-f/5.6 werken alle 65 AF-punten als kruissensor; met de EF 24-85mm f/3.5-4.5 werken 25 centrale 25 AF-punten als kruissensor en de buitenste 40 als lijnsensor; met de EF-28-105mm f/4-f/5.6 werken 15 centrale AF-punten als kruissensor, 30 andere als lijnsensor en 20 niet. Bij gebruik van f/4-telelenzen in combinatie met een 2x extender werkt alleen het centrale AF-punt nog als kruissensor, en de vier omliggende AF-punten als lijnsensor. In de handleiding staat een lijst met lenzen en hoe ze samenwerken met de AF-sensoren van de 7D Mark II.

Scenario's

In continu autofocus zijn er zes selecteerbare scenario's die je gebruikt afhankelijk van  het onderwerp dat je fotografeert; deze bepalen hoe snel de AF zal scherpstellen op een onderwerp dat plots opduikt, en hoe het AF-systeem omgaat met obstakels die plots opduiken voor het onderwerp dat je volgt. Het is niet altijd even evident welke instelling je het best gebruikt. Neem nu voetbal: kies je daar voor scenario 4 ('Voor onderwerpen die snel versnellen en vertragen') waarvoor Canon zelf een voetbalicoontje gebruikt, of toch maar scenario 2 ('Onderwerpen blijven volgen en obstakels negeren') om te vermijden dat de camera plots scherpstelt op een speler die opduikt tussen de camera en de speler die je wil volgen? De handleiding blijft erg vaag over dit onderwerp.

De 7D Mark II biedt zeven verschillende methoden voor de selectie van het AF-punt, gaande van handmatige selectie van één punt tot automatische selectie met 65 punten. Handig voor sport en wildlife is de Zone-AF instelling waarbij je twaalf AF-punten laat samenwerken.

De beeldsensor van de 7D Mark II gebruikt hetzelfde 'Dual Pixel AF' ontwerp als de EOS 70D. Dat betekent dat elk van de 20 miljoen beeldpunten ook gebruikt wordt als een fasegebaseerde AF-sensor in Live View modus. Daardoor stelt de Mark II in Live View veel sneller scherp dan zijn voorganger, die een trager contrastgebaseerd AF-systeem gebruikte tijdens Live View. Met Movie Servo AF is het ook mogelijk om tijdens het filmen de scherpstelling op bewegende onderwerpen te houden. Overigens zijn de videomogelijkheden van de Mark II veel uitgebreider dan die van zijn voorganger, met de keuze uit meer framerates (tot 60p in Full HD resolutie) en de keuze tussen MOV en MP4 als bestandsformaat.

Bediening

De lijst met verbeteringen tegenover de 7D is nog langer. De Mark II bevat een intervaltimer waarmee je een bepaald aantal opnames binnen een bepaalde tijdsduur kunt maken, een ingebouwde gps-ontvanger en een digitaal kompas, en een HDR-opnamemodus.

Ook een primeur is een anti-flikkersysteem dat het flikkeren van tl-buizen detecteer. Wanneer je werkt met sluitertijden die korter zijn dan de frequentie van de lichtbron (in Europa 100 Hz), kun je problemen krijgen met de belichting of de kleurweergave. Het anti-flikkersysteem zorgt ervoor dat de opname gemaakt wordt op het moment dat de flikkering van de lichtbron een minimale impact heeft op de beeldkwaliteit. Dit systeem werkt niet in Live View of tijdens het filmen, omdat daar de sensor constant belicht wordt door de lichtbron constant.

Wat we missen zijn een uitklapbaar scherm – wat men name voor video handig zou zijn – en ingebouwde wifi-connectie zodat je de camera makkelijk op afstand zou kunnen bedienen.

Op het vlak van bediening zijn er weinig verrassingen. De Beeldstijlen bieden een makkelijke manier om de kleurverzadiging, de kleurtoon, het contrast, d en de scherpte van foto's in jpeg-formaat en te bepalen. Voor video is er een neutrale beeldstijl die ruimte laat voor kleur- en contrastwijzigingen in nawerking.

Net als de EOS 5D Mark III kreeg de 7D Mark II een 'Rate'-knop. Daarmee kun je makkelijk al een beoordeling van één tot vijf sterren toevoegen terwijl je foto's bekijkt. Deze beoordelingen zijn achteraf meteen te zien in Lightroom of Adobe Bridge.

Prestaties

Met de standaard Beeldstijl produceert de EOS 7D Mark II levendige kleuren. De automatische witbalans werkt over het algemeen goed; alleen in bewolkte omstandigheden kregen we een beter resultaat door de voorinstelling bewolkt te kiezen. De beeldkwaliteit is goed – zoals je van een moderne camera met APS-C sensor mag verwachten. Tot aan ISO 3.200 wordt ruis goed onder controle gehouden; bij hogere gevoeligheden neemt de scherpte af door de ruisonderdrukking en vanaf ISO 12.800 wordt de kleurruis duidelijk merkbaar.

Het grootste voordeel van het nieuwe autofocussysteem is dat de AF-sensoren nu een veel groter deel van het beeld afdekken. Dat maakt het makkelijker om actie te blijven volgen. Bij een eerste test van de AI-Servo aan 10 beelden per seconde was de helft van de opnames onscherp; dat bleek echter te wijten aan de lens. Met een andere lens was het grootste deel van de beelden haarscherp.

Met de EOS 7D Mark II heeft Canon weer een echt topmodel in zijn EOS-camera's met cropsensor. De hoge reekssnelheden en vooral het vernieuwde autofocussysteem maken hem een ideale camera voor sport, actie en natuur.

Prijs: 1.979 euro (body; december 2014)

[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2014/51/141060_00design.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2014/51/141060_01autofocus.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2014/51/141060_02kleuren.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2014/51/141060_03nacht.jpg” caption=”Knopjes voor de meest gebruikte instellingen staan bovenaan rechts, rond het statusschermpje.||De 7D Mark II schiet tien beelden per seconde; dat maakt hem geknipt voor sport- en actiefotografie.||De 7D Mark II produceert realistische kleuren.||De ruis bij hoge gevoeligheden wordt goed onder controle gehouden. Aan ISO 12.800 is er amper kleurruis te zien.”]



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.