De X30 is een compactcamera met een niet-verwisselbare zoomlens en een duidelijke retrolook, en de derde generatie in deze categorie. Wat onderscheidt hem van zijn voorgangers X10 en X20?

Fujifilm mag zich de laatste tijd verheugen in een populariteit die het in zijn geschiedenis als camerabouwer zelden gekend heeft. Het recept voor dit succes telt drie ingrediënten: een fraai retrodesign, volledige manuele controle en een uitstekende beeldkwaliteit. Dat recept leverde zowel systeemcamera’s als compactcamera’s op. Bij die laatste zijn er met vast brandpunt (de X100-familie) en met zoomlens, zoals de X30.

De X30 is dus technisch gesproken een compactcamera, maar hij is groter en zwaarder dan de Sony Cyber-shot RX100 en dan sommige systeemcamera’s zoals de Panasonic GM5. De X30 past bijvoorbeeld niet het borstzakje van een hemd. Uiterlijk zijn er niet zo heel veel verschillen met de voorloper, de X20. Hij behoudt dezelfde zoomlens (28-112mm-equivalent op full-frame) met een maximaal diafragma van f/2 in groothoek tot f/2.8 als je helemaal inzoomt.

Waar de meeste premiumcompactcamera’s vandaag een beeldsensor in 1 inchformaat of groter krijgen, houdt Fujifilm het op de iets kleinere 2/3 inchsensor met zijn eigen kleurfilterpatroon en een resolutie van 12 megapixel.

De grootste vernieuwing tegenover de X20 zijn het scherm en de elektronische zoeker (EVF). Die laatste vervangt de optische zoeker van de X20. De EVF toont een haarscherp beeld en heeft geen last van de beeldvertraging die elektronische zoekers van vorige generaties plaagden. Uiteraard krijg je met een EVF ook een 100% accuraat beeld van wat de sensor vastlegt, en heb je geen last van parallax, zoals bij een optische zoeker de niet exact het beeld door de lens toont. De X30 kreeg ook een groter scherm dat kan uitklappen, zodat je de camera ook op buikhoogte of boven je hoofd kunt houden. Fujifilm doet niet mee aan de selfiehype: je kunt het scherm niet naar voren roteren om zelfportretten te maken. De X30 is een camera om foto’s van andere onderwerpen te maken.

Bouw en bediening

De X30 voelt degelijk en stevig aan. Met een gewicht van meer dan 400 gram is hij een heel pak zwaarder dan zijn naaste rivalen, maar door het extra gewicht ligt hij ook stabieler in de hand. De camera heeft geen aan-uitknop; je schakelt hem in door aan de zoomring op de lens te draaien. In een fractie van een seconde is de X30 klaar voor actie. Op de zoomring staan de equivalente brandpuntsafstanden voor 28, 35, 50, 85 en 112 (het maximale bereik) gemarkeerd.

Waar de lens op de camerabody aansluit, zit een tweede ring. Deze gebruik je om manueel scherp te stellen, of in autofocusmodus om een andere parameter in te stellen (standaard is dat de gevoeligheid, maar je kan er bijvoorbeeld ook witbalans of transportmodus mee bepalen). Met een knopje naast de lens kies je voor enkelvoudige autofocus, continue autofocus of manuele focus.

Aan de bovenzijde zit een keuzewiel voor de opnamestand. We vinden hier de gebruikelijke standen, van volautomatisch tot manueel. Er zijn ook twee SP-standen waaraan je een scènepreset zoals portret of sport kunt koppelen, en een stand om digitale filters zoals ‘speelgoedcamera’ te kiezen. Uiterst rechts staat een wieltje om belichtingscompensatie in te stellen; het is redelijk stroef, zodat je niet per ongeluk over- of onderbelicht. Aan de voorzijde staat de ontspanknop, met een traditionele schroefdraad voor een afstandsbediening. De X30 heeft wifi aan boord, zodat je ook een moderne manier van afstandsbediening met een smartphone-app kunt gebruiken. Een Record-knop sluit de bedieningselementen aan de bovenzijde af; hij is in de bovenplaat verzonken, zodat je niet per ongeluk een opname start.

Voor de kleurweergave in jpeg-opnames zijn er de bekende ‘filmsimulaties’ die genoemd zijn naar de chemische film van weleer. De klassiekers zijn Provia (standaardweergave van kleur en contrast), Velvia (voor landschap en natuur), Astia (zachtere kleuren en contrast), Pro Neg (goed voor portretten), vier monochrome instellingen en een sepiatoon. Die krijgen het gezelschap van de nieuwe filmsimulatie Classic Chrome: met zachte kleuren en mooi schaduwcontrast is het een dikke knipoog naar de Kodachrome-diafilm van weleer. Uiteraard kun je met de X30 ook in raw-formaat fotograferen en in nabewerking je foto’s de gewenste visuele stijl meegeven.

Prestaties

De X30 gebruikt een hybride autofocussysteem dat fasedetectiepixels op de sensor combineert met contrastdetectie. In enkelvoudige autofocus is het razendsnel en accuraat. De continu-autofocus is minder betrouwbaar, wat de burstmodus van 12 opnames per seconde minder bruikbaar maakt.

Door het kleinere sensorformaat is de X30 in het nadeel bij weinig licht: ruis wordt sneller een probleem. Bij ISO 400 is al lichte luminantieruis te zien, maar gevoeligheden tot ISO 1.600 blijven bruikbaar. Daarboven worden scherpte en kleurweergave snel slechter. Dankzij de lichtsterke lens heb je gelukkig niet zo snel hoge gevoeligheden nodig; en liefhebbers van de echte Kodachrome herinneren zich vast nog wel dat die film maar tot ISO 200 ging. Op dat vlak zijn we vandaag verwend.

De X30 is een uitstekende compactcamera die recht uit de camera een prima beeldkwaliteit levert, en zowel volledig automatisch als volledig manueel bruikbaar is. Hij bevat ook nog eens de beste elektronische zoeker die wel al op een compactcamera zagen. Als we een minpunt moeten aanhalen, zijn het de afmetingen en het gewicht.

Prijs: 549 euro (december 2014)

[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2014/51/141056_01fuji.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2014/51/141056_classicrecht.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2014/51/141056_neutraalkopie.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2014/51/141056_miniatuurkopie.jpg” caption=”De X30 is te verkrijgen in zwart en in zwart met zilverkleur.||De filmsimulatie Classic Chrome geeft een dikke knipoog naar de Kodachrome-diafilm van weleer.||Met de filmsimulatie Provia levert de X30 neutrale kleuren.||De digitale filter Miniatuur tovert de foto om in een speelgoedscène.”]

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.