Deel 4 van het Braziliaanse dagboek van Maarten Goossens, die professionele fotografen ondersteunt bij Nikon België. Wat doe je als een fotograaf zijn telelens laat vallen?

23 juni, Brasilia. We staan klaar voor de match Kameroen-Brazilië. De voorbije twee dagen hadden we vrij – tijd om de stad te bezoeken en op zondag zoals veel Brazilianen aan het meer rond te hangen. Onze Japanse collega is naar een ander team verhuisd. Naarmate het WK vordert zijn er minder wedstrijden en zijn er dus ook minder NPS-teams nodig. Zelf begin ik aan mijn laatste week.

We hebben intussen ook al heel wat reacties van fotografen over de nieuwe 400mm telelens gehoord – gelukkig heel positief. Het is heel belangrijk dat zo'n objectief uitgebreid getest wordt in realistische omstandigheden. Uiteraard wordt zo'n lens op voorhand al uitvoerig getest, maar een check via het dagelijkse gebruik door verschillende fotografen geeft toch altijd extra informatie en inzichten. Eventueel kunnen nog kleine aanpassingen via firmware gebeuren voor de lens echt op de markt komt.

Ondertussen zijn we bijna klaar voor de dagelijkse interventies. Het standaard ritme wordt ook hier aangehouden. Starten om 6.30, inventaris, batterijen laden, het uitleenmateriaal klaar maken. We kijken ook de back-uplijsten na voor fotografen wiens materiaal gestolen werd, of die problemen hebben die we hier niet kunnen oplossen. Zoals een fotograaf die ongelukkig ten val kwam, zodat zijn telelens in twee stukken brak. Deze lijsten worden doorgegeven aan de andere NPS-teams zodat elk team weet welke fotograaf welk materiaal waar nodig heeft. Ons leenmateriaal wordt normaal enkel gedurende de wedstrijden uitgeleend, en het heeft geen zin een objectief te reserveren als de fotograaf in kwestie niet de match covert die wij ondersteunen.

Straffe verhalen

Onze techniekers vertellen tussendoor over andere herstellingen, die ze vroeger voor hadden.  Over voorvallen in een Amerikaanse autorace, waar een fotograaf en zijn materiaal geraakt werden door een losgekomen wiel. Het zijn rotten in hun vak. Ze proberen veel te fixen, zonder dat ze daarvoor al het nodige materiaal hebben. Zo kwam er een fotograaf met een objectief dat door valschade links en rechts niet meer even scherp was. De techniekers analyseren zijn beelden en beginnen te zoeken waar het probleem kan zitten. Ze slagen er in om de beeldkwaliteit meer dan aanvaardbaar te maken, zodat de fotograaf verder kan. Dit zonder de analysetools en machines die in een normaal service center staan. Ze kunnen niet alles, maar veel. Soms zijn het tijdelijke herstellingen. In dat geval worden ook andere teams op de hoogte gebracht.

Ondertussen zijn we van start gegaan. De eerste fotografen staan er.  Om 10 uur komen de eerste herstellingen binnen. Om 13 uur starten we de uitleen. De wedstrijd begint om 17 uur.

De fotoagentschappen zijn ondertussen bezig hun gerobotiseerde systemen op te zetten. Ook hier worden meer en meer op afstand bediende camera’s gebruikt om beelden te maken uit ongewone hoeken. Maar de stadions zijn er niet altijd op voorzien, en soms kunnen de systemen gewoon nergens vastgemaakt worden. Dan spelen de fotografen zelf voor robot en trachten van die plaatsen beelden te maken, of ze gebruiken vaste camera’s  die ze op afstand aansturen.

Wat eigenlijk ook op valt is dat voetbalfotografie toch een mannenaangelegenheid blijft. Op de Olympische Spelen zie je veel meer vrouwelijke fotografen. 

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.