Deel 2 van het Braziliaanse dagboek van Maarten Goossens, die professionele fotografen ondersteunt bij Nikon België. Wat gebeurt er als het materiaal van een fotograaf gestolen wordt?

Deel 2 van het Braziliaanse dagboek van Maarten Goossens, die professionele fotografen ondersteunt bij Nikon België. Wat gebeurt er als het materiaal van een fotograaf gestolen wordt?

14 juni

Na de match Chili-Australië in het warme Cuiaba was het meteen inpakken en wegwezen om de volgende dag in Porto Alegre te landen. Daar moesten we meteen naar het stadion om te checken of alles aanwezig was, en om de nodige afspraken te maken met de stadionverantwoordelijken. Daarna naar het hotel – nog even iets eten en dan slapen.

Ik heb hier nog geen seconde de tijd gehad om iets van Brazilië te zien buiten hotels en stadions. Elk moment van onze tour is op voorhand gepland – wanneer we op de luchthaven landen, staat het busje al klaar om ons naar het volgende hotel of stadion te brengen. Gelukkig krijgen we in elk stadion een folder met de toeristische topattracties van de stad, waarschijnlijk opdat we goed zouden weten wat we missen.

15 juni

Vandaag speelt Frankrijk tegen Honduras in Porto Alegre. Ruim vier uur voor de wedstrijd begint zijn we al op post in de NPS (Nikon Professional Service) ruimte.  Eerst worden alle camera’s en lenzen nagekeken, volgens serienummer. Is al het materiaal er, en is alles in orde? Dan worden alle camera’s gepoetst, en indien nodig aangepast met de nieuwste firmware. De camera’s zijn vaak al enkele maanden geleden van Japan naar Brazilië gestuurd. Die tijd is nodig is voor de douaneformaliteiten en voor het transport naar de verschillende stadions in Brazilië.

Als alles klopt en als alles geverifieerd is gaan we open. Dit is een routineproces. In ons team van vijf weet iedereen precies wie wat doet. Het loopt vlot. Om 9.30 zijn we volledig operationeel. Nu is het wachten op de fotografen. Al gauw komen er al enkele aan onze balie.

Diefstal

Blijkbaar zijn in Sao Paulo fotografen slachtoffer geworden van diefstal: hun materiaal verdween uit de persruimte. Inmiddels werden alle geaccrediteerde fotografen via e-mail verwittigd om bijzonder waakzaam te zijn.

Onze taak is ervoor te zorgen dat deze fotografen verder kunnen werken met back-up materiaal uit onze uitleenpool. Dat kunnen ze voor de match afhalen, en moeten het meteen na afloop weer terugbrengen. Het is niet de bedoeling dat een fotograaf hier vier weken met een geleende camera rondloopt; we zijn er om ervoor te zorgen dat ze hun job kunnen doen. Fotografen kunnen trouwens maar beter op hun accreditatie letten: als die gestolen wordt, kost het 200 dollar om er een nieuwe te krijgen.

Op de dode momenten leer je elkaar wat beter kennen. Onze Amerikaanse collega is een gepassioneerd natuurfotograaf in zijn vrije tijd. Mooie beelden laat hij ons zien op zijn laptop. Maar stille momenten zijn er vooral om mails na te kijken, want het gewone werk valt niet stil tijdens een WK.

Ondertussen wordt het druk in de NPS-ruimte. Veel vragen fotografen en veel verzoeken om leenmateriaal, en check & clean van camera's. Tussendoor is er tijd voor een babbel over hun werk, met hoeveel ze hier zijn,  en over het materiaal natuurlijk… Intussen begint de sfeer in het stadion te komen. De zon breekt door en de kans op regen wordt kleiner. Onze fotografen pakken hun spullen en verdwijnen: ze moeten immers op tijd langs het veld staan. En dan wordt het voor ons weer even rustig.

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.