De meest onderschatte factor bij het filmen is het geluid dat je bij de beelden hoort.

De meest onderschatte factor die het verschil kan maken tussen professioneel filmen of niet is het geluid dat je bij de beelden hoort.

Elke camera heeft een ingebouwde microfoon, maar om eerlijk te zijn: niets klink zo slecht als de klank opgenomen in je toestel. Als we naar beelden kijken en we zien iemand praten of een handeling uitvoeren, willen we dat duidelijk en met zo weinig mogelijk omgevingsgeluid horen. De verstaanbaarheid moet optimaal zijn. Daarom is het type microfoon dat we gebruiken van groot belang.

Microfoons
Kom je in een situatie die je vooraf niet kent, dan is het gebruik van een externe stereomicrofoon een goed begin. Verschillende merken hebben al ingespeeld op de nieuwe trend door microfoons te maken met een voet die op de flitsschoen van je camera past.

Deze microfoons verschillen in de manier waarop ze geluid registreren: sommige nemen een brede algemene indruk van de locatie en alles wat er gebeurt. Wil je geluid uit een bepaalde richting opnemen, dan is een doelgerichtere (cardioide of hypercardioide, in vakjargon) microfoon aangewezen.

Een microfoon op je camera is al een stuk beter dan die in je camera, maar het is opletten geblazen met de contactgeluiden die je maakt tijdens het manipuleren van je camera of de geluiden die je zelf maakt.

Als je film één bepaalde persoon volgt, dan kan je een lavalier- of dasspeldmicrofoon gebruiken die je bij die persoon opspeldt. Voor de grootste bewegingsvrijheid gebruik je een draadloze verbinding. Dat is niet meteen de goedkoopste oplossing, maar het levert wel de beste klank op. Alles wat de persoon zegt, klinkt alsof je naast hem staat, maar ook de handelingen die hij uitvoert worden goed opgenomen.

Een opzetmicrofoon zorgt voor een beter geluid dan de ingebouwde micro van je camera.

Het volume
Bij het filmen vermijd je alles wat je camera automatisch zou willen instellen, zoals diafragma, sluitertijd, gevoeligheid of focus: dat zijn parameters die je manueel instelt.

Dat geldt ook voor de regeling van het audiovolume. Je camera zal proberen het geluid zo luid mogelijk te laten klinken. Als het echt te luid wordt, is het te laat om het volume te verminderen. Dat wordt ook wel een pompeffect genoemd. Omgekeerd: als je camera een te laag audiovolume heeft gebruikt, krijg je storende ruis als je het niveau in nabewerking opdrijft.

De output van een externe microfoon is doorgaans hoog genoeg om de interne versterker in je camera te minderen en zo ruis te onderdrukken. Gebruik je een combinatie van een microfoon op je camera en een lavalier bij je hoofdpersonage en schrijf je dit weg op verschillende geluidssporen, dan kan je in postproductie een correcte balans maken tussen omgevingsgeluid en hoofdgeluid. En dat zorgt voor een bijzonder professioneel resultaat.

Kies een audiorecorder die op verschillende sporen opneemt.

Externe audiorecorder

Wil je nog een stap verder gaan, dan kun je een beroep doen op een externe audiorecorder. Een budgetvriendelijke oplossing om verschillende audiokanalen op te nemen met een veel betere kwaliteit. De meeste hebben ook al een stereomicrofoon aan boord.

Mocht je er een aanschaffen, dan is het zeker interessant om vier sporen te kunnen opnemen. De combinatie van een stereo-indruk van de situatie en de close-opname van conversaties geven je in postproductie extra mogelijkheden om je verhaal te vertellen.

Werk je op deze manier dan moet je de extern opgenomen audio in postproductie wel juist synchroniseren met je beelden. De traditionele manier is het gebruik van een klapper. Leg het visueel dichtslaan van de klap op het filmspoor gelijk met het geluid van de klap op het audiospoor, en je klank loopt synchroon met je beeld.

Het voordeel als je filmt met een reflexcamera is dat het geluid altijd wordt opgenomen door de interne microfoon. Daardoor heb je een referentie die al synchroon loopt met je beelden. In de montage kun je visueel de audiosporen gelijkleggen: de grafische weergave van de audio (waveform) zal gelijkenissen vertonen tussen de extern en intern opgenomen audio. Er bestaan ook plug-ins die dat automatisch doen, zoals Pluraleyes van Red Giant Software.

[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/31/131824_webvideomiconcamerafront02.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/31/131824_webh4nslant.jpg” caption=”Een opzetmicrofoon zorgt voor een beter geluid dan de ingebouwde microfoon van je camera.||Kies een audiorecorder die op verschillende sporen opneemt.”]

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.