Bij een portretshoot kan een vleugje make-up wonderen doen. We vragen aan een professioneel visagiste hoe je een model onder handen neemt.
Bij een portretshoot wil je natuurlijk dat een model zo goed mogelijk op de foto staat. Een vleugje make-up kan daarbij wonderen doen. We vragen aan een professioneel visagiste hoe je een model onder handen neemt.
Bij professionele fotoshoots zorgt een visagiste voor de make-up (visagie) van de modellen. Katleen Lison is visagiste en werkt vooral voor reclamebureaus en modemagazines, waarvoor ze vaak ook de styling doet. We vragen haar waarom een visagiste nodig is.
“Ik zie op portretfoto’s soms storende foutjes”, zegt Katleen. “Een meisje staat erop met borstelige wenkbrauwen, met slordig aangebrachte lippenstift, of met wallen onder haar ogen. Die dingen leiden af van de schoonheid van de foto.”
Twiggy
Een visagiste zorgt er niet alleen voor dat het model (m/v) zo mooi mogelijk op de foto staat. “Voor gewone portretshoots is onze inbreng beperkt; we gebruiken neutrale make-up die de schoonheid van het model naar voren brengt. Bij een modeshoot is de rol van visagie veel groter”, weet Katleen. “Daar kan make-up de foto maken of kraken. Denk aan de foto’s van het fotomodel Twiggy uit de jaren zestig: die zijn niet compleet zonder haar typische sixtiesmake-up.”
Tegenwoordig kan je onvolmaaktheden in de huid gemakkelijk wegwerken in Photoshop. Katleen gelooft niet dat visagie daardoor overbodig wordt. “Hoe beter de opname, hoe minder werk achteraf. Kleine foutjes kan je misschien wegwerken, maar het lijkt mij onbegonnen werk om een ongemaquilleerd gezicht zo te bewerken dat het normale dagmake-up draagt, of om er die Twiggy-look aan te geven.”
Sommige spullen die een visagiste gebruikt, zitten ook in het make-uparsenaal van elke vrouw, zoals een eenvoudige mascara. Maar daarnaast zijn er speciale hulpmiddeltjes, zoals speciale primers die make-up langer laten houden. Met een transparant poeder maakt een visagiste de huid mat zonder er een kleur op aan te brengen.
Stappenplan
Katleen volgt een vast stappenplan wanneer ze een vrouw onder handen neemt. “Eerst kijk ik of de huid op zich al mooi is. Een droge huid behandel ik met dagcrème, zodat er geen schilfertjes meer zijn. De eerste stap is dan het wegwerken van oneffenheden, wallen en kleine puistjes met een concealer, en het aanbrengen van een fond de teint, de foundation. Het doel van deze stap is een volledig egale huid te krijgen.”
In de tweede stap breng Katleen schaduwen en hooglichten aan. “Vergelijk het met wat een fotograaf doet met licht. Om de vorm van de ogen te accentueren, breng ik schaduwen aan in de arcadeboog, dat is de diepste plooi in het oog, op de rand van de oogkas. Het is eigenlijk een miniversie van de ‘smokey eyes’-look waarbij de oogleden donker gemaakt worden.”
Andere delen van het gezicht zoals de jukbeenderen of de onderkant van de wenkbrauwen worden dan weer net wat lichter gemaakt.
De derde stap is de afwerking met blush op de wangen, mascara op de wimpers en lippenstift. “Hier moet je goed op de details letten. Borstel de wenkbrauwen, en kijk of ze aan de uiteindjes dik genoeg zijn om zichtbaar te zijn op de foto. Anders moet je ze wat aanzetten, zodat het niet lijkt alsof je model maar een halve wenkbrauw heeft.”
Kale, glimmende mannen
Bij mannelijke modellen maakt Katleen de huid ook egaal, en werkt ze opvallende oneffenheden en puistjes weg. Het voornaamste werk bij mannen is echter poederen. “Een glanzende huid komt meestal niet mooi over op foto. Bij kale mannen moet ik dus vaak het hele hoofd poederen, tenzij de fotograaf graag een glimmende schedel heeft, natuurlijk.”
Want hoeveel visagie je toepast, hangt ook af van het soort foto. “Voor een reportagefoto waarbij je ruige dokwerkers in beeld brengt, ga ik niet eerst alle wallen en rimpeltjes wegwerken”, vindt Katleen. “En als iemand een reportage maakt over cafébazinnen, dan moet je niets veranderen aan hun foute eyeliner en make-up. Die hoort bij wie ze zijn.”
Wat kost het?
Tot slot willen we graag weten wat visagie moet kosten. “Voor professionele opdrachten werkt een visagiste meestal met een vaste dagprijs. Die zit in het budget van de opdrachtgever.”
Voor hobbyfotografen of fotoclubs zijn die prijzen natuurlijk niet haalbaar. Maar Katleen heeft een tip. “Je kan een pas afgestudeerde visagiste zoeken. Voor hen is zo’n modelshoot een manier om ervaring op te doen en een portfolio uit te bouwen, en ze zullen voor een redelijke prijs of in ruil voor de foto’s van de shoot willen werken.”
Vijf veelgemaakte fouten
1. Te veel make-up. De mascara vormt dan klonters op de wimpers, en de smokey eyes lijken wel met houtskool getekend.
2. Een te bruine fond de teint. Die steekt dan af tegen een bleke hals, of tegen bleke handen die in beeld komen.
3. Een glanzende huid. Een beetje glans op de jukbeenderen kan, maar kijk uit voor glans op de neus of het voorhoofd.
4. De wenkbrauwen zijn te donker. Verf de wenkbrauwen van een blond model niet zwart.
5. De blush zit te laag. Blush moet je subtiel aanbrengen. Begin op de appeltjes van de wangen en werk vandaar naar de slapen toe.
Vaktaal verklaard
• Concealer: product om puistjes, kleine huidoneffenheden en donkere kringen te camoufleren.
• Fond de teint (foundation): huidkleurige basislaag die de textuur en de kleur van de huid egaal maakt.
• Blush (rouge): gekleurd poeder om een blosje op de wangen te toveren.
• Mascara: vloeistof om de oogwimpers en eventueel de wenkbrauwen te kleuren en te accentueren.
[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/27/121970_1.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/27/121970_2.jpg” caption=”||”]
Wil je beter leren fotograferen?
Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (6x per jaar).
Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.