Het succes van een beeld wordt bepaald door de tijd dat je ernaar blijft kijken. In dat opzicht scoort deze foto goed, want je wordt erin gezogen en komt er even niet meer uit.

Het succes van een beeld wordt bepaald door de tijd dat je ernaar blijft kijken. In dat opzicht scoort deze foto goed, want je wordt erin gezogen en komt er even niet meer uit.

Of je hebt enorm geluk, of een engelengeduld, want de opname is beslist op het juiste moment gemaakt. Fraai positiespel niet alleen van de fotograaf (vanaf de vloer), maar ook van de tunnelgangers.

Want de vier mensen die ik zie, bewegen allemaal op een ander diepteniveau, in tegengestelde richtingen. Ze hebben ook nog elk een andere kleur. Zo is iedereen bijzonder op deze onpersoonlijke plek.

Het lijnenspel is ook boeiend. Het perspectief eindigt ietsje links van het middelpunt, dat levert een centrifugaal effect op. De kijker kan het daardoor knap benauwd krijgen, maar je leidt hem naar het licht aan het eind van de tunnel.

Het enige wat me dwarszit is dat je met formaat en kleur wel erg de grens tussen fotografie en artwork opzoekt. Dit kan namelijk vandaag nog op een cd-cover.

Beoordeeld door Shoot-redacteur Ton Hermans. Hij let vooral op compositie, verhaal en originaliteit.

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.