Het EK voetbal is in volle gang. Met welk materiaal trekt een sportfotograaf naar zo'n toernooi?

Het EK voetbal is in volle gang. Met welk materiaal gaat een sportfotograaf naar zo'n toernooi? We vragen het aan Nico Vereecken van Photonews.

Het agentschap Photonews heeft vijf vaste sportfotografen in dienst. Zij fotograferen sportwedstrijden in België, maar trekken ook naar het buitenland wanneer Belgische sporters of clubs internationale toernooien spelen. Op het EK voetbal is België niet van de partij, en dus heeft Nico Vereecken van Photonews tijd om met Shoot te praten.

Pakezels
"Sportfotografen worden wel eens de pakezels van de fotografie genoemd", zegt Vereecken. "Ik gebruik zelf lenzen vanaf een fisheye tot een 600mm. Wat ik meeneem, hangt af van het stadion. Zit je vlak naast het veld, of ligt er nog een atletiekpiste rond? Dat bepaalt ook welke lens je nodig hebt.

"De meeste voetbalfotografen werken met twee camera's. Op de ene zit een telelens met vast brandpunt. Een 400mm met maximaal diafragma f/2.8 is de ideale voetballens. De tweede camera dient om actie dicht bij de camera te fotograferen.

"Sommige collega's gebruiken een 70-200mm f/2.8 zoomlens, maar ik verkies een vaste 200mm. Voor heel belangrijke wedstrijden zetten we nog een derde camera met een groothoeklens achter het doel; die wordt dan op afstand bediend."

Seizoensgebonden
"Welke lens je gebruikt, verandert ook in de loop van het voetbalseizoen. Bij de competitiestart moet je van elke speler ook individuele beelden hebben voor het archief van het agentschap. Dan gebruik ik vaak een 600mm om één speler te isoleren, en zorg ik ervoor dat ik hem in verschillende situaties en lichtomstandigheden kan fotograferen.

"Dat worden dan archiefbeelden die kranten en magazines plaatsen bij een artikel over die ene speler. Wanneer het seizoen ten einde loopt, is dat soort beelden niet meer belangrijk, want over een paar maanden speelt hij misschien bij een andere club, of is er een nieuwe shirtsponsor. Dan maak je bijna alleen actiebeelden van de wedstrijden.

"Als camera gebruik ik een Nikon D3s – Photonews werkt uitsluitend met Nikon-materiaal. Een aantal collega's is net overgestapt van de oude D3 naar de Nikon D4. Zelf ga ik nog even wachten; ik probeer toch drie jaar met een camera te doen. Daarna is die echt wel uitgeleefd. Je maakt zoveel foto's en die camera maakt ook wat mee."

Het volledige interview met Nico Vereecken lees je in Shoot 20, dat op 4 september verschijnt.

[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/25/121530_1.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/25/121530_2.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/25/121530_3.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/25/121530_4.jpg” caption=”Ruud van Nistelrooij viert zijn doelpunt tegen Ivoorkust op het WK 2006. Je ziet hoe alle fotografen hun zware telelenzen laten staan en hun tweede camera met kortere lens gebruiken. (© Nico Vereecken/Photonews)||Polen tegen Ecuador in het WK 2006 in Gelsenkirchen. Door het fisheye-objectief komt het stadion mee in beeld. Voor voetbalfotografie heb je dus niet alleen telelenzen nodig. (© Nico Vereecken/Photonews)||De Spaanse spits Fernando Torres, een van de sterren van het huidige EK, aan het werk op het WK van 2006. (© Nico Vereecken/Photonews)||Italië pakt de wereldbeker in 2006. (© Nico Vereecken/Photonews)”]

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.