Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.


Skateboarden en de bijhorende subcultuur worden ook aan deze kant van de Atlantische Oceaan steeds populairder. Fotograaf Jelle Keppens legt dit wereldje vast op de gevoelige plaat. Shoot sprak hem op een zonnig terras in zijn thuisbasis Mechelen.

Shoot: Tot ik jou leerde kennen wist ik niet dat er in België skateboardfotografen waren. Hoe ben je in die wereld verzeild geraakt?
Jelle Keppens: "Via het snowboarden. Ik heb een hele tijd in de bergen gewoond, en daar veel foto’s van snowboarders gemaakt. Wegens een blessure kon ik zelf niet meer snowboarden en ben ik naar België teruggekeerd. Om toch iets om handen te hebben, ben ik me op skateboarden gaan toeleggen."

Had je een opleiding fotografie gevolgd?
"Nee, ik heb productontwikkeling gestudeerd. We kregen daar wel een vak fotografie, maar ik haatte dat en liet mijn moeder de foto’s maken [lacht]. Fotografie interesseerde mij niet, maar dat lag eigenlijk aan de docent. Snowboarden boeide mij wel, en dat wou ik wel fotograferen.

"Ik heb toen deelgenomen aan de fotowedstrijd van een snowboardmagazine, en won de derde prijs – met een foto die ik vandaag heel slecht vind. Dat was mijn eerste publicatie, en die heeft deuren geopend. Want het is een gesloten wereldje.

"Om opdrachten te krijgen moet je de juiste mensen leren kennen en hen tonen wat je kan. Sponsorende merken zien die foto’s ook, en als ze je goed vinden kan je foto’s maken van hun team. Zo breid je je netwerk uit. Als je naam eenmaal gemaakt is, gaat dat vlot, maar het begin is erg moeilijk."

Op welke publicatie ben je het meest trots?
"Op mijn eerste publicatie in The Skateboard Mag, het belangrijkste en grootste Amerikaanse magazine. Een paar Amerikaanse skaters die in Europa op tour waren hadden mij gevraagd om foto’s te maken. Ik heb er een paar opgestuurd, en ze hebben een foto van Patrick Melcher gebruikt, die toen nog minder bekend was."

Kan je leven van skatefotografie?
"Ik kan ervan leven, maar om er rijk mee te worden zou ik in de Verenigde Staten moeten wonen. De markt is daar gewoon groter.

"Een paar jaar geleden heb ik mee een uitgeverij opgericht die magazines maakt: het skateboardtijdschrift Wood, het snowboardtijdschrift SCSMag, het surftijdschrift Swell en een magazine voor dames met pit, Peach. De twee andere oprichters zijn gebeten door dezelfde microbe als ik, en onze bladen doen het goed – sinds vorig jaar worden we ook in Nederland verspreid.

"Daardoor is een groot deel van mijn tijd gevuld met mails sturen. Ik ben blij als ik nog eens een dag mag gaan fotograferen. Daarnaast ben ik de vaste fotograaf van het kledingmerk Volcom, dat een skateteam sponsort. Met hen ben ik veel op tour."

Is België een goed land voor skateboarding?
"We hebben hier veel talent. De laatste twee Europese kampioenen skateboarding zijn Belgen. Het voordeel van een klein land is dat je overal kan gaan skaten en ’s avonds weer thuis bent. Alleen het weer zit soms tegen; ik heb nu de hele winter niet kunnen fotograferen.

" Het is hier ook eenvoudiger als iemand zich boos maakt omdat we ergens skaten. Je kan een magazine tonen en uitleggen waarmee je bezig bent. In het buitenland maak je je dan beter snel uit de voeten."

Zijn er fotografen die je inspireren?
"Wie mij het meest aanspreekt is David Lachapelle. Ik kan zijn stijl erg waarderen. Andere skateboardfotografen wil ik niet imiteren, je moet je eigen visie hebben.

"Zelf werk ik bijna uitsluitend met film, op een middenformaat Hasselblad. Ik vind het plezierig om de ontwikkelde film bij het labo op te halen en te zien dat het gelukt is. Dat geeft meer voldoening dan digitaal, waar je meteen ziet of het erop staat, en dan nog uren achter de computer zit."

Wat maakt voor jou een goede skatefoto?
"Bij skateboarden komt het aan op de trick – die moet goed in beeld komen, maar ook uitdagend genoeg zijn. Ik ben selectief in wat ik fotografeer. Als je digitaal werkt, ga je ook minder uitdagende tricks fotograferen, omdat het toch niets kost. Helaas zie je in sommige magazines vaak zulke nietszeggende foto’s verschijnen.

"De foto zelf moet scherp zijn, wat lastig is met bewegende onderwerpen. De compositie en de belichting moeten goed zitten. Ik werk veel met artificieel licht."

Is er een project waar je van droomt?
"Ja, maar dat heeft niets met skateboarden te maken. Ik zou graag een portretfoto maken van mijn idolen en met die foto's een boek of tentoonstelling maken. Ik denk aan muzikanten, acteurs en sportmensen. Maar dat moet ik budgettair rond krijgen. De meesten wonen in de Verenigde Staten. Ik kom daar wel vaak, maar dan ben ik bezig met andere opdrachten."

(Dit interview verscheen in Shoot 7, juni-juni 2010. Deze editie kun je hier nog bestellen.)

[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/23/120989_1.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/23/120989_2.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/23/120989_3.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/23/120989_4.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/23/120989_5.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/23/120989_6.jpg” caption=”Fabian Verhaeghe (BE), Backside smith grind, Antwerpen. Hasselblad 500 cm, 150 mm.||Ferit Batir (AUT), Frontisde air, Antwerpen. Hasselblad 500 cm, 80 mm.||Gregory Lagast (BE), Switch blunt, Blankenberge. Hasselblad 500 cm, 80 mm.||Phil Zwijsen (BE), Ollie to drop in, Wijnegem. Hasselblad 500 cm, 150 mm.||Rob Maatman (NL), Frontside feeble, Porto. Hasselblad 500 cm, 150 mm.||Ben Raemers (UK), backside smith grind, Rotterdam. Hasselblad 500cm, 150 mm”]



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.