Kenmerkend voor een spiegelreflexcamera is dat je de lens kan wisselen. Een extra objectief staat dan ook bij veel fotografen op het verlanglijstje. Maar hoe vind je je weg door het enorme aanbod? Deel 1.

Kenmerkend voor een spiegelreflexcamera is dat je de lens kan wisselen. Een extra objectief staat dan ook bij veel fotografen op het verlanglijstje. Maar hoe vind je je weg door het enorme aanbod? En heb je een duurdere lens nodig voor betere foto’s?

Als je een matige chauffeur bent, word je geen betere chauffeur door aanschaf van een Ferrari. De kans is zelfs groot dat je eerder brokken maakt. Je leert eerst goed rijden met een gewone auto. Zo is het ook met fotoapparatuur, zowel camera’s als lenzen.

Op fotoclubs, cursussen en internetfora wordt telkens weer de vraag gesteld welk materiaal je het best kunt aanschaffen. Dat is een lastige vraag, en om deze te beantwoorden moeten we ook de ervaring, het budget en de behoefte van de fotograaf een rol laten spelen. In dit artikel proberen we wat licht te werpen op de aanschaf van een nieuwe of extra lens. Eerst komen de meest gebruikte zoomlenzen aan bod, daarna ga ik in op lenzen met een vast brandpunt.

De basis
Lens is eigenlijk een verkeerd gebruikt woord hier. Het gaat over objectieven: apparaten waarin een aantal lenzen van verschillende sterkte en glassoorten zo samen zijn gemonteerd dat op film of de sensor een beeld ontstaat dat wij kunnen waarderen als een min of meer geslaagd resultaat.

De beginnende fotograaf die de stap maakt naar een digitale reflexcamera krijgt bij zijn toestel veelal een of meerdere goedkope kitlenzen aangeboden. Goedkoop is in deze categorie zeker niet altijd slecht. Een goede kitlens kan de consument over de streep trekken om voor een bepaald merk te kiezen.

Kitlenzen hebben voor de beginnende fotograaf het voordeel dat je er voor weinig geld ervaring mee kan opbouwen. De kitlenzen van Canon, Nikon, Sony en Pentax hebben meestal een brandpunt van 18-55, 18-70 of 18-105mm. Olympus en Panasonic gebruiken een iets kleinere sensor en krijgen met een 14-42mm-objectief een vergelijkbaar bereik dat gaat van matig groothoek tot licht tele. Dat volstaat om je toestel goed te leren kennen. Bij een beginnend fotograaf leiden duurdere lenzen echt niet automatisch tot betere foto’s.

Bij een kitlens wordt vaak geen zonnekap meegeleverd. Dat is dan wel een betere investering dan een UV-filter.

Telezooms: alles dichterbij
Krijg je als fotograaf wat meer ervaring, dan wens je jezelf vaak meer lichtsterkte, meer groothoek, meer tele. Wie met de kitlens niet genoeg kan inzoomen heeft een oerwoud aan keuzes.

Je kunt de kitlens vervangen door een superzoom met meer bereik, bijvoorbeeld 18-200mm of 14-140mm. De kwaliteit van deze objectieven is tegenwoordig vrij behoorlijk, maar de prijs is er dan ook naar. Koop je een budget superzoom dan zal de kwaliteit meestal teleurstellen.
 

Voor minder dan de prijs van een superzoom koop je een extra telelens. Anders dan bij een superzoom moet je dan wel lenzen wisselen, maar je krijgt daar meer mogelijkheden en hogere beeldkwaliteit voor terug.

Populaire objectieven zijn de Canon 55-250mm IS-lens en de Nikon 55-200 VR. Deze lenzen hebben een mechanisme dat de trilling van de hand vermindert en daardoor bij langere sluitertijden scherpere foto’s oplevert. Hier zie je een verschil met andere merken. Bij Sony, Pentax en Olympus is stabilisatie in de body ingebouwd. Deze is iets minder effectief, maar werkt natuurlijk wel met alle lenzen.

Ook zeer populair zijn de 70-300mm-objectieven. Deze geven een groter bereik voor een redelijke prijs. De autofocus is bij deze types meestal iets sneller dan bij de instap-telelenzen, maar nog niet op het niveau van dure professionele sportlenzen.

Betaalbare telezooms met VR of IS maken zonder statief sfeervolle plaatjes mogelijk bij weinig licht (70-300mm VR).

Pro-lenzen
Bij de voornoemde telezoomobjectieven loopt de professional of veeleisende amateurfotograaf in het gebruik tegen beperkingen aan: ze zijn niet lichtsterk genoeg, de autofocus is niet snel genoeg voor sport en andere snel bewegende objecten. Ook kan het bereik te klein zijn voor objecten die echt ver weg zijn zoals dieren, vliegtuigen en surfers. 

Voor dit gebruik zijn bij alle merken professionele objectieven in de handel. Bij Canon is dat de L Serie, bij andere merken zie je al gauw aan de prijs dat het om iets bijzonders moet gaan.

De f/2.8 70-200mm-objectieven van de bekende cameramerken kosten al gauw 1.400 tot 2.000 euro, en ook langere telezooms van bijvoorbeeld 80-400mm zijn indrukwekkend duur.

Voor amateurs loont het daarom zeker de moeite om ook naar de alternatieven te kijken van niet-merkgebonden fabrikanten zoals Sigma en Tamron. Deze bieden soms een zeer bruikbaar alternatief tegen een lagere prijs. Helaas doe je dan meestal wel op een bepaald punt concessies, zoals een mindere bouwkwaliteit, het ontbreken van vocht-afdichting of een mindere optische kwaliteit.

Om de snelle bewegingen van bijvoorbeeld voetballers te volgen is een professionele (prime) telelens onontbeerlijk (f/2.8 300mm).

Meer groothoek: alles erop
Beginnende fotografen die een stad intrekken, merken al gauw dat de kitlens vaak niet breed genoeg gaat om 'alles erop' te krijgen. Ervaren fotografen weten dat ook lang niet altijd alles er op hoeft om een mooie foto te maken. Maar wil je toch alles op de foto, dan heb je meer groothoek nodig.

De keuze van een (ultra-)groothoeklens is niet zo moeilijk als het lijkt. Speelt het budget niet echt een rol, dan biedt de camerafabrikant zeker een of meerdere goede objectieven aan. Als je op de prijs moet letten, zijn er ook uitstekende alternatieven te vinden bij Sigma (10-20mm) en Tokina (12-24mm en 11-16mm). De objectieven van Tamron zijn in dit segment nog steeds onder de maat.

Natuurlijk is er ook in het groothoekbereik een professioneel alternatief, dat meestal samenhangt met de stap naar een full-frame beeldsensor. Aanbevolen objectieven in deze categorie zijn de Nikon f/2.8 14-24mm en de 16-35mm van Nikon, Canon of Zeiss (voor Sony-camera’s).


Met een ultra-groothoek leg je een lijnenspel in het landschap en in de lucht vast. (f/2.8 14mm).

Beter dan de kitlens
Wil je een betere lens binnen het standaard zoombereik, dan zijn er verschillende upgrades mogelijk: meer bereik, meer lichtsterkte, snellere autofocus. Voor de 'kleine sensor zijn er uitstekende merkeigen objectieven zoals de Nikon  en Canon f/2.8 17-55mm, de Pentax 16-50mm of de Olympus 12-60mm. Ook de Sigma 18-50mm  en Tamron 17-50mm hebben een lichtsterkte van f/2.8 en goede optische kwaliteiten. De autofocus van deze objectieven is soms wat trager, maar het prijskaartje voor de amateurfotograaf is dan ook een stuk aangenamer.

Voor de fullframesensor hebben de merkeigen fabrikanten de sterkste spelers. Dit zijn over het algemeen genomen uitstekende lenzen met een lichtsterkte van f/2.8, een bereik van 24-70mm, een snelle autofocus en een bouwkwaliteit die tegen meer bestand is dan een wandeling in het park. Ook hier is het prijskaartje navenant: meestal zo tussen de 1.300 en 1.500 euro.

Bij merken zoals Tamron en Sigma zijn ook in deze klasse alternatieven te vinden, maar die zijn zowel qua snelheid en bouw als optisch de mindere. Het prijskaartje is er (met name bij Tamron) ook naar. En aangezien er voor full-frame camera’s geen kitlenzen bestaan, vormen zij zeker een alternatief voor de eigen merklenzen. Vooral in deze categorie zit er nogal wat variatie in de kwaliteit per exemplaar van hetzelfde type. Het loont dus altijd de moeite bij aankoop van een dergelijk objectief kritisch te testen alvorens tot aankoop over te gaan.

In deel 2 van dit artikel lees je onder meer over lenzen met een vast brandpunt, macrolenzen en teleconvertors.

[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/11/117914_1.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/11/117914_2.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/11/117914_3.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/11/117914_4.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/11/117914_5.jpg” caption=”||||||||”]

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.