Met een degelijke opzetflitser of reportageflitser kun je wel echt mooi licht toevoegen aan je foto. Shoot toont je wat je nodig hebt en waarom.

Flitslicht heeft soms een slechte reputatie: het breekt de sfeer, het is te fel en te direct enzovoort. De ingebouwde flits van je camera kun je in de meeste gevallen inderdaad beter uitzetten. Maar met een degelijke opzetflitser of reportageflitser kun je wel echt mooi licht toevoegen aan je foto. Shoot toont je wat je nodig hebt en waarom.

Waarom heb je een externe flits nodig?
De ingebouwde flits maakt van je camera een ordinaire kopieermachine: je kunt alleen maar recht voor je uit flitsen, en de kracht is moeilijk of niet instelbaar. Het resultaat is bijna altijd bedroevend, doordat de afstand tussen lens en flits te klein is.

Bij een digitale reflexcamera met opklappende flits staat de lichtbron pal boven de lens en dus op dezelfde verticale as, terwijl mooi licht ideaal vanuit een hoek van 45 graden komt. Bovendien is het oppervlak van de lichtbron zelf erg klein, waardoor het licht erg hard overkomt. Om al die redenen zie je op foto’s die met ingebouwde flits gemaakt werden de typische konijn-in-lichtbak-blik van mensen die 'geflitst' worden.

Ook met een externe flitser kun je dat soort kopieermachine-effecten nog steeds hebben, maar toch heb je veel meer mogelijkheden. Van nature staat een externe flitser al iets hoger en verder weg van de lens. Bovendien maakt hij je camera sneller: je hebt krachtigere batterijen die de flitser sneller weer bedrijfsklaar maken. Je zal dus minder vaak dat ene moment missen omdat je camera aarzelt. Je camera zal met de duurdere reportageflitsers ook sneller scherpstellen met externe flash, omdat er in de flitser een extra infrarood focushulp ingebouwd zit.

Hoe gebruik je een reportageflits?
Op de automatische stand van je camera (P of groen), en met de flitskop recht voor je uit, zal de flits zijn best doen om de hele scène in beeld te verlichten. En precies dat mag nooit de bedoeling zijn als je extra licht gebruikt voor een foto. Het basisprincipe van flitsfotografie is namelijk om het omgevingslicht en het kunstlicht (van de flits) mooi in evenwicht te krijgen.

Je kunt dat doen door de flitser eerst even uit te zetten en dan de sluitertijd en het diafragma op je camera manueel in te stellen, op zo’n manier dat de achtergrond nog wat omgevingslicht toont. Het hoofdonderwerp mag donker zijn, dat verlicht je immers nadien door de flits in automatische stand te laten werken. De sluitertijd mag vrij laag zijn, omdat het flitslicht je onderwerp toch ‘bevriest’.

Gebruik een reflectiekaartje om indirect te flitsen.
 

 

Een andere manier om omgevingslicht en flitslicht te mixen is om met je flits indirect je onderwerp te belichten. Je richt je flits niet naar het onderwerp, maar draait de flitskop naar bijvoorbeeld een wit plafond. Het flitslicht weerkaatst dan uiteindelijk op je onderwerp, maar het grote oppervlak van het plafond heeft het licht intussen veel zachter gemaakt.

Bij gebrek aan plafond kun je ook een wit hemd van een gast op een feestje gebruiken, of een hulpstukje dat op je flits zit (een wit kaartje of aparte accessoires, zie verderop). Dit zogenaamde bouncen (je flitskop ronddraaien om indirect te flitsen) lukt alleen met een externe flash omdat die meestal een beweegbaar deel hebben. Door de flitskop rond te draaien en door manueel je omgevingslicht in de foto te verwerken, word je dus een soort dj die omgevingslicht en flitslicht mixt. Met een ingebouwde flitser lukt dat moeilijker omdat je die niet kan ronddraaien of het licht op een andere manier verzachten.


Op de foto links stonden de camera en de flitser beide in de automatische stand. De flits heeft het hoofdonderwerp belicht, maar de rest van de foto is donker. Op de tweede foto rechts stelden we de camera manueel in op een langere sluitertijd, waardoor de achtergrond zichtbaar wordt. De flitser bleef op de automatische stand.

[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/11/117869_1.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/11/117869_2.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/11/117869_3.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/11/117869_4.jpg” caption=”||Gebruik een reflectiekaartje om indirect te flitsen.||||”]

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.