De jongste compacte systeemcamera van Samsung kreeg niet alleen een nieuw jasje aangemeten, maar ook een gloednieuwe beeldsensor met een erg hoge resolutie.

De jongste compacte systeemcamera van Samsung kreeg niet alleen een nieuw jasje aangemeten, maar ook een gloednieuwe beeldsensor met een erg hoge resolutie. Maar levert hij ook de kwaliteit die we verwachten?

Als je de NX200 vergelijkt met zijn voorganger, de NX100 (getest in Shoot 9), valt meteen op dat de camera veel dunner geworden is. Om de afstand tussen de beeldsensor en de achterkant van de lens groot genoeg te houden, steekt er nu – net als op de Sony NEX-camera’s – een metalen ring uit de camera.

Esthetisch is de NX200 er niet op vooruitgegaan: het opmerkelijke design met de afgeronde bovenzijde van de NX100 heeft plaats geruimd voor een klassiekere maar saaiere vormgeving.

Advertentie

De NX200 ligt goed in de hand, maar heeft hetzelfde euvel als de NEX-familie. In verhouding tot de body is de 18-55mm-kitlens lachwekkend groot. Met de 20-50 mm zijn de verhoudingen al wat normaler, maar de compacte body komt toch het best tot zijn recht met platte pancake-lenzen zoals het nieuwe 16mm-f/2.4-objectief. De sensor in de NX-familie is in APS-C-formaat, zodat je de voormelde brandpuntsafstanden met 1,5 moet vermenigvuldigen om het equivalent op een fullframe- of kleinbeeldcamera te berekenen.

Sensorverhalen
Samsung gaf de NX200 ook een nieuwe beeldsensor, met een resolutie van 20 megapixel. Dat is de op één na hoogste resolutie bij compacte systeemcamera’s: alleen de Sony NEX-7 doet het nog beter, met 24 miljoen pixels.

Een hogere resolutie heeft twee onmiddellijke voordelen. Je kan allereerst op groter formaat printen. Als je de vuistregel hanteert dat je voor een afdruk in hoogste fotokwaliteit 300 pixels per inch moet kunnen plaatsen, geraak je met de 5.472 x 3.648 pixels van de NX200 aan afdrukken van 43,3 x 30,9 centimeter.

Een tweede voordeel is dat je je foto kan bijsnijden, en toch voldoende pixels overhoudt voor een afdruk op bijvoorbeeld A4-formaat. Dat is handig als je met je beschikbare lenzen niet voldoende kan inzoomen op je onderwerp.

Een hogere resolutie is echter niet zonder gevaren. Meer pixels op dezelfde oppervlakte impliceert dat elke afzonderlijke pixel kleiner is, en dus minder licht opvangt. Zodra je de gevoeligheid opdrijft, kan daardoor lelijke ruis ontstaan. Niettemin heeft Samsung de maximale gevoeligheid verhoogd tot ISO 12.800. Met de nieuwe sensor kan de NX200 nu ook in Full HD (1080i) filmen.

Bediening
Door de kleinere afmetingen staan de bedieningstoetsen op de camera dichter bij elkaar dan op de NX100. Ze zijn echter zo logisch geplaatst dat je al snel blindelings je weg vindt. Maar het instelwieltje aan de bovenzijde van de camera, waarmee je de sluitertijd of het diafragma instelt, staat naar mijn gevoel te ver van de ontspanknop. Ik had het liever aan de voorzijde van het toestel, net onder de ontspanner gevonden.

Eveneens aan de bovenzijde staat het instelwiel voor de opnamestand. Naast de gebruikelijke volautomatische, (half)manuele en scènegebaseerde opnamestanden zijn er ook een lensvoorkeuzemodus, waarbij je de iFunction-toets op de Samsung-lens gebruikt om een scènepreset te kiezen, en een Magic-opnamestand, waarbij je een effect of kader op je foto plaatst (zie verder).

De meeste fotografische instellingen bereik je door op de Fn-toets achter op de camera te drukken. Via het klikwieltje achter op de NX200 kan je zo heel snel zaken als witbalans, autofocusmodus en opnamesnelheid aanpassen. Zoals bij de NX100 kan je bepaalde instellingen ook aanpassen met de iFunction-toets op de lens. Druk je die in wanneer de camera in diafragmavoorkeuze staat, dan pas je het diafragma aan door aan de zoomring op de lens te draaien.

Ik gebruikte de iFunction-toets vooral om belichtingscompensatie in te stellen; dat gaat namelijk veel sneller dan via de aparte belichtingscompensatietoets, die je ingedrukt moet houden terwijl je aan het slecht geplaatste instelwieltje draait.

De verbeterde videomogelijkheden van de NX200 vertalen zich ook in een daartoe bestemde knop om meteen een opname te starten, ongeacht in welke opnamestand je werkt. Je kan tijdens het filmen nu ook manueel of met sluitertijdvoorkeuze werken.

Slimmigheden
Samsung gaat mee in de trend om van camera’s kleine beeldbewerkingsmachines te maken. In de gewone opnamestanden kan je via beeldstijlen (die Samsung Fotowizard noemt) de kleuren, kleurverzadiging, scherpte en het contrast van je beelden kiezen. Naast de presets Standaard, Helder, Portret, Landschap, Bos, Retro, Koel, Rustig en Klassiek kan je drie eigen presets aanmaken.

Nog meer mogelijkheden vind je in de Magic-opnamestand. Hier kan je kiezen uit ‘intelligente filters’ en ‘magische kaders’. De filters zijn Vignet, Miniatuur, Visoog, Schets, Anti-nevel, Halftoon, Softfocus, Oude film 1, Oude film 2 en Negatief. De kaders zijn kant-en-klare sjablonen die op het lcd-scherm verschijnen, zodat je al tijdens de opname je foto in een wenskaart of op de voorpagina van een krant kan monteren. Het is leuk dat dit kan, maar ik denk niet dat je deze kaders vaak zal gebruiken.

Prestaties
De NX200 levert foto’s met realistische kleuren en een wat vlak contrast. Voor beelden met meer pep trek je in nabewerking de verzadiging en het contrast beter op. De lichtmeting doet het meer dan behoorlijk. In contrastrijke situaties vermijdt hij dat de heldere partijen overbelicht worden.

De autofocus werkt acceptabel snel, maar is wel trager dan die op de jongste systeemcamera’s van Olympus en Panasonic. De continu-autofocus is erg wispelturig en mist soms het gevolgde onderwerp uit het oog. Bij filmen valt op dat het focuspunt bij het begin van elke clip, en af en toe tijdens het filmen, naar voren en achteren verschuift tot de focus bereikt is.

De NX200 heeft meer last van ruis dan zijn voorganger. Bij ISO 800 is er al redelijk wat luminantieruis te zien (heldere en donkere stippeltjes), en vanaf ISO 1.600 is er erg veel storende kleurruis. Gevoeligheden van ISO 1.600 en hoger zijn daardoor te mijden. Meer pixels hebben is leuk, maar het heeft in het geval van de NX200 dus wel een zichtbaar nadeel. Alleen als je de hogere gevoeligheden niet gebruikt, merk je er niets van.

Specificaties Samsung NX200
Prijs: 849 euro (met 18-55mm-objectief)
Resolutie: 5.472 x 3.648 pixels
Sensor: CMOS, 15,7 x 23,4 mm
Lensvatting: Samsung NX
Cropfactor: 1,5x
Gevoeligheid: Auto; ISO 100-12.800
Opnamestand: Auto/P/S/A/M; 15 scènes
Lichtmeting: Matrix, centraal, spot
Scherpstelling: contrast-AF of manueel
Burstmodus: 7 fps
Geheugen: SD card
Afmetingen: 117 x 63 x 36 mm
Gewicht: 220 gram
Website: www.samsung.be

[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/14/118796_1.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/14/118796_2.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/14/118796_3.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/14/118796_4.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/14/118796_5.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/14/118796_6.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/14/118796_7.jpg” caption=”Samsung NX200: dunner dan zijn voorganger||Het gamma NX-objectieven breidt gestaag uit.||De 18-55mm-zoomlens is erg groot in verhouding tot de camerabody.||De Fn-toets zal je het vaakst gebruiken; hij geeft toegang tot een overzichtelijk menu.||Het filter Oude film maakt een foto met sepiatint en doet het lijken alsof de film bekrast werd.||Dit ‘magische kader’ presenteert het Shoot nummer 15 als een reusachtige affiche.||Het intelligente filter ‘Miniatuur’ maakt van je foto een diorama.”]

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (6x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.