Het eerste sneeuwtapijt van de winter is een feit. Dit weekend kan je er dus op uit om foto's in de sneeuw te maken. Met deze tips kom je thuis met stralende winterbeelden.

Fotograferen in de sneeuw is niet altijd even eenvoudig. Verse sneeuw is extreem wit. Het zou fijn zijn als ze er op je beelden even stralend uitzien.
Maar als je je camera instelt op automatische belichting, en je in je beeld hoofdzakelijk witte vlakken hebt, hebt zal je toestel die overdaad aan licht compenseren. Daardoor worden de witte vlakken op je foto – de sneeuw dus – lelijk grijs. Dat willen we niet, dus moeten we ingrijpen.
Sommige camera’s hebben een speciale preset voor dergelijke situatie, en die heet dan ‘strand’ of ‘sneeuw’. Die kan wonderen doen. Heeft je camera die preset niet, dan ga je als volgt te werk.

Instellingen aanpassen
De truc heet belichtingscompensatie. Je stelt die in via een knopje (met plus/min-symbool) of via het cameramenu. Als je positieve belichtingscompensatie kiest, weet dat camera dat hij meer licht mag toelaten.
Voor een zonnige sneeuwdag stel je de belichtingscompensatie in op +2. De camera zal dan viermaal zoveel licht toelaten dan bij automatische lichtmeting, met als gevolg dat de sneeuw er nu stralend wit uitziet.

Bevat je landschap naast de sneeuw ook donkere delen, zoals bomen en rotsen, dan is het raadzamer om de belichtingscompensatie op +1 in te stellen. Ook bij een grijze lucht kan +1 voldoende compensatie zijn. Je kan je opname op het lcd-schermpje van je camera gebruiken en de histogramfunctie gebruiken om te zien of de belichting goed zit.
Vergeet niet de belichtingscompensatie terug op nul te zetten of uit te schakelen als je de sneeuw verlaat, want anders zullen al je opnamen vanaf dat moment overbelicht zijn.
Voor de witbalans doen de meeste toestellen het erg goed in de automatische modus in de sneeuw. Als de zon schijnt kan je evengoed de witbalans instellen voor zonnig weer en als het bewolkt is die voor bewolkt weer. Wanneer je in schaduwpartijen fotografeert zal je merken dat alles erg blauw wordt wanneer je de automatische witbalans gebruikt. Stel de witbalans dan in voor schaduw.
 

 

Actie in de sneeuw

Als je actie wil vastleggen in de sneeuw, wacht dan tot je slachtoffer dichtbij is zodat je niet een groot wit vlak fotografeert met daarop een stipje. Hoe meer er van je onderwerp in beeld is, hoe beter de belichting zal zijn. Zet je onderwerp ook niet pal in het midden van de foto. Het is veel fraaier als je er in slaagt om meer ruimte voor je onderwerp te creëren, het liefst in de richting waar het naartoe glijdt, loopt, valt, rolt, struikelt…

De truck is om je in een soort hinderlaag te leggen. Je zoekt een plek uit waar je denkt een mooi beeld te kunnen schieten. Je neemt de plek waar hij of zij zo meteen voorbijgaat komen al in beeld, en drukt de ontspanner half in zodat de camera alvast scherpstelt op die plek. Je drukt helemaal door op het moment af wanneer je sneeuwpartner zich op die plek bevindt. Om goede skifoto’s te maken van je maten moet je dus snel kunnen skiën om hen lang voor te zijn.

In nummer 10 van Shoot, dat op 14 december in de winkel ligt, vind je onze volledige fotogids voor de Hoge Venen. Veel winterpret!

 

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.