Nog geen jaar na de introductie van de Micro Four Thirds-standaard heeft Panasonic zijn derde camera in dit hybridesysteem klaar. Wij konden al aan de slag met een preproductiemodel.



Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.


Nog geen jaar na de introductie van de Micro Four Thirds-standaard heeft Panasonic zijn derde camera in dit hybridesysteem klaar. Wij konden al aan de slag met een preproductiemodel.

Zoals alle Micro Four Thirds-camera’s (MFT) bevat de GF1 een beeldsensor die even groot is als die in de digitale reflexcamera’s van het Four Thirds-systeem. Hij bevat echter geen spiegel of optische zoeker: om je onderwerp in beeld te nemen, gebruik je net zoals op een compactcamera het lcd-schermpje. Maar net als een reflexcamera heeft de GF1 verwisselbare lenzen. Dergelijke camera’s moeten kopers overtuigen die wel de kwaliteit en de veelzijdigheid van een reflexcamera wensen, maar zonder de complexiteit en het gewicht van zo’n camera.

De eerste twee MFT-camera’s van Panasonic, de G1 en de GH1, leken qua design nog sterk op een reflex- of bridgecamera. Met de GF1 sloeg Panasonic een heel andere weg in; de camera lijkt op een forse compactcamera (19 x 71 x 36 mm) met een gewicht dat heel wat lager ligt dan dat van een reflexcamera (285 gram zonder lens). Waar Olympus zijn eerste MFT-camera – de E-P1 – een retrojasje aanpaste, koos Panasonic voor een moderne vormgeving met vier kleurversies: zilver, zwart, wit en rood.

Net als de G1 kreeg de GF1 een 12-megapixelsensor. In tegenstelling tot de G1 kan hij wel video opnemen, zij het niet in ‘Full HD’ (1080p) zoals de GH1, maar in de ‘gewone’ HD-resolutie van 720p. Bovenop de camera staat een Record-knop waarmee je de videofunctie meteen start, zonder dat je in het menu moet duiken zoals bij sommige andere camera’s. Bij het fotograferen en filmen kan je één van de negen film modes gebruiken om kleurverzadiging, contrast en scherpte van de opname te beïnvloeden.
 

Zoals bij alle MFT-camera’s moet je het scherm gebruiken om te zien wat je filmt of fotografeert. In volle zon is dat een probleem, zelfs met de antireflecterende coating op het 3-inch lcd-scherm. Een optioneel accessoire verhelpt dat: de Live View Finder past in het flitsschoentje op de camera en toont op een mini-lcd-schermpje wat er te zien is. Je kan deze extra zoeker zelfs tot 90 graden kantelen, zodat je hem als hoekzoeker kan gebruiken. In tegenstelling tot de Olympus E-P1 bevat de GF1 wel een ingebouwde flitser. Dat is handig, bijvoorbeeld als je bij opnames in zonlicht of bij tegenlicht wil inflitsen.

De camera werkt met alle Micro Four Thirds-objectieven van Panasonic en Olympus. Samen met de GF1 introduceert Panasonic twee nieuwe objectieven, waarbij een lichtsterke en erg compacte lens met vaste brandpuntsafstand van 20mm (40mm in 35mm-equivalent. Door de maximale opening van f/1.7 krijg je met dit objectief een kleine scherptediepte, waardoor je bij portretten de achtergrond mooi onscherp kan maken. Een 45mm macro-objectief met maximaal diafragma f/2.8 vult de reeks aan. Via adapters kan je bestaande Four Thirds-lenzen maar ook lenzen van andere merken gebruiken; hierbij is wel niet gegarandeerd dat de autofocus werkt.

De GF1 waarmee wij konden werken, is een preproductiemodel met firmware die nog niet definitief is. Over prestaties en kwaliteit kunnen we dus nog geen definitieve uitspraken doen. Maar de GF1 lijkt ons alvast een bijzonder interessant toestel. Zodra we een productiecamera in handen krijgen, volgt een volledige test.
 

[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/36/20090902_shoot_GF1k01.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/36/20090902_shoot_GF1k02.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/36/20090902_shoot_GF1k03.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/36/20090902_shoot_GF1k04.jpg” caption=”De GF1 bevat een ingebouwd flitsertje, zodat je kan inflitsen zonder dat je een aparte flitser moet aanschaffen.||De GF1 is erg compact, zeker in combinatie met het dunne 20mm objectief.||Het grote maximale diafragma van de 20mm lens beperkt de scherptediepte.||Met de filmmodus ‘Dynamic B&W’ maak je meteen zwart-witbeelden met hoog contrast.”]



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.