Heimwee naar de wilde kleuren van kleurfoto's uit de oude doos? Met Photoshop en deze workshop maak je zelf een oude prentbriefkaart van nieuwe beelden.

Nieuwe camera, oude foto’s

Digitale camera’s leggen kleuren redelijk natuurgetrouw vast. Maar als je heimwee hebt naar de wilde kleuren van kleurfoto’s uit de oude doos, kan je aan de slag met Photoshop om kleuren bewust de verkeerde kant op te sturen. In deze workshop maken we van een foto van de Stefanus-basiliek in Boedapest een oude prentbriefkaart.

Stap 1: Lenscorrectie

Op de originele foto helt de basiliek achterover, omdat de beeldsensor van de camera niet parallel stond met het gebouw. In Photoshop kan je dit perspectief gedeeltelijk corrigeren. Kies Filter > Distort > Lens Correction. Bij Transform, Vertical Perspective verplaatsen we de schuifbalk naar links om het gebouw recht te trekken. Het perspectief helemaal correct krijgen lukt niet, maar het ziet er toch al veel realistischer uit. Omdat onze foto nu een trapeziumvorm heeft, snijden we ze met het Crop-commando bij naar een rechthoekige vorm.

Stap 2: Contrast verhogen

Nu kunnen we aan de slag. Bij de eerste stap gaan we meer contrast in de foto steken. Daarvoor gebruiken we het Curves-commando. We maken een nieuwe aanpassingslaag via Layer > New Adjustment Layer > Curves. Voor de duidelijkheid kan je die laag een naam geven, bijvoorbeeld Contrast. In het Adjustments-palet kiezen we bij de voorinstellingen van Curves voor Strong Contrast.

Stap 3: Kleuren aanpassen

Nu passen we de kleuren in de foto aan. Hiervoor gebruiken we weer het Curves-commando. We maken een nieuwe aanpassingslaag via Layer > New Adjustment Layer > Curves. Om ze te onderscheiden van de vorige laag kan je ook die een naam geven, bijvoorbeeld Kleuren.

We passen de curves voor elk van de drie kleurkanalen aan: Rood (R), Groen (G) en Blauw (B). De horizontale as toont de invoerniveaus, van donkere tonen over middentonen tot lichte tonen. De verticale as toont de uitvoerniveau’s. Door op de curve te klikken en het punt naar boven of beneden te trekken, maak je het gekozen toonbereik binnen dat kleurkanaal helderder of lichter.

Hoe je de curve precies moet aanpassen, hangt af van het effect dat je wil bereiken. Je kan gerust experimenteren; als je niet tevreden bent met het resultaat, kan je deze hele aanpassingslaag naar het vuilbakje onder het Layers-pallet slepen en opnieuw beginnen.

Voor onze antieke prentkaart gebruiken we volgende aanpassingen:
* In het rode kanaal halen we de donkere tonen iets naar beneden, en de lichte tonen iets naar boven.
* In het groene kanaal gaan alleen de middentonen iets naar boven.
* In het blauwe kanaal halen we de donkere tonen naar boven en de lichte tonen iets naar beneden.

Stap 4: Kleurlaag toevoegen

Nu voegen we een gele kleurzweem aan de foto toe. We gebruiken daarvoor een opvullaag via het commando Layer > New Fill Layer > Solid Color. Voor de duidelijkheid kan je die opnieuw een naam geven, bijvoorbeeld Geel.

In het menuvenster kan je op verschillende manieren een kleur kiezen, bijvoorbeeld via de kleurenschuifbalk. Wij vullen de RGB-waarden in: R255 G215 en B75. Photoshop plaatst deze opvullaag bovenaan in het lagen-palet, en daardoor zie je nu alleen maar een geel vlak. We passen de dekking van de laag aan via de Opacity-schuiver; een waarde tussen 15 en 20 werkt hier best.

Stap 5: Extra contrast toevoegen

Als laatste stap willen we nog wat extra contrast toevoegen. We maken opnieuw een aanpassingslaag via Layer > New Adjustment Layer > Curves. Om ze van de vorige lagen te onderscheiden kan je ook aan deze laag een naam toekennen, bijvoorbeeld Extra Contrast.

In het Adjustments-palet kiezen we bij de voorinstellingen van Curves voor Strong Contrast. We passen de dekking van de laag aan via de Opacity-schuiver; een waarde tussen 60 en 75 werkt hier best.

[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/16/WS_shoot01_011.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/16/WS_shoot01_021.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/16/WS_shoot01_031.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/16/WS_shoot01_041.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/16/WS_shoot01_051.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/16/WS_shoot01_061.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/16/WS_shoot01_01_50.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/16/WS_shoot01_02_50.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/16/WS_shoot01_03_50.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/16/WS_shoot01_04_50.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/16/WS_shoot01_05_50.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2009/16/WS_shoot01_06_50.jpg” caption=”||||||||||||||||||||||”]

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.