Shigeru Onishi
The Flicker Phase, 1950s © Estate of Shigeru Onishi, care of Tomoharu Onishi, courtesy of MEM, Tokyo

Shigeru Onishi schilderde met een kwast emulsie op fotopapier, waardoor hij bewust onregelmatigheden aanbracht in de ontwikkeling.


Shigeru Onishi studeerde in 1953 af in topologie aan de Universiteit van Hokkaido, waarna hij zijn wiskundige theorieën begon toe te passen op fotografie. Hoewel hij na 1957 de fotografie alweer links liet liggen, heeft deze kortstondige periode een buitengewoon oeuvre opgeleverd. De kunstenaar distantieerde zich van andere stromingen en ideeën in de Japanse fotografie van zijn tijd. Shigeru Onishi probeerde tijd en ruimte te overstijgen. Zijn foto’s tonen meerdere momenten die zijn samengebracht in één enkel beeld. Hij lapte alle regels van de donkere kamer aan zijn laars.

Zo ‘schilderde’ hij met een kwast de fotografische emulsie op het fotopapier. Daardoor bracht hij bewust onregelmatigheden aan in de ontwikkeling van het beeld. Hij gebruikte zuren om opzet­telijke verkleuring te veroorzaken en hete chemische baden tot wel tachtig graden om het ontwikkelproces van zijn prints te manipuleren. Het resultaat is een collectie aan dromerige – en soms sinistere – fotomontages, waarin naakten, stadsgezichten, bomen, portretten en interieurs lijken te versmelten.

Tot en met 9 januari 2022
Foam Fotografiemuseum
Keizersgracht 609
Amsterdam
www.foam.org

Shigeru Onishi
Titel onbekend, 1950 © Estate of Shigeru Onishi, care of Tomoharu Onishi, courtesy of MEM, Tokyo
Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in