Met drie Nikon Press Awards op zak heeft sportfotograaf Jasper Jacobs (32) zijn strepen meer dan verdiend in de fotografiewereld. Van de Jupiler Pro League tot het WK atletiek, Jacobs mocht al veel historische sportmomenten vastleggen. Afgelopen zomer bracht hij in Tokyo door om daar – als kroon op zijn werk – de Olympische Spelen vast te leggen.

Nochtans rolde Jacobs eerder spontaan in de fotografie. “Als kind al was ik bezig met video en fotografie, maar meer voor het plezier. Als we op vakantie gingen, was ik wel degene met de camera in de hand op zoek naar manieren om onze vakantie­momenten vast te leggen. Maar om daar later ook professioneel mee bezig te zijn, was nog niet in me opgekomen. Die klik had ik op dat moment nog niet gemaakt.”

Omdat Jacobs op een hoog niveau aan atletiek deed, besloot hij om aanvullend kinesitherapie te sturen. Maar ook tijdens zijn studies kon hij het fotograferen niet laten. “Ik fotografeerde toen mijn eigen wereld, de sport­wereld. Op een bepaald moment was ik misschien meer bezig met fotografie dan met mijn kinestudies.”

Jasper Jacobs
“Dit beeld is gemaakt op de Olympische Spelen in Tokio. Parcourskennis hielp me om deze spectaculaire plek te vinden maar het blijft altijd gok en net op dat moment viel Mathieu van der Poel.” (© Jasper Jacobs/Belga)

De basis van fotografie leerde hij zichzelf aan. “Ik experimenteerde met sluitertijd, scherptediepte, kleurtemperatuur … en hield me voornamelijk bezig met sportfotografie. Op een bepaald moment raakte ik zelf geblesseerd en was sporten op topniveau geen optie meer. Maar mijn vrouw, die ook altijd op hoog niveau aan atletiek heeft gedaan, stond toen wel nog op de piste. Door die link kon ik de atletiekwereld blijven documenteren. Wanneer ik mijn foto’s deelde, kreeg ik daar goede reacties op van andere mensen. Dat motiveerde me om verder te doen.”

Jacobs is een autodidact en volgde geen fotografieopleiding. “Ik heb één jaar in het Centrum Voor Volwassenenonderwijs een cursus fotografie gevolgd, de rest heb ik op mezelf geleerd. Stelen met je ogen, dat ik heb ik vaak gedaan. Door heel veel te kijken naar de beelden en fotografietechnieken van de anderen, steek je heel wat op. Ook online vind je ongelooflijk veel tips en tricks.”

In de krant

Jacobs zocht naar manieren om zijn foto’s ook in de pers te krijgen. “Omdat ik het belangrijk vond de schoonheid van de sport te tonen, probeerde ik mijn foto’s ook in kranten en magazines te publiceren. Er was op dat moment nog niet veel aandacht voor atletiek, en ik wilde de sport daarmee ook wat promoten.” Door al die contacten in de media bouwde hij zelf een netwerk uit en rolde hij in de journalistiek.

“Ik startte als journalist bij het Nieuwsblad en schreef artikels over atletiek, mijn beelden werden daarbij gepubliceerd. Dat was een fijne periode, maar ik voelde dat ik te veel wegging van de fotografie. Terwijl daar net mijn passie lag. Via via geraakte ik binnen bij Belga, het grote nieuwsagentschap. Daar ging ik aan de slag als fotograaf en zo is de bal aan het rollen geraakt.”

Jasper Jacobs
“Werken met een langere sluitertijd geeft je beeld iets bijzonders, zo probeer ik mijn eigen stempel te drukken.” (© Jasper Jacobs/Belga)

Door zijn harde werk binnen Belga heeft Jacobs nu het geluk om op veel mooie sportevenementen te staan. “Dat krediet heb ik ook moeten opbouwen door veel en hard te werken de voorbije jaren. Ik voelde me niet te goed om ook kleine opdrachten te aanvaarden, mee te denken in het team, mijn best te doen om samen te weken met collega’s … Dat zorgde ervoor dat ik ook binnen het team werd opgemerkt en intussen een vaste waarde ben geworden.”

Ook zijn contacten in de sport­wereld helpen hem om de beelden te maken waar zijn hart ligt. “Ik heb goede vrienden op de atletiekpiste en dat laat me toe om hen en de sport van heel dichtbij vast te leggen. Zo volg ik al enkele jaren Nafi Thiam van dichtbij. Met beelden van haar won ik intussen ook enkele Nikon Press Awards. Het is een fantastisch om dat te mogen doen.”

De kunst van sportfotografie

Het leven van een sportfotograaf is, ondanks de vele mooie momenten, niet altijd gemakkelijk. “Het is hard en veel werken. Als je op een sportevenement bent, bijvoorbeeld bij een voetbalwedstrijd, moet je constant in opperste concentratie werken. Je kan het je niet veroorloven om een belangrijk moment te missen.” Meestal neemt Jacobs zo’n twee à drie camera’s mee en werkt hij met lenzen die een vaste brandpuntsafstand hebben. “De scherpte en het prachtige bokeh die je daarmee wint, vind ik de moeite waard. Het is dan wat afwisselen tussen camera’s en minder gemakkelijk dan werken met een zoomlens, maar ik vind het toch de moeite waard. Het is mijn doel om emoties bij sporters vast te leggen, en daar helpen die lenzen met vaste brandpuntsafstand me bij. Het was voor mij een gamechanger eens ik daarmee begon te werken omdat je zo tot in de details kunt gaan.”

Jasper Jacobs
“Door steeds op zoek te gaan naar andere invalshoeken, daag ik mezelf uit.” (© Jasper Jacobs/Belga)

Hoe gaat Jacobs om met de omstandigheden – donker, wind, regen – waarin hij foto’s moet maken? Gebruikt hij bijvoorbeeld flitsers als hij aan het werk is? “Op sommige momenten gebruik ik wel eens een flitser: op een persconferentie of bij de aankomst van een wielerwedstrijd … Dat zijn momenten waarop je kan bijflitsen. Maar op heel veel andere momenten gaat dat gewoon niet. Al zijn heel wat sportstadia tegenwoordig goed verlicht, dat helpt. En bij sommige sportwedstrijden, zoals in het basket, is het verboden om te flitsen. Daarmee zou je de spelers uit hun concentratie kunnen brengen. Op sportwedstrijden waar het licht minder goed is, zoals voetbalmatchen in de lagere klasse, is het dan behelpen met een hoge ISO. Maar met de camera’s en lenzen van tegenwoordig hoeft dat geen probleem meer te zijn. Ook met ISO-waarden van 3200 tot 6400 kan je mooie beelden maken.”

Eruit springen

Jacobs is niet de enige sportfotograaf en de concurrentie in de perswereld kan soms hard zijn. Maar door je te onderscheiden, kan je het verschil maken. “Ik probeer ook in mijn sportfotografie mijn eigen stempel te drukken. Dat doe ik door de emotie bij sporters zo goed mogelijk vast te leggen of ook andere invalshoeken uit te proberen. Zo werk ik soms met lange sluitertijden, dat geeft je beelden iets bijzonders. Bijvoorbeeld een van de beelden die ik van polsstokspringer Mondo Duplantis maakte, krijgt daardoor een schilderachtig effect. Door ermee te spelen, daag ik mezelf iedere keer weer uit. Het zijn niet altijd de beelden die het vaakst worden gekozen door klanten, maar voor mij zijn ze wel waardevol omdat ik er mijn eigen stempel op kan drukken. Die eigen stijl heb je niet met een vingerknip, daar gaan jaren overheen. Eerst kopieer je van anderen tot je je eigen goesting hebt gevonden. Het is fijn als mensen jouw beelden dan uit alle andere herkennen.”

Jasper Jacobs
“Op dit beeld zie je polsstokspringer Mondo Duplantis aan het werk. Ook hier gebruikte ik een lange sluitertijd waardoor het beeld een schilderachtig effect krijgt.” (© Jasper Jacobs/Belga)

Heeft hij nog tips om goede sportbeelden te maken? “In de sportfotografie moet je geen schrik hebben om te croppen. Als ik het gevoel wil tonen, durf ik dat ook uit te vergroten in mijn beeld. In de bewerking van mijn beelden blijf ik meestal heel natuurlijk. Vaak moet het ook snel gaan, dan is er niet veel tijd om na te bewerken.”

Summum: de Olympische Spelen

Afgelopen zomer trok Jacobs voor het eerst in zijn loopbaan als sportfotograaf naar de ­Olympische Spelen in Tokyo. Samen met een team fotografen van Belga legde hij er de meest iconische sportmomenten vast. “Het was een hele eer om deel te mogen uitmaken van dat team”, vertelt Jacobs.

Hoe gaat hij te werk in het heetst van de strijd? “Bij de Olympische Spelen ben je wekenlang uiterst geconcentreerd. Je moet er op elk moment van de dag kunnen staan. Samen met de andere fotografen maakten we een plan van aanpak, zodat we op de meest productieve manier zoveel mogelijk sporten konden coveren. Bij zo’n event waar de hele wereld toekijkt, moet je meteen foto’s kunnen leveren. Daarom worden de foto’s die ik ter plekke maak vanop mijn camera automatisch doorgestuurd naar een collega in Brussel. Die doet er een basisbewerking op zodat ze meteen gepubliceerd en gedeeld ­worden met onze klanten. Voor kleinere events neem ik meestal mijn eigen laptop mee. Zodra ik foto’s heb gemaakt, verschijnen ze op mijn scherm, bewerk ik ze en stuur ik ze door naar de redactie.”

Jasper Jacobs’ mooiste moment

Een van de momenten en beelden uit Tokyo die Jacobs bijbleef, is de val van renner Mathieu van der Poel. “Het was voor mij een gok om net daar op het parcours te staan, want er waren ook nog veel andere interessante plekken om beelden te maken. Op voorhand had ik wel al twee keer het parcours verkend, en ik wist dat de diepe drop op die plaats spectaculaire beelden kon opleveren. Mijn ogen waren wel gericht op Mathieu van der Poel, maar de renners flitsen op dat moment aan mij voorbij. Al is het ook vreemd, toen ik de val zag gebeuren, leek de tijd plots veel trager te gaan. Maar veel tijd om daarbij stil te staan heb je niet, want de wedstrijd gaat gewoon in een ijltempo door.”

“Het is als sportfotograaf een voorrecht om al die iconische sportmomenten te registreren. Zo geven we de geschiedenis een gezicht.”

Maar er zijn nog zoveel andere momenten die op het netvlies van Jacobs zijn gebrand, te veel om op te noemen. “Het is een eer om al die momenten vast te leggen, er eentje uithalen zou oneer aandoen aan alle andere momenten. Maar de gouden medaille van Nina Derwael op de Olympische Spelen, atleet Koen Naert die Europees kampioen werd, de beelden van Nafi Thiam … Ze zullen me allemaal bijblijven. Na de Olympische Spelen vonden ook de Paralympics plaats in Japan. Ook daar heb ik echt genoten, het was een heel bijzondere ervaring om deze sporters op beeld te mogen vastleggen. Het is ons voorrecht om al die iconische sportmomenten te registreren. Zo geven we de geschiedenis een gezicht. Ik ben mijn vrouw ook wel echt dankbaar, want zonder haar zou ik het niet kunnen. Wij hebben twee kleine kindjes, het is dus niet evident dat ik de tijd krijg om mijn passie uit te oefenen.”

Jasper Jacobs
“Kippenvel­moment bij de Olympische gouden medaille van turnster Nina Derwael. Als sportfotograaf moet je geen schrik hebben om te croppen om zo de emotie van de sporter te tonen.” (© Jasper Jacobs/Belga)

Ondersteuning van Nikon

Voor een groot event als de Olympische Spelen heb je veel en goed materiaal nodig. “Niet alleen de camera’s en objectieven, maar ook alle systemen en kabels om de beelden snel tot in Brussel te krijgen, moet je meehebben. Een deel nemen we zelf mee, een deel hebben we gehuurd in Japan. Daarin heeft Nikon ons enorm goed ondersteund. Ze zorgden ervoor dat we met het allerbeste materiaal op het vliegtuig richting Tokyo konden stappen.”

Jacobs fotografeert al sinds jaar en dag met Nikon. “Ik ben er vanzelf ingerold en er nooit meer van afgestapt. Eens je alle lenzen hebt aangeschaft, is het moeilijker om nog te switchen. Maar dat wilde ik ook niet. Ik ken de camera’s en lenzen door en door nu, ik weet hoe ik er mee moet werken.”

Hoe ziet Jasper Jacobs de toekomst?

Naast sportfotografie wordt Jacobs binnen Belga ook geregeld ingeschakeld voor ander nieuws. “Ik doe inderdaad ook andere opdrachten bij Belga, soms staan er wel eens politici en andere publieke figuren voor mijn lens. Of ik maak specifieke portretten voor bepaalde magazine, zo deed ik al fashionshoots met atlete Paulien Cockuyt.”

Welke dromen heeft Jacobs nog met al die ervaring, kippenvelmomenten en prijzen op zak? “Ik zou de Olympische Spelen zeker nog wel eens willen meemaken, maar dan met publiek. Dat moet een heel unieke ervaring zijn. Ook op het WK voetbal zou ik wel eens willen meedraaien. En die prachtige rondewedstrijden zoals de Tour De France lijken me enorm uitdagend om vast te leggen.” Als hij zelf helemaal zou kunnen kiezen, zou hij graag eens een langetermijnreportage willen maken. “Iemand jarenlang achter de schermen volgen en naar de wortels van de atletiek gaan bijvoorbeeld. Of een wielerploeg volgen en hun verhaal uitwerken in beeld. Daar kruipt allemaal heel veel tijd in, maar het trage van die fotografie lijkt me een fijne afwisseling met de rush waar ik nu vaak inzit.”

Jasper Jacobs in Japan ten tijde van de Olympische Spelen in Tokio (© Jasper Jacobs/Belga)

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


1 REACTIE

  1. Spijtig dat de Exif niet bij de foto’s wordt vermeld.
    Bijvoorbeeld bij de foto van de zwemmer wordt “met een langere sluitersnelheid” gewerkt. Maar het zou interessant zijn om te weten hoe lang die dan is.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in