Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.


Eigenlijk zou Benny De Grove zijn serie Confessioni vorig jaar exposeren in de Sint-Niklaaskerk van zijn woonplaats, in aansluiting op het Jaar van Van Eyck. Maar zoals bij veel andere tentoonstellingen gooide de coronacrisis roet in het eten. Dit jaar is het alsnog raak voor Gentenaar. Wat heeft de fotograaf met deze reeks indrukwekkende beelden op te biechten?

Benny De Grove
Transfixion. “Zoals alle andere in de reeks is dit werk een samenstelling van meerdere beelden. Ik fotografeerde telkens het model in de studio en maakte de achtergrond in de nabewerking met beelden die ik op allerlei locaties fotografeerde. Deze achtergrondfoto maakte ik in Palermo.”

Benny De Grove zag in het jaar 1957 in Gent het levenslicht. Zijn tante was degene die de passie voor fotografie in hem wakker schudde. Dat was al op jonge leeftijd: van haar kreeg hij als 12-jarige zijn eerste camera cadeau. Sindsdien zijn de experimenten met het medium niet meer gestopt. Om zich te verdiepen in fotografie, en zich de verschillende technieken en mogelijkheden eigen te maken, schreef hij zich in aan de Academie voor Schone Kunsten in Gent.

Inmiddels werkt hij sinds 1986 als beroeps­fotograaf zowel aan persoonlijke projecten als aan commerciële fotografie. In die jaren realiseerde hij vele gevarieerde projecten, uiteenlopend van geënsceneerde studiofotografie tot redactionele fotografie voor tijdschriften en promotiemateriaal voor theaters. De vrije werken van Benny De Grove werden al tentoongesteld in vooraanstaande galerijen in New York, Milaan en Lissabon.

Benny De Grove
The Pain of Lost Children. “Dit beeld ontstond toen ik in New York een bezoek bracht aan Ground Zero. De ingetogenheid die deze plaats afdwingt dankzij een sober monument ontroerde me diep. Ik voelde de onuitschreeuwbare schreeuw van de duizenden moeders, zusters, broers en vrienden van de slachtoffers tot diep in mij. Ik was er een hele tijd stil van, met een diepe schreeuw binnen in mezelf. De achtergrond die ik bij dit werk gebruikte is dan ook een opname uit deze stad. Het werk bevindt zich trouwens in New York. Bovendien is het een allusie op het prachtige werk ‘De Schreeuw’ van Edward Munch.”

Inspiratie

Anno 2021 is het tijd voor zijn eerste solo-exposities. Na een bescheiden tentoonstelling in het GC Marka van Maarkedal, is zijn reeks Confessioni onderdeel van het Jaar van Van Eyck, dat zijn geboorteplaats als eerbetoon aan de invloedrijke Vlaamse kunstschilder organiseert. Daarmee is een cirkel rond, want werp één blik op de beelden van Confessioni en je ziet dat De Grove in de schilderkunst een grote inspiratie vindt. “Klassieke meesters als Rembrandt, Van Eyck en Caravaggio, maar ook Rodin en Klimt zijn inspiratiebronnen voor mij”, aldus de fotograaf daarover. “Ik heb veel gekeken naar en geleerd van het werk van Caravaggio, vooral van de manier waarop hij het licht gebruikt.” Maar ook surrealisten als René Magritte, de symboliek van James Ensor en filmmakers als Lynch, Kurosawa en Kubrick zijn rolmodellen geweest in het vormgeven van de smaak van De Grove.

Benny De Grove
The Ashes Of The Phoenix. “Voor dit beeld had ik reeds vooraf een tekst in mijn hoofd die mij heel erg geraakt had en door mijn hoofd bleef spoken. Naast de tekst heb je ook de titel die het nog een andere wending geeft. Hieruit vloeit voort dat mijn beelden telkens meerdere gelaagdheden hebben zonder dat de toeschouwer moet meevolgen. De teksten en titels zijn slechts een aanzetten tot.”

In zijn vrije werk gebruikt de fotograaf portretten om mythische sferen te creëren. Daarmee poogt hij vragen te stellen over de maatschappij. De Grove wil een dialoog creëren tussen hem, zijn werk en de toeschouwer. Op die manier streeft hij ernaar om van deze wereld een betere plaats te maken door het belang van zorg voor de natuur en het spirituele leven te benadrukken.

Spirituele zoektocht

Zo ook in Confessioni. Letterlijk vertaald uit het Italiaans staat de titel voor ‘Bekentenissen’. Met zo’n titel denk je al snel aan het opbiechten van zonden. Maar Benny De Grove doet met de expositie geen bekentenis, noch wil hij zijn ziel witwassen of vergiffenis vragen. De beelden van de tentoonstelling vormen een zoektocht naar de spiritualiteit van het absolute begin, naar een symboliek die bij ons allen aanwezig is. Die was er wellicht al voor de geboorte, nog voordat er sprake was van enige culturele invloed. Wie zijn we werkelijk, wat tonen we en wat verbergen we? De Grove: “Expressie van ogen, mond, handen, huid, lichaam en dergelijke kunnen zelden de ware emotie verbergen. Die expressies biechten alles op”.

Benny De Grove
Strangled Thoughts. Beeld van het affiche van de tentoonstelling.

In sommige scènes van Confessioni maakt hij gebruik van symbolen. Maar daar mag geen etiket op worden geplakt. “Culturen verschillen, symbolen verschillen. Wat hier heidens is, is elders heilig en vice versa. Als het symbool maar waarde heeft, en diepgang”, aldus de fotograaf. Bovendien: “Iets wordt alleen een symbool wanneer u of ik er een andere betekenis aan geeft dan de oorspronkelijke betekenis ervan. Ik probeer te vertrekken van de eigenschappen van de objecten, op zoek naar de oorsprong en de universele symboliek. Wars van elke invloed van cultuur.” Ook hiermee is zijn enige doel de toeschouwer aan het denken te zetten, zonder er een verplichte, plaatselijk conventionele betekenis aan te geven. “In hun zuivere vorm zijn de meeste symbolen en spirituele ervaringen eenduidig, maar met verschillende gelaagdheden. Ze kunnen aanleiding geven tot beter begrijpen.”

Benny De Grove
Reflections of Arvo Pärt’s music. “De muziek van Arvo Pärt speelde een grote rol in het tot stand komen van deze reeks. Tijdens de voorbereidingen en opzoekingen lag veelal zijn muziek op als sfeerschepper. Ze begeleidde mij naar ideeën voor verschillende werken. Het is een ode aan de grootmeester.”

Begeleidende teksten

Een aantal werken van Confessioni wordt vergezeld van een tekst of citaat. Die vormden de inspiratie voor dat werk en drukken de filosofie van de fotograaf over het werk beter uit dan hij dat zelf kan. Maar het is zeker niet de bedoeling dat de toeschouwer zich laat leiden door de woorden. “Hij of zij moet zelf denken, reflecteren, en in dialoog gaan met het kunstwerk. In gedachten mag de kijker bekennen wat het allemaal bij hem losmaakt. Als een soort intieme biecht.”

Benny De Grove is trots dat zijn werken te zien zijn in de Gentse Sint-Niklaaskerk. “Ook dat is een huis vol symbolen. Ik verheug mij dat Confessioni onderdeel is van het groter geheel van de wereldwijde viering van Van Eyck”, bekent hij met grote fierheid.

Benny De Grove
Illumination. “Aan de dennenappel in dit beeld hangt een persoonlijk verhaal. Enkele jaren terug reed ik met mijn wagen in Italië en deze leuke jongen viel pardoes op mijn voorruit, die spontaan barstte. Ik besloot de dennenappel mee te nemen als een soort symbool van het onvoorzienbare. Door de jaren begon hij mij meer en meer te intrigeren. Ik kwam erachter dat de dennenappel in verschillende culturen ook verschillende betekenissen en toepassingen heeft. In het oosten is het een symbool voor vruchtbaarheid, de haartooi van Boeddha wordt soms afgebeeld als dennenappel. Op het plein voor het Vaticaan prijkt een groot bronzen standbeeld van een dennenappel, die in de Christelijke wereld blijkbaar voor verlichting staat. Hieruit blijkt dat verschillende culturen elkaar niet onmiddellijk kunnen begrijpen via symboliek. Dit leidt regelmatig tot misverstanden en daarop volgend onbegrip, discussie en in het slechtste geval oorlog. Desondanks zijn die verschillen juist boeiend en maken ze onze wereld juist rijker als we dat willen inzien.”

Confessioni is tot en met 27 oktober te bezichtigen in de Sint-Niklaaskerk te Gent. Bezoek zijn website voor meer werk van Benny De Grove en informatie over de expo.

Benny De Grove
Hope. “Zeer sterk gebaseerd op klassieke werken en toch vrij hedendaags. Je kan dit beeld zowel religieus als hedendaags interpreteren als gevoelens van hoop, verlangend kijken, bang afwachten et cetera. Je kan het koppelen aan de vluchtelingenproblematiek.”
Benny De Grove
Free Me. “Deze titel is wat misleidend aangezien je dit beeld zowel smekend en onderdanig als gevend en nederig kan bekijken. Opnieuw is het beter dat de toeschouwer het beeld zelf interpreteert en dan pas de titel of tekst leest.”
Benny De Grove
Expecting The Unexpected. “Wat regelmatig terugkomt in mijn beelden is de zoektocht naar hoe men beelden, gedachten, woorden en situaties telkens vanuit een ander standpunt kan bekijken. Naargelang het standpunt van de betrokkene krijgt het een schakering van positief naar negatief. Dit is net zo in het geloof (of juist het niet geloven) als in politiek, cultuur en waarde-oordelen.”
Benny De Grove
Introspection. “Dit is een van mijn meer contemplatieve beelden, waarbij het de bedoeling was om ook de stof en haar structuur en plooien een belangrijke rol te laten spelen in het beeld.”
Benny De Grove
Emprisoned By Time. “Voor mij is tijd een uitvindsel van de mens en is het begrip oneindigheid de enige bestaande tijdsbepaling. Al de rest kan je herleiden tot perioden van de dag, het jaar et cetera. De indeling in uren is een uitvindsel van de mens om de boel (vooral de economie) draaiende te houden. Tot voor een paar honderd jaar waren er in de meeste continenten geen uren, maar leefde men mee op het ritme van de natuur en de dieren: het voederen en melken, het graan zaaien, de oogst. Mijn kippen staan nog altijd niet op om zeven uur ’s morgens, maar als het dag begint te worden. En ze gaan slapen als het donker wordt. Zij hebben geen uur, wel een samenleven met de natuurlijke stroom.”




Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in