Fille Roelants
“Een van de meest intense ervaringen van mijn leven was een vulkaan beklimmen naast een actieve vulkaan, en deze zien uitbarsten. En dat met een acute parasitaire buikinfectie.” Gemaakt met de Canon EOS R5.


Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.


Als gevierd bruiloftsfotograaf vereeuwigde Fille Roelants huwelijken over de hele wereld. Bovendien fotografeerde hij al de grootste muziekfestivals en beroemdste dj’s. Zo weet de Antwerpse fotograaf zijn liefde voor reizen en fotografie telkens optimaal te combineren met zijn professionele leven.

“Als ik iets heel graag wil, ga ik graag tot het uiterste om dat te bereiken” – deze gepassioneerde uitspraak is kenmerkend voor Fille Roelants. De drive om ergens echt voor te gaan zit hem in het bloed. Ook zijn ouders zijn hardwerkende zelfstandigen die hun ambities nastreven. Maar zij voedden hem en zijn zus ook op met het idee dat het belangrijk is om te genieten van wat je doet. “We beseffen dat ons korte leventje niet tot in de eeuwigheid duurt”, vertelt hij over wat hij van huis uit meekreeg. “Het zit bij ons in de familie om een balans te zoeken tussen hard werken en genieten van the fruits of life.”

Maar in dat warme gezin woonachtig in het Kempense Herentals was het jongetje dat toen nog door iedereen Philippe werd genoemd, totaal niet bezig met fotografie. Hoewel, ook als kind was hij al gefascineerd door licht, tegenlicht, schaduwen, silhouetten, contrasten en dergelijke. “Als kind keek ik al iets anders naar deze zaken dan de meeste van mijn leeftijdsgenoten, denk ik. Maar dat besefte ik pas toen ik beroepsmatig fotografeerde.” Dat hij voor dit beroep ging, was dan ook lange tijd niet vanzelfsprekend. Als adolescent begon hij namelijk aan een opleiding Farmacie. Hij had toen nog geen idee dat hij interesse of aanleg had voor fotografie.

Pas halverwege die studie, anno 2007, kwam Fille (zoals hij toen inmiddels door vrienden en bekenden werd genoemd) voor het eerst echt in aanraking met fotografie. “Ik zocht ik een camera om mijn indoor snowboardjumps en studentenfeestjes mee vast te leggen. Telefoons met een camera bestonden toen immers nog amper.”

Na wekenlang online reviews te hebben vergeleken kocht hij voor 350 euro een 5megapixel-compactcameraatje van Pentax. Maar die werd al na een week gestolen in het indoor snowboardcenter te Peer. “Ik twijfelde enorm om er opnieuw eentje te kopen, want voor een student was het heel veel geld. Een week later heb ik uiteindelijk terug dezelfde camera gekocht. Als ik dat niet had gedaan was ik misschien nooit fotograaf geworden, wie weet!” Al snel wilde Fille meer, en de volgende camera was er een van Canon. “Die kregen toen op zowat alle fora de beste reviews. Sindsdien fotografeer ik dus met Canon.”

Proberen is leren

Zijn ervaringen met die eerste camera’s maakten duidelijk iets los in Fille, want al snel was hij, zoals hij het zelf omschrijft, ‘hooked’ aan fotografie. “We zijn het nu allemaal gewoon, maar ik vond het fascinerend hoe de werkelijkheid werd omgetoverd tot pixels op mijn beeldscherm. Pas toen ben ik ook eens gaan kijken wat die nummertjes van sluitertijd en diafragma op mijn scherm nu eigenlijk betekenden.” Als een leergierige spons verdiepte hij zich ook direct in de apparatuur. In een mum van tijd kende hij iedere exacte specificatie van elke camera die er toen verkrijgbaar was uit zijn hoofd.

Gedreven door die grote interesse in de mogelijkheden van fotografie en camera’s werkte hij aan zijn fotoskills door veel te experimenteren. “Ik was geobsedeerd om mooie foto’s proberen te maken. Iedereen kan hetzelfde toestel hebben, maar enkel de exacte positie van jouw camera, je instellingen, het moment en het licht … al die factoren tezamen bepalen jouw foto. Niemand – ook niet jij zelf – kan ooit exact diezelfde foto nog eens maken. Tenzij het een stilleven in een studio betreft natuurlijk, maar dat interesseert me dan weer niet zo”, vertelt hij terugkijkend op de periode die de basis voor zijn huidige fotografie vormde.

Achteraf gezien heeft hij zich op die manier onbewust de kunsten van de fotografie eigen gemaakt. Immers: “Proberen is leren!”
Fille was destijds ook actief op het forum van Belgiumdigital, en dan vooral in de maandelijkse fotowedstrijd met telkens een ander thema. “Ik zag wat anderen deden, en leerde van hun foto’s. Ik probeerde nieuwe technieken, nieuwe invalshoeken, andere objectieven, lichttechnieken … Kortom, ik experimenteerde op alle mogelijke manieren om een bepaald idee om te zetten tot een foto.”

Onderdeel van zijn ontwikkeling als fotograaf was ook zijn constante zoektocht naar inspiratie. “Ik volgde de documentaire fotoblog The Big Picture van The Boston Globe en keek veel naar foto’s van National Geographic. Ik was geïnteresseerd in veel verschillende soorten fotografie. Zo was ik gefascineerd door het fantasierijke portretwerk van David Olkarny, maar had ik als skate- en snowboarder uiteraard ook veel interesse in actieshots.”

Spelen met licht

Tegenwoordig omschrijven kenners en klanten Fille’s werk met lovende woorden als warm, atmosferisch, episch, tijdloos en cinematografisch. Hij staat erom bekend dat hij met het licht speelt en telkens het goede moment weet te vangen. Al vind hij dat zelf allemaal grote woorden, het zijn wel net precies die zaken die hij tracht te bereiken met zijn fotografie. “Ik hou erg van foto’s die een gevoel of kippenvel opwekken. Ik heb ooit gehoord van iemand dat ze van ontroering tranen in haar ogen kreeg van mijn foto’s. Dat was een van de mooiste complimenten die ik heb gehad”, vertelt Fille als we hem vragen naar zijn stijl.

“Zoals wellicht elke fotograaf in mijn genre vang ik graag net dat ene unieke moment dat het summum omvat van de hele actie. En dan liefst in het mooist denkbare licht, in de best mogelijke cadrage. Licht, moment en compositie, dat zijn de drie grote pijlers die een documentaire foto, of eender welke foto, goed maken.” Verder probeert Fille ook altijd humor in zijn foto’s te stoppen, want ook als hij een kijker kan laten (glim)lachen is zijn missie volbracht.

Festivals

Huisfotograaf van Tomorrowland word je natuurlijk niet zo maar. De eerste stappen daarvoor ondernam hij voor het vijfjarig bestaan van het festival. Hij stuurde de organisatie een mail met de vraag of hij als reguliere bezoeker zijn camera mee mocht nemen. Net op tijd kreeg hij per mail een accreditatie, en kon hij lustig gaan fotograferen op Tomorrowland.

“Pas acht maanden na het festival schoot me te binnen dat ik de organisatie de foto’s nooit getoond had. Toen ik ze alsnog stuurde, liet ik meteen weten dat ik graag voor hen wilde fotograferen. De foto’s werden meteen goedgekeurd door een van de grote mannen bij TML, en ik mocht mee komen fotograferen voor hen. Ik weet nog hoe blij ik toen was met die kans!”

Dat was in 2010, de net afgestudeerde Fille werkte destijds in een apotheek. Het was een van zijn eerste jobs als fotograaf. “Ik heb toen een (veel te lage) factuur laten opmaken door een interimkantoor. Ik wist nog van niets natuurlijk. Maar ik was vooral blij en dankbaar dat ik een unieke kans gekregen had die ik met twee handen gegrepen heb. Niet iedereen kan ’s nachts uit een open deur van een helikopter boven vuurwerk hangen om dit vast te leggen. Dat besef ik maar al te goed. Die camera brengt me op unieke plaatsen, dat staat vast.”

Fille heeft in spontane situaties een echte hekel aan geposeerde foto’s. Dus is het op dit soort events de uitdaging om steeds unieke en ongeposeerde momenten vast te leggen. Hetzelfde gaat op voor kleinschaligere party’s zoals bruiloften. Daar is de uitdaging nog groter omdat hij liefst niet met direct flitslicht vanop de camera werkt. “Ik wil de sfeer vastleggen zoals hij is”, verduidelijkt Fille. “Ik vermijd dus zeker het felle gebruik van flitslicht direct vanop de camera, want dat is een echte sfeerkiller. Wel bounce ik vaak mijn flitslicht vanop lichte oppervlakken.”

Bij feesten en festivals zoekt hij in het publiek gericht naar mensen die helemaal in hun element zijn. Die probeert hij zo snel mogelijk vast te leggen zonder dat ze het merken. “Ja, als fotograaf ben je soms echt een professionele voyeur!” Op die manier heeft hij optimaal leren werken met heel weinig beschikbaar licht. “Op diafragma 1.4, net scherpstellen en afdrukken op het moment dat die lichtstraal het gezicht van die bepaalde persoon in het publiek belicht. Zo fotograferen was mijn persoonlijke uitdaging.” Later ging hij ook werken met radiogestuurde flitsers als extra belichting en met indirect flitslicht. Maar telkens bleven het vastleggen van de emotie, de sfeer en de belichting vastleggen op de meest epische manier zijn doel.

Bruiloften

Omdat kennissen uit zijn studentenleven Fille’s werk als partyfotograaf kenden, zagen ze in hem de perfecte kandidaat om hun grote dag vast te leggen. Om daarvoor goed voorbereid te zijn, moest hij tweede camera hebben. “Met mijn laatste geld heb ik toen mijn eerste full-frame gekocht, de Canon 5D Mark II. Zo kon ik mijn oude 40D als tweede camera gaan gebruiken, want die was intussen tot op het bot versleten. Maar ik heb hem nog steeds – en hij werkt nog ook!”

Voor deze opdrachten legt Fille de lat hoog, want hij wil de koppels de meest unieke foto’s bezorgen die ze ooit van zichzelf en hun naasten gekregen hebben. “Ik wil unieke ruwe momenten vastleggen op de best mogelijke manier die ik ken en kan”, vertelt hij over zijn werkwijze bij huwelijken. Dat probeert hij te bereiken door te spelen met licht, door te kijken en te anticiperen als een documentaire fotograaf. Om goede foto’s te kunnen leveren, is ook een goede verstandhouding met het huwelijkspaar van belang. “Ik wil er ook voor hen zijn, één van hun beste vrienden zijn op hun dag. Ik spendeer immers vaak zestien uren door aan hun zijde, dus een goede band is zeker heel belangrijk.”

“Het niveau binnen de bruidsfotografie is tijdens de laatste tien jaar belachelijk snel en fel vooruit gesprongen. Het is een sector waar iedereen zichzelf heel hard pusht om beter te worden en te doen. Een community waarin ook echte vrienden en goede collega’s uit zijn ontstaan, en waar iedereen van mekaar kan en wil leren. Zowel op technisch vlak, zakelijk vlak, en zelfs juridisch vlak.” Deze vriendschappelijke, maar professioneel gedreven omgeving motiveert Fille om zich verder te ontplooien. “Die sector staat nooit stil, en blijft evolueren. Mijn creativiteit binnen deze sector bouwt verder op wat ik zie. Ze is een samensmelting van elementen die ik heb gezien en verder heb willen ontwikkelen.”

Voor Fille is perfecte bruidsfoto er eentje waarbij de emotie ervan afspat en dat een verhaal vertelt. Het beeld moet tijdloos zijn en generaties meegaan, om zo verhalen te vertellen voor het nageslacht. En ja, ook licht en compositie spelen hierin weer een grote rol, evenals het juiste gebruik van het diafragma. “In de documentaire fotografie zal je leren dat een klein diafragma (een grote scherptediepte) met bijhorende noodzakelijk hoge storende ISO vaak veel belangrijker zijn dan een lage ISO en een groter diafragma. Dat is iets wat ik heb moeten leren veranderen. Ik denk dat ik niet voor mezelf spreek als ik zeg dat ik vaak veel op grote diafragma’s fotografeerde. Soms kan je echter een verhaal veel beter vertellen als je het uiterste uit je camera haalt. Op dat moment is goede apparatuur écht belangrijk. Bij voldoende licht speelt dat een mindere rol.”

Nieuwe werkpaarden

De voorbije jaren zijn de camera’s uit Canons 5D-reeks Fille’s werkpaarden geweest. Vorig jaar is hij overgestapt op de spiegelloze camera’s van het merk, eerst de EOS R en later de EOS R5. “De overgang van de R naar de R5 was lichtjes gezegd een revolutie: de IBIS, de 50% toename in megapixels, de oogdetectie, de framerate … Voor mij is het een soort EOS R on steroids. En nu zag ik hen net een R3 aankondigen met een framerate van 30 fps. Het heeft enkele jaren geduurd, maar ze staan zeker niet stil bij Canon. Ze maken zeker weer hun positie van marktleider waar.”

Fille bestempelt de R5 als een regelrechte AI-machine. De fotograaf is onder de indruk van de sprongen die de technologie de laatste jaren heeft gemaakt. “Ik dacht dat ik van mezelf kon zeggen dat ik redelijk goed was in juist focussen. Maar deze camera neemt het gewoon helemaal van je over – mindblowingly goed. Je moet wel weten welke focusmodus je best gebruikt voor welke situatie, maar dat is trial and error. De updates volgen ook snel om foutjes weg te werken. De autofocus is heel responsief, net als de oogdetectie, en de kwaliteit van de sensor is ongeëvenaard.”

Deze eigenschappen zorgen ervoor dat hij ook volledig op zijn nieuwe werkpaard, de EOS R5, kan vertrouwen. “De IBIS stelt me in staat om foto’s uit de hand te nemen bij een sluitertijd waarbij ik normaal een statief nodig zou hebben. Dus ja, de technologie helpt me zeker vooruit! Bovendien is de heel hoge pixel count ideaal om nog bij te croppen of bij het verkopen van prints.”

Het goede doel

Over prints gesproken, Fille was het afgelopen jaar ook een van de drijvende krachten achter de campagne Prints for Charity. Hiervoor begon hij met twee bevriende collega’s op Instagram fotoprints in beperkte oplage te verkopen voor het goede doel. Elke print was maar één keer en bij wijze van opbod te koop. “Al snel bedachten we dat we hier beter meerdere fotografen bij konden betrekken. We hebben toen veertig dagen lang elke dag drie prints voor het goede doel geveild. Dat was echt elke avond met de wereldklok erbij en refreshen om twaalf uur om de laatste bieder te weten, want mensen gingen écht voor die laatste seconden!”

Vanwege een eerdere samenwerking over festivalfotografie mailde Fille enkele contacten bij Canon of ze ook iets voor Prints for Charity konden en wilden betekenen. Daarop volgde snel een positief antwoord, zodat Canon Belgium de grote sponsor van het liefdadigheidsproject werd. “Zij hebben alle prints gratis en voor niets voor het goede doel geprint!” vertelt Fille enthousiast over de samenwerking. “We zijn hen eeuwig dankbaar; helden!” Mede dankzij de inbreng van Canon en collega-fotografen was de actie zeer succesvol. De honderdtwintig foto’s brachten uiteindelijk 12.000 euro op. Fille en zijn collega’s doneerden het bedrag aan drie goede doelen: het Rode Kruis, School Zonder Racisme en Forestfarm.be.

Uit de crisis

“Covid heeft me even uit mijn lood geslagen, maar nadien ook geholpen”, zegt Fille als we hem vragen hoe hij het moeilijke jaar met zijn lockdowns heeft vervaren. “Ik zat voor deze periode eerlijk gezegd vast in een razend hoog tempo dat ik amper kon bijhouden. En ik had juist een van de meest stresserende weken in mijn carrière. Toen kwam plots covid en de lockdown. Ik was verbouwereerd en verslagen, maar ergens ook opgelucht” Maar toen kwamen alle annuleringen en verplaatsingen en durfde Fille op den duur zijn mailbox niet meer te openen. Elke mail was slecht nieuws: “Ik had 80 procent omzetverlies vorig jaar.” Toen kreeg hij later in het jaar ook nog in zijn persoonlijke levenssfeer een grote tegenslag voor zijn kiezen. “Dat waren een paar slagen te veel in het gezicht. Maar op een gegeven moment heb ik een klik kunnen maken en terug controle over de situatie genomen.”

Eind vorig jaar besloot hij daarom meer persoonlijke opdrachten in te plannen. Daar was eens eindelijk meer tijd voor, bovendien had Fille nood aan iets nieuws en ongeziens. Het was een unieke kans om te ontsnappen aan de ratrace, en aan het noodlottige jaar 2020. Zijn eerste persoonlijke project was het fotograferen van walvissen in Mexico. “Ik ben altijd gefascineerd geweest door walvissen, en ik heb mijn kans gegrepen op het juiste moment. Ik ben terug opengebloeid door het zien en vastleggen van die pure en ruwe schoonheid van de natuur. Hier ben ik echt heel erg dankbaar voor!”

Bekijk het portfolio van Fille op zijn website www.filleroelants.be of volg hem op Instagram via @filleroelants en @filletravels.

Fille Roelants
Fille Roelants gefotografeerd door Joshua D’Hondt.


Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in