Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.


Voor de fans van autosport is een afdruk aan de muur van een racende bolide op het circuit van Spa-Francorchamps een elegante manier om hun passie te tonen. Fotograaf Vincent Huybrechts maakt dat soort spectaculaire beelden van racewagens in actie. Hij is opgeklommen van het fotograferen van kleine lokale rally’s tot het allerhoogste podium in de autosport: de Formule 1. Maar ook de 24 uur van Le Mans behoort tot de hoogtepunten uit zijn loopbaan. In gesprek met CEWE, de beste fotoservice ter wereld, vertelt Vincent hoe zijn droom om als officieel persfotograaf aanwezig te zijn bij een Formule 1-wedstrijd, is uitgekomen.

“Ik weet nog goed dat ik de eerste keer met mijn vader meeging naar een Formule 1-wedstrijd”, vertelt Vincent over het begin van zijn passie voor races. “Samen met mijn vader en mijn neef gingen we naar De Grand Prix op het circuit van Spa-Francorchamps. Daar zaten we dan, in de kou, te verkleumen in de modder. Maar ondanks de kou was het ontzettend gaaf om mee te maken. Als Belg is dit natuurlijk dé race van het jaar. De ambiance, de duizenden bezoekers, de bekende coureurs en de teams eromheen; het was allemaal zo groots. Het werd een evenement dat we elk jaar weer bezochten. Naarmate de jaren vorderden begon ik stiekem jaloers te worden op de persfotografen. Zij konden echt dichtbij het asfalt komen en hadden het beste zicht op de race.”

Vincent Huybrechts

Een portfolio opbouwen

Vincents vader was hobbyfotograaf en fan van de autosport, waardoor hij al in zijn tienerjaren aan de slag ging met autosportfotografie. Eerst alleen bij circuits, later ook ging ik ook rally’s fotograferen. “Mijn vader en ik hadden zelf een fotowebsite over autosport gemaakt. Hierop plaatsten we onze foto’s van de raceweekenden. Zo kregen we, met de website als portfolio, steeds vaker toegang tot persplekken. Maar de Formule 1 bezoeken als persfotograaf leek onhaalbaar. De concurrentie was simpelweg te groot.”

Op een gegeven moment was een fotowebsite ook voor andere evenementen niet meer voldoende om een persaccreditatie te bemachtigen. Dus richtten vader en zoon een nieuwswebsite op over autosport. Ze plaatsten nog steeds hun foto’s, maar dan met actuele nieuwsberichten erbij. “We volgden de belangrijke nationale en internationale raceklassen. Waar mogelijk (lees bereikbaar) probeerden we vanaf locatie verslag te doen.”

Het merendeel deden ze gewoon vanuit huis. Ze volgden de races via tv, live streams en persberichten, die ze dan vertaalden – wat er maar voorhanden was. Daar ging in de weekends veel tijd in zitten, maar toch lukte het Vincent om dit doen naast zijn studie te doen. En met succes, want de website kreeg genoeg bezoekers om in aanmerking te komen voor persaccreditaties. Op het hoogtepunt was startgrid.be zelfs een van best bezochte autosportnieuwswebsites van België. “We sleepten er zelfs een persaccreditatie voor de 24 uur van Le Mans mee in de wacht. Met het fotograferen van de 24 uur van Le Mans hadden mijn vader ik alles bereikt wat we wilden bereiken.”

Maar het onderhouden van de website ging teveel tijd kosten, want Vincent had inmiddels een kantoorbaan. “We namen het besluit om de stekker eruit te trekken. Een half jaar lang maakte ik geen foto’s meer”, vertelt hij terugkijkend op die periode.

Vincent Huybrechts

Van toeschouwer tot persfotograaf

Na een half jaar niet gefotografeerd te hebben, begon het te kriebelen om toch weer aan de slag te gaan met fotografie. “Vlak daarna werd ik benaderd door een oude bekende uit de fotografiewereld. Met de vraag of het mij leuk leek om eens wat fotografieopdrachten te doen. Die vraag kwam op het juiste moment en ik besloot als freelancefotograaf aan de slag te gaan. Nu ga ik op pad wanneer zij me nodig hebben en het mij uitkomt. Dat vind ik een fijne manier.” Vincent had echter nog één grote wens: de Formule 1 wedstrijd als persfotograaf meemaken.

In 2019 was het dan zo ver: zijn eerste keer als persfotograaf bij een Formule 1-wedstrijd. “Ik zal dat weekend nooit vergeten. Waar ik voorheen op de tribune zat, mocht ik nu bij hetzelfde evenement aan de slag als persfotograaf. Dit was de ommekeer waar ik zo lang van had gedroomd. Het was een bijzonder weekend.”

Als fotograaf zijn er een aantal foto’s die je tijdens zo’n weekend wilt maken. Daar zitten ook een aantal vaste momenten bij, zoals de start en finish van de Grand Prix. Dat betekent wel dat je de afstand daartussen, al snel enkele kilometers, moet overbruggen. De locatie in de Ardennen zorgt ervoor dat je veel aan het klimmen bent. “Dat is nog aardig aanpoten met alle fotoapparatuur kan ik je vertellen. Tijdens de race loop ik als fotograaf de longen uit m’n lijf. Je hebt tenslotte maar anderhalf uur de tijd.”

Emoties na de finish

Ook na de race zijn er momenten die je als fotograaf wilt vastleggen. Vaak zie je dan een stuk ontlading bij de coureurs. “Op zondag, toen de Grand Prix werd gereden, kwam Charles Leclerc als eerste over de finish”, herinnert Vincent zich. “Voor hem was het een weekend om nooit te vergeten. Het was namelijk zijn eerste zege in de Formule 1. Helaas was de andere reden dat zijn vriend Anthoine de dag daarvoor was omgekomen.” Anthoine Hubert was coureur in de Formule 2 en crashte eerder dat weekend op hetzelfde circuit.

Vincent Huybrechts

Na afloop van de race wist Vincent dit voor de coureur emotionele moment te vangen. “Omdat ik tijdig bij het podium wilde zijn, had ik het op een lopen gezet. Normaal gezien rijden er shuttles voor fotografen langs het circuit, waar je als geaccrediteerd fotograaf door opgepikt kan worden. Idealiter had ik dertig minuten voor het einde van de race zo’n shuttle genomen. Deze keer kwam er echter geen shuttle door, waarschijnlijk door de drukte in de paddock. Er zat dus maar één ding op: lopen. De race was net afgelopen en de top 3 auto’s reden naar het podium. Nat van het zweet kwam ik aan in de pitlane, waar ik zag hoe Charles Leclerc z’n auto parkeerde en uitstapte. Ik kon nog net op tijd m’n lens tussen twee andere fotografen duwen en maakte m’n shot van het weekend. Ik had zelfs geen tijd om m’n instellingen te controleren, maar gelukkig ging het net goed.”

Een moment vangen dat maar één keer voorkomt, daar zit voor Vincent de grootste uitdaging in: “Je kunt een coureur niet vragen of hij die ene actie nog eens over wil doen.” Daarom moet de fotograaf aanvoelen waar de actie gaat plaatsvinden. Voorbereiding en ervaring zijn hierbij erg belangrijk. “Tijdens mijn voorbereiding op circuits die nieuw voor me zijn, kijk ik altijd even naar eerder gemaakte foto’s. Zo kun je vaak wel achterhalen op welke plekken je goed zicht hebt op het circuit. Daar ligt ook mijn kracht als autosportfotograaf: ik weet waar en wanneer ik ergens moet staan voor een goede foto, zodat ik geen moment mis.”

Nu 20% korting op wanddecoratie bij CEWE!

cewe

Wil je ook je eigen beeld of zo’n schitterende Formule 1-foto stijlvol aan je muur? Dan is nu hét moment! Met de promotiecode WALLSHOOT21 krijg je namelijk 20% korting op het totale assortiment Wanddecoratie van CEWE. Deze actie is geldig van 16-4-2021 tot en met 31-8-2021 en bij een besteding van tenminste 20 euro. Hij kan één keer per mailadres worden gebruikt.



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in