Home Inspiratie Glenn Mostert fotografeert Nederlandse coronakapsels

Glenn Mostert fotografeert Nederlandse coronakapsels

1
Glenn Mostert fotografeert Nederlandse coronakapsels

De schaar in de coronakapsels! Glenn Mostert laat met een mooi project zien dat Nederlanders klaar zijn voor de volgende fase in het coronatijdperk. Nu de kapsalons in het land weer geopend zijn, heeft hij een serie portretten van voor en na de eerste knipbeurten gemaakt.

Sinds het aantal besmettingen in Nederland over zijn tweede hoogtepunt heen lijkt, laat de regering stapsgewijs een aantal maatregelen los. Op woensdag 3 maart is het de beurt aan de kappers: er kan weer geknipt worden. Eindelijk mag iedereen zijn of haar coronacoupe laten knippen en stylen tot een nettere haardracht.

In ’s-Gravenzande grijpt fotograaf Glenn Mostert dit historische moment met de lokale kappers van SetON aan om de wilde coupes corona vast te leggen. Samen maken zij een serie portretfoto’s, waarbij de coronakapsels naast de netjes geknipte coiffures te zien zijn. Het resultaat is een reeks die de noodzaak aan meer ademruimte voor de Nederlanders op een positieve manier naar voren brengt. Glen vertelt over zijn ervaringen met de lockdown in zijn land en hoe de portretserie tot stand is gekomen.

Hoe is het leven als fotograaf in lockdown?

“Het jaar 2020 was voor mij een bijzonder jaar. Ik ben namelijk 1 januari volledig freelance gaan werken. Daarvoor werkte ik één dag in de week voor mijzelf en de rest van de week bij een uitgeverij in de glastuinbouw. Toen in maart alles op slot ging was ook plotseling mijn agenda leeg. Het jaar was voor mij begonnen met een vliegende start, dus daarom had ik nog wel wat werk liggen om af te maken in die tijd. Gelukkig heb ik niet veel stil hoeven zitten en stond halverwege de maand mei mijn agenda weer vol met afspraken.

Mede doordat beurzen en persoonlijke afspraken voor bedrijven niet mogelijk waren, kon ik bedrijven helpen om toch te kunnen blijven communiceren. Het was wel steeds aftasten hoe ik met de nieuwe richtlijnen om moest gaan. Maar met afstand houden en goede hygiëne kon ik gaan en staan waar nodig en had ik eigenlijk een heel goed jaar.

De bloemenhandel lag op zijn gat aan het begin van de eerste lockdown. Dat raakte mij als echte Westlander natuurlijk. Toen ik werd gevraagd om een videoserie te maken met meester in de bloemsierkunst Sarah Dikker ter promotie van groene planten, wilde ik daar natuurlijk graag aan meewerken.”

Dat is gelukkig vooral positief, zeker voor een starter. Merkte je ook negatieve effecten?

“Afgelopen december gingen de niet essentiële winkels dicht en daarmee merkte ik ook verandering in de aanvragen. Aangezien ik nog geen heel jaar volledig voor mijzelf had gewerkt, wist ik niet of dit te maken had met de maatregelen of dat dit ‘normaal’ was rond deze tijd van het jaar. Toen het nieuwe jaar begon, bleef het vrij rustig. Er werden wel aanvragen gedaan, maar die werden allemaal uitgesteld tot er weer meer mogelijk was. Het kwartje viel bij mij dat de kappers dicht waren en dat dat toch wel veel effect had op mijn werk als portretfotograaf.

Gelukkig startte ik het jaar met genoeg vlees op de botten en richtte ik mij de afgelopen maanden wat meer op mijn eigen positionering. Het is goed om af en toe even stil te staan en naar jezelf te kijken. Wat wil ik? Wat ben ik nu aan het doen? En wat vind ik daarvan? Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik, naast de betaalde opdrachten, meer eigen werk wil gaan maken. Daar kun je toch wat meer grenzen opzoeken, nieuwe dingen uitproberen en je creativiteit volledig laten gaan. Niemand houdt je tegen! Oké, tenzij je dingen gaat doen die wettelijk strafbaar natuurlijk.”

Welke opdrachten moesten on hold?

“Groepsfoto’s waren en zijn wel een ‘dingetje’ in deze tijd. Gelukkig kan ik goed overweg met Photoshop en stelde ik zelf groepsfoto’s samen met uitgeknipte portretten. Een groot voordeel is ook dat er makkelijk een personeelslid bij of af kan worden geshopt. Bedrijven vinden dat wel handig.

Verder filmde en fotografeerde ik eerder zo nu en dan een evenement. Dat is natuurlijk niet meer voorgekomen, maar ik heb vorig jaar zomer nog wel twee bruiloften gefotografeerd. Ik vond het best spannend om dat te gaan doen in deze tijd en het voelde dan ook heel dubbel. Ons jongste dochtertje (geboren september 2019) lag eind 2019 in het ziekenhuis met RS-virus en (waarschijnlijk) coronavirus. Dat beeld blijft je toch bij: stel dat je het virus meeneemt en dan iemand ziek zou maken. Dat is vreselijk. Maar goed, toch gegaan en alles is prima verlopen. Je moet je koppie erbij houden en zorgen dat je je afstand zoveel mogelijk houdt. Gelukkig kun je met een 70-200mm F2.8 een hele hoop doen op afstand. Bijna alle opdrachten die begin vorig jaar stonden gepland, zijn inmiddels uitgevoerd op een enkeling na.”

Glenn Mostert

Hoe kwam je op het idee voor de coronakapsels?

“Ik baalde afgelopen maanden natuurlijk dat ik geen portretten kon schieten door de coronacoupes. En vond mijzelf ook steeds meer lijken op de alternatieve skater die ik vroeger was met een dikke mat in mijn nek en haar voor mijn ogen. Doordat ik tot de realisatie was gekomen dat ik meer eigen werk wilde maken, dacht ik dat dit wel een mooie plek was om te beginnen. Een laagdrempelige shoot met een actueel thema.

Ik ken de lokale kapsalon SetOn al een tijdje en wist bijna zeker dat zij hier ook voor open zouden staan. Ik heb Marjolein (een van de eigenaars) benaderd en haar het idee vertelt. Ze vond het te gek om een stukje geschiedenis op deze manier vast te leggen. De kapsalon heeft een vrij vaste klantenkring, dus zij wist ook wel in te schatten wie tussentijds stiekem de schaar had gepakt en wie een mooie dos haar zou hebben.

Eind februari kwam het verlossende antwoord van premier Mark Rutte en de volgende dag liepen we meteen het project door. Er mochten namelijk niet te veel mensen in de kapsalon aanwezig zijn. Maar op een aantal tijdstippen was er ruimte om een extra persoon in de salon te hebben.”

Glenn Mostert

Kan je wat meer vertellen over de praktische aanpak?

“Op woensdag 3 maart ging ik vol goede moed naar SetOn Kappers. Ik mocht een hoekje in de salon toe-eigenen voor de foto’s. Ik wilde fotograferen met een de Canon 50mm 1.8 lens, zodat de beelden onwijs scherp zouden worden. Je weet wel, die ene van onder de honderd euro. Sinds vorig jaar ben ik trotse eigenaar van de Canon R5. Wat een top camera, wow! Vooral de 48 megapixels vind ik echt te gek. Zoveel foto uit zo’n kleine body. Ook fijn dat het een hybride systeemcamera is, want ik gebruik hem ook voor video. (Nog geen oververhitting gehad gelukkig, haha).

Voor mijn licht opstelling gebruikte ik twee Profoto B1X. Eéntje met een kleine softbox als hoofdlicht en een paraplu met diffuser als invullicht. Ik had ook een achtergrondrol bij me maar de muur in de kapsalon voldeed ook prima. Om het de mensen gemakkelijk te maken en de positie van de mensen hetzelfde te houden liet ik hen op een stoel zitten.”

Glenn Mostert

Hoe selecteerde je de mensen en wat waren de reacties?

“Eigenlijk was iedere klant een potentieel model, want ik wilde zoveel mogelijk portretten maken. Dat zou de omvang en diversiteit goed laten zien van de situatie. Wie er door de deur zou komen was dus echt een verrassing! Maar ik draai mijn hand nergens voor om. Waar ik niet echt rekening mee had gehouden was de tijd van het knippen. Er kwamen natuurlijk geen hordes mensen langs! Dus ik zat best wel eventjes te wachten tussen de voor en na foto. Er was natuurlijk ook aardig wat te knippen.

De meeste mensen wilde wel meewerken. Mensen vonden dit toch ook wel een bijzonder moment. En daarmee wilde ze stiekem ook gewoon een leuke foto van zichzelf. Altijd goed! Ik heb iedereen wel goedkeuring laten tekenen, dat scheelt een hoop telefoonboeken doorspitten op zoek naar de juiste meneer Jansen. Ik kreeg dan wel vaak de vraag waar de foto’s voor gebruikt gingen worden. Vaak puur uit interesse.”

Over Glenn Mostert

Glenn Mostert is een editorial-, portret- en reclamefotograaf uit het Nederlandse ‘s-Gravenzande. Zijn beelden getuigen van zijn liefde om stoere fotografie te maken. Hij werkt onder meer voor magazines, website, brochures en reclamecampagnes. Ook helpt hij collega-fotografen met zijn brede kennis in Photoshop bij het retoucheren en/of verbeteren van hun foto’s.

Glenn maakte in totaal elf portretten van klanten van SetON. De hele serie is vanaf eind deze maand te zien op zijn website. Vriend en collega Matthijs van den Beukel (Instagram: @johnquid47) maakte een behind-the-scènes-video, die je kunt bekijken op Glenns Instagram.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in