Emotion’Ailes
© Jose Pesquero / Emotion’Ailes

In Emotion’Ailes draait alles om de liefde voor vogels. De fotowedstrijd wordt sinds 2003 georganiseerd en dit zijn de winnaars van dit jaar.

Emotion’Ailes maakt deel uit van het AVES Natuurfotografie Festival dat jaarlijks in Namen plaatsvindt. De bezoekers van het evenement dat een lang weekend duurt, komen niet alleen uit de omgeving van deze stad. Uit heel Europa bezoeken beeldliefhebbers de hoofdstad van Wallonië om een selectie van de mooiste natuurfoto’s van het moment te bekijken.

Die zijn gemaakt door fotografen van over de hele wereld, want het festival presenteert zich nadrukkelijk als een evenement dat fotografen met internationale faam in de kijker zet. Zo hebben gerenommeerde natuurfotografen als de Fransman Vincent Munier, de Amerikaan Jim Brandenburg, Sergeï Gorchkov uit Rusland en de Duitse Klaus Nigge al in Namen geëxposeerd. Ook opkomende fotografen, zoals de jonge kunstzinnige Belg Michel d’Oultremont, hebben hun natuurfoto’s op het festival aan het grote publiek mogen tonen.

Emotion’Ailes in het Belfort van Namen

Een van de publiekstrekkers van het festival is de expositie van de beelden van de wedstrijd Emotion’Ailes. Een selectie van de ingezonden foto’s wordt chique gepresenteerd in de galerij van het plaatselijke Belfort. Ook de prijsuitreiking van de beste foto’s van de fotocompetitie vindt plaats tijdens het weekend met meerdere tentoonstellingen.

De fotowedstrijd is opgezet uit liefde voor vogels en vogelfotografie. Een belangrijke richtlijn voor deelname is het “kennen, beschermen en liefhebben” van vogels. Fotografen die hun beelden inzenden moeten de waarden respect voor en bescherming van vogels in hun foto’s omarmen. Bij de beoordeling beloont de jury die beelden die de schoonheid, de kwetsbaarheid, de woestheid en de diversiteit van de vogelsoorten vastleggen en overbrengen. Originaliteit staat daarbij hoog in het vaandel.

Vanwege bekende redenen heeft het Natuurfotografie Festival dit jaar geen doorgang gevonden. Vandaar dat we op deze plek de winnende beelden alsnog in het zonnetje willen zetten. Op deze en de volgende pagina’s kun je genieten van de ingestuurde foto’s die de jury met een hoofdprijs heeft bekroond. Bij elk beeld lees je waarom de jury juist deze foto heeft uitverkoren, en het idee van de fotograaf erachter. Onder de winnende inzendingen is ook een van de prachtige uilenfoto’s van Edwin Giesbers, die al te bewonderen waren in zijn artikel over uilenfotografie in de huidige uitgave van Shoot!

Noteer alvast het weekend van 24 tot en met 26 september van het volgend jaar in je agenda, want dan vindt de eerstvolgende editie van het AVES Natuurfotografie Festival in Namen plaats.

Alexandre velluet – Toekomstvisie

Hoofdprijswinnaar. Papegaaiduiker (Fratercula arctica), Hornstrandir, IJsland.

De fotograaf over zijn beeld: “Ik had deze foto van een papegaaiduiker al jaren in mijn hoofd. Het is een erg schuw dier dat toch gemakkelijk te benaderen is zonder het te storen. De Atlantische papegaaiduiker is een vogel die door zijn gezichtje en kop altijd een beetje verdrietig en peinzend lijkt. Hij was dus de perfecte compagnon om deze boodschap, die nog nooit zo actueel was, over te brengen.

Toekomstvisie toont een papegaaiduiker van achteren, met uitzicht op de oceaan. Sommige mensen – ik bijvoorbeeld – zullen deze foto met droefheid bekijken, anderen misschien juist positief. Het beeld kan hen leiden naar een ambitieuze visie voor de toekomst. Met deze papegaaiduiker van achteren gezien, kijkend naar de uitgestrektheid, kunnen we zo ver gaan dat we hem menselijk maken. We maken hem heel menselijk met de manier waarop hij naar de horizon kijkt.

Ik heb deze foto kunnen maken dankzij een grondige voorbereiding en veel geduld. Want voor deze weergave had ik een ultragroothoek van 14 mm nodig en een afstand tot de papegaaiduiker van nog geen 20 centimeter.”

Commentaar juryvoorzitter Martin Dellicour:Toekomstvisie is een titel die in 2020 niet provocerend is. Het beeld is echter oneindig lief en heeft ons unaniem vervoerd. Door een onverwacht perspectief en de oordeelkundige kadrering van de fotograaf volgt onze blik die van de papegaaiduiker. Hij omarmt de horizon en ontsnapt, verre van verontrustend nieuws over de toestand van de wereld, het klimaat of de biodiversiteit.

Het is een origineel en sterk beeld, zonder kunstgrepen. Het doet onze liefde voor vogels opleven en draagt een essentiële noot van hoop wonderbaarlijk met zich mee.”

Bernt Østhus – De winnaar

Winnaar Pur Sauvage. Poelsnip (Gallinago media), Forollhogna National Park, Noorwegen.

De fotograaf over zijn beeld: “Poelsnippen komen vaak samen bij poeltjes in de Noorse bergen, zoals hier in Forollhogna National Park. De poeltjes zijn bijna niet te vinden, maar ik had het geluk op deze speciale plek te stuiten op 15 kilometer van de dichtstbijzijnde boerderij.

Dit jaar was bijzonder, met in half juni meer dan een meter sneeuw. De vogels hadden geen andere keus dan hier te water te gaan. Het gaf heel bijzondere fotomomenten, maar ook ik moest mijn lichaam in het water dompelen en de koude en natte omstandigheden ondergaan. Ook voor de fotografie waren het moeilijke omstandigheden, omdat de veel dichte wilgen een beperkt zicht gaven.

Deze scène toont de winnaar die na een gevecht een ander mannetje domineert. Die zit voor hem vast in het water. Ik heb dit nog nooit eerder gefotografeerd gezien.”

Commentaar jurylid Fabien Dubessy: “Deze prijs is bijzonder omdat hij wordt gekozen uit alle categorieën. Het benadrukt een zekere toewijding van de kant van de maker. Die heeft duidelijk werk moeten verrichten bij het lokaliseren van zijn onderwerp. Hij heeft de omgeving moeten verkennen en begrijpen om uiteindelijk een succesvol beeld te kunnen maken. Met deze prijs belonen we bijvoorbeeld geen foto’s die zijn gemaakt in commerciële fotohutten. Daar is het voorwerk al gedaan door iemand anders dan de fotograaf.

Verschillende foto’s kwamen volgens ons in aanmerking voor de prijs. Alleen hadden we van de meeste geen beschrijving of duidelijke documentatie. Het uitleggen van het maakproces en het uitgevoerde werk is belangrijk, omdat de jury daarmee inzicht krijgt in de opnameomstandigheden en eventuele moeilijkheden.

Toen we de beschrijving bij deze foto lazen, waren we direct overtuigd. Om dit einde van het gevecht tussen twee mannetjes van Double Snipe te kunnen vastleggen, moest de fotograaf scouten, wandelen en sluipen. En dat terwijl hij zich positioneerde in het koude Noorse water. De opname toont daarom een ​​uitzonderlijke scène van de winnaar en de verliezer van een niet gemakkelijk te observeren soort. Én een zekere toewijding van de fotograaf om deze te bevriezen.”

Rob Blanken – Explosie

Eerste prijs categorie Actie. Spreeuwen (Sturnus vulgaris), Veenwouden, Nederland.

De fotograaf over zijn beeld: “Het gefluister van spreeuwen. Wanneer ze worden aangevallen door roofvogels, vormen de vogels verbazingwekkende en zeer dynamische formaties.”

Commentaar juryvoorzitter Martin Dellicour: “We hebben dit jaar veel ‘fluisterende’ beelden voorbij zien komen. Die laten een indrukwekkende verzameling spreeuwen of vinken laten zien, die bijna te horen is. Vaak zijn het esthetische foto’s, maar soms zijn ze zonder originaliteit gemaakt. Deze foto viel op door zijn abstracte verbeelding, waarin de beweging onmiddellijk voelbaar is. Dit is een intrigerend, ongebruikelijk en levendig beeld.”

Andrés Miguel Domínguez – Indrukwekkend kannibalisme

Eerste prijs categorie Documentaire. Steenuil (Athene noctua), Arcos de la frontera (Cádiz), Zuid-Spanje.

De fotograaf over zijn beeld: “Kannibalisme is het indrukwekkende gedrag van een familie steenuilen waarop ik deze zomer stuitte in de Sierra de Cádiz, in het zuiden van Spanje. Een paar dagen eerder, bij deze tak van een eik, zag ik veel uilenveren op de grond. Ik dacht dat een klein lid van deze familie was gedood door een vijandelijke aanval, mogelijk een bosuil. Kort daarna kon ik de kleintjes tellen, maar ze waren er allemaal. Ik twijfelde aan wat er was gebeurd. Plots werd dat duidelijk toen de moeder van het gezin verscheen met een vrij grote babyuil. Die was afkomstig uit een uilengezin dat ongeveer 200 meter verderop woonde. Het gaf een vreemd gevoel van verdriet over de wilde natuur om te zien hoe de moederuil het jonge uiltje begon te plukken om haar eigen jongen mee te voeden.”

Commentaar jurylid Didier Vieuxtemps: “Deze foto toont ons een buitengewone scène van kannibalisme bij de steenuil. Predatie tussen nachtelijke roofvogels is bekend, maar meestal azen juist bosuilen op andere uilen. Het gedrag dat op deze foto zichtbaar is, is opmerkelijk onder andere uilensoorten en verrijkt onze ornithologische kennis. De perfecte diagonaal van deze foto, met de vragende blik van de jonge vogel naar zijn hoger zittende ouder, versterkt het documentaire karakter nog meer.”

Dirk Hoogenstein – Ooiveraarsappartementen

Eerste prijs categorie Jeugd. Ooievaar (Ciconia ciconia), Lelystad, Nederland.

De 14-jarige fotograaf over zijn beeld: “In Nederland nestelen ooievaars normaal gesproken op palen en in bomen. Maar in de buurt van Lelystad vond ik een kolonie ooievaars die zich had gevestigd in een hoogspanningsmast. Ik wilde de kolonie vanuit een ander perspectief vastleggen en had het geluk dat de ooievaars net naar hun nest vlogen.”

Commentaar jurylid Didier Bracard: “De hele jury was verrast door de kwaliteit van de afbeeldingen die in de categorie Jeugd zijn aangeboden. Vele konden concurreren met de categorieën voor volwassenen.

De keuze van de omlijsting en het onderwerp op dit beeld werkten voor de juryleden. Het is unaniem gekozen en leverde geen lange discussies op. De gedurfde en originele invalshoek overtuigde ons meteen.

Het grafische beeld springt direct in het oog. Het caleidoscopische zicht zorgt ervoor dat je blijft kijken om de elementen in het beeld te begrijpen. Het is een cliché dat uitdaagt.

We zien ook een relatie tussen de mens en de natuur. Misschien zelfs een afkeer van die ooievaars die durven te leven bij een structuur die elk jaar weer levens uit hun populatie wegneemt … Goed gedaan en gefeliciteerd aan de winnaar.”

Xavier Mas Ferrá – Engel

Eerste prijs categorie Licht en sfeer. Houtduif (Columba palumbus), Mallorca, Spanje.

De fotograaf over zijn beeld: “Deze foto van een houtduif is gemaakt op een mistige ochtend op Mallorca in december 2019.”

Commentaar jurylid Didier Bracard: “Als liefhebber van magische, onopvallende sferen en lichten kon ik niet anders dan vervoerd worden bij het beoordelen van deze categorie. Maar tegelijkertijd maakte dat de keuze alleen maar moeilijker. Mijn collega’s van de jury hadden hetzelfde, waardoor we een beetje moesten debatteren om tot een winnaar te komen.

Uit de discussies kwam dit beeld naar voren, een bron van licht die deze houtduif in een mooi minimalisme verwelkomt. Het beeld is echt een mooie prestatie waar de magische woorden ‘op de juiste plaats, op het juiste moment’ hun volle betekenis krijgen.

Een meer persoonlijke interpretatie is dat het me doet denken aan een beschermengel die waakt over mijn voetstappen in het bos. De gekozen kadrering doet me geloven in een verschijning van zo’n hoeder. Bravo voor dit grote succes!”

Mikhail Kapychka – Zwart en wit

Eerste prijs categorie Zwart en wit. Grote zilverreiger (Ardea alba), Mogilev, Wit-Rusland.

De fotograaf over zijn beeld: “Grote zilverreiger aan de oever van een bosmeer te Mogilev in Wit-Rusland.”

Commentaar juryvoorzitter Martin Dellicour: “Zwart en wit is een heel bijzondere, esthetische benadering. Een simpele conversie van een kleurenafbeelding mist meestal diepte. Maar met deze foto krijgt deze artistieke keuze zijn volle betekenis. De intieme blik, de compositie, de bijzondere sfeer en de versterking van de vogel in een omgeving die als achtergrond dient, geven dit beeld zijn uitzonderlijke karakter.”

Edwin Giesbers – Kan je me zien?

Eerste prijs categorie Vogel in al zijn vormen. Ransuil (Asio otus), Nederland.

De fotograaf over zijn beeld: “De ransuil is een van de zeldzame uilensoorten die samen met andere soortgenoten leeft. Van september tot het vroege voorjaar zitten ze samen in een hooggelegen boom. De boom is ook de plek waar nieuwe relaties ontstaan: in januari worden de eerste contacten gelegd tussen de vrouwtjes en de mannetjes. De uilen op deze foto zijn bijzonder moeilijk te herkennen vanwege hun verenkleed met dezelfde kleuren als de boom.”

Commentaar jurylid Thomas Meunier: “De laatste jaren is er een trend zichtbaar in de dierenfotografie: strakke, minimalistische foto’s op een witte of zwarte achtergrond. Deze foto van Edwin is echter eerder een zooitje. Aangetrokken door de majestueuze boom zullen sommigen ronddwalen voordat ze de drie uilen vinden. Anderen zullen ze juist snel zien. De compositie is gedurfd: in plaats van in te zoomen op de drie uilen gaf de fotograaf de voorkeur aan een kadrering die de intensiteit van de oude eik benadrukt. Dit laat zien dat er niet altijd een heel lange brandpuntsafstand nodig is om een pakkende dierenfoto te maken.

Het beeld nodigt uit om de tijd te nemen, voor deze boom te gaan zitten en te gaan observeren. Wat is er nu beter dan dat?”

Philippe Moës – Voetstuk

Eerste prijs categorie Vogels gefotografeerd in België. Boompieper (Anthus trivialis), Tenneville, Belgische Ardennen.

De fotograaf over zijn beeld: “Berk op turf.”

Commentaar jurylid Didier Vieuxtemps: “Deze foto is volledige poëzie en toont de boompieper in zijn natuurlijke omgeving, een helder bos van berken. Deze soort komt vooral voor in Noord België. De populaties zijn het grootst in de Ardennen, met name aan de randen van de bossen. De zang en de parachutevlucht zijn vrij karakteristiek voor de boompieper.

De vogel is zeer breed gekadreerd. Het is een voorbeeldig grafisch beeld in monochrome tinten. Daardoor krijgen de bomen subtiel het uiterlijk van een hart- en vaatstelsel, dat bestaat uit slagaders en aders die zich steeds verder vertakken om het leven van voedsel te voorzien.”

Emmanuel Juppeaux – Viering

Eerste prijs categorie Thema van het jaar: duo. Turkse tortel (streptopelia decaocto), Le Rouret, Frankrijk.

De fotograaf over zijn beeld: “Een paar tortelduiven in een luid en hectisch voorspel vóór het paren. Ik heb de foto gemaakt in mijn tuin tijdens de lockdown in verband met de Covid-pandemie. Het beeld is een onderdeel van een dagelijkse foto-uitdaging die ik tijdens het isolement aanging. De foto is een dubbele belichting gemaakt in de camera.”

Commentaar jurylid Didier Vieuxtemps: “Als je meerdere onderwerpen in een foto hebt, kunnen mensen zich beter een verhaal erbij voorstellen. Maar de techniek is niet gemakkelijk, vooral als er beweging is. De dubbele belichting was niet per se voldoende om de categorie te winnen, we gaven de voorkeur aan afbeeldingen waarbij de onderwerpen echt een duo lijken te zijn.

Deze foto brengt verschillende boodschappen over die mij dierbaar zijn. Ten eerste de vrijheid die wordt vertegenwoordigd door de vlucht van vogels. Vervolgens, meer gefocust op natuurfotografie, vind ik het leuk dat de foto is gemaakt vanuit het huis van de fotograaf en een veel voorkomende vogel als onderwerp heeft: de Turkse tortel.

Deze foto laat zien dat schoonheid overal is voor degenen die weten hoe ze ernaar moeten kijken. Ten slotte is creativiteit aanwezig in de dubbele belichting in de camera die de kadrering voltooit. Het geheel is eenvoudig, licht, elegant en compleet.”

Jose Pesquero – Hemel III

Eerste prijs categorie Artistieke visie. Jan-van-gent (Morus bassanus), Saltee-eilanden, Ierland.

De fotograaf over zijn beeld: “Een Noordelijke jan-van-gent kolonie.”

Commentaar jurylid Fabien Dubessy: “In deze categorie hebben we heel verschillende foto’s ontvangen, van close-ups tot zeer grote kadrering. Sommige inclusief vervaging of texturen, andere met een sfeer die tijd vergt om de foto te begrijpen en te waarderen. Als de afbeeldingen zo verschillend zijn, is het lastig om er slechts één te moeten kiezen. Daarom heeft ieder van ons een keuze gemaakt, en die beargumenteerd op basis van onze ervaring en smaak. Meerdere keren moesten we de categorie opzij zetten en er later op terugkomen. Na verloop van tijd werd onze visie duidelijker en werd het mogelijk om een ​​keuze te maken waar de gehele jury zich in kon vinden.

Hoewel we veel foto’s van klifvogels hebben gezien – wat tot op zekere hoogte eentonig was – is het toch deze jan-van-gent die de eerste prijs wint. De foto valt op door zijn dynamiek en de bijzondere kijkrichting die ons meeneemt naar een andere wereld, tussen echt en denkbeeldig. Een prachtig squadron.”

Rob Blanken – David en Goliath

Eerste prijs categorie Z’autres z’ailes. Libellevleugels met kleine mug, Wanneperveen, Nederland.

De fotograaf over zijn beeld: “Het verschil in afmetingen was de reden voor deze foto.”

Commentaar jurylid Thomas Meunier: “Simpel, puur en grafisch … Wie is de echte artiest op deze foto? De fotograaf zeker, omdat hij deze scène van het leven op een prachtige manier heeft vereeuwigd. Het lichaam van de libelle is een kunstwerk op zich, zijn vleugels zien eruit als prachtige glas-in-loodramen die een grootmeester als Jacques Grüber waardig zouden zijn. En tot slot de kleine vlieg, die als een koorddanser in volle gang de wetten van de zwaartekracht tergt. Dit zou Newton hebben gewaardeerd!

Schoonheid is overal, je hoeft alleen maar je ogen te openen. Echte fotografen hebben de gave om zich over niets te verwonderen, wat een voorrecht!”

Pal Hermansen – Aanval

Winnaar Publieksprijs. Vlaamse gaai (Garrulus glandarius) en sperwer (Accipiter nisus), Telemark, Noorwegen.

De fotograaf over zijn beeld: “Dit beeld is gemaakt op een plek waar sperwers in de herfst samenkomen om op jacht te gaan naar Vlaamse gaaien. Daar zijn echter maar weinig gaaien, en ze zijn gewend aan de aanvallen en verdedigen zich redelijk goed. Misschien is het een ‘oefenterrein’ voor de jonge, onervaren sperwer.”

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in