Instagram

Instagram doet een poging om de focus terug op foto's en video's te leggen en niet enkel op likes.

Instagram, de sociale foto-app die begon in 2010 als hét platform voor fotografie, groeide al snel uit tot een culticoon en werd de thuisbasis van duizenden influencers die dagelijks veel moeite doen om zoveel mogelijk likes binnen te halen binnen deze social media app. Zo kwam ook de term influencer-marketing meer en meer naar boven.

Instagram: ‘Do it for the content’

En net dat laatste wil Instagram aanpakken. Volgens het bedrijf draait het niet om het aantal likes, maar om de content. De foto’s, de video’s, de leuke verhalen. Concreet test het bedrijf momenteel een functie waarbij je het aantal likes kan uitschakelen bij de mensen, pagina’s … die je volgt. Voor alle duidelijkheid: je zal nog steeds je eigen likes kunnen zien. Het gaat er enkel om dat je misschien helemaal niet geïnteresseerd bent in het aantal likes van je favoriete fotograaf, maar wel in de foto’s die hij/zij maakt. Dat is de focus die Instagram weer wil bereiken.

Testfase

Momenteel is de nieuwe functie nog maar in een testfase die uitgerold werd in Ierland, Japan, Italië, Brazilië, Australië en Nieuw-Zeeland. Vermoedelijk zal het dus nog even duren vooraleer je van deze functie gebruik kan maken, maar verwacht wordt wel dat de functie wereldwijd zal uitgerold worden.
Overigens heeft Twitter in Canada een soortgelijke test uitgerold waarbij je kan kiezen of je reacties op tweets kan/wil zien. “Het moet ervoor zorgen dat gesprekken op Twitter lichter, relevanter en gezonder worden”, stelt het bedrijf.

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.