Met zijn oude Rolleiflex-camera maakte de Nederlandse fotograaf Max Natkiel in de jaren tachtig meer dan duizend portretten van vaste bezoekers van de Amsterdamse poptempel Paradiso.

Met zijn oude Rolleiflex-camera maakte de Nederlandse fotograaf Max Natkiel in de jaren tachtig meer dan duizend portretten van vaste bezoekers van de Amsterdamse poptempel Paradiso.

Zijn indringende beelden verschenen in 1986 in Paradiso Stills, een boek dat je nu alleen nog bij antiquariaten vindt. Het werd tijd voor een nieuwe uitgave, met vooral veel meer foto’s. Uitgeverij Voetnoot heeft daarom een omvangrijke bundel gemaakt met liefst 600 zwart-witportretten, waarvan er 400 niet eerder werden gepubliceerd.

Punks en rockers
Max Natkiel (nu 71) fotografeerde zeker niet de gemiddelde Paradiso-bezoeker, zo wordt snel duidelijk als je door het indrukwekkende Studio Paradiso bladert. Wel de meest eigenzinnige. Hij bracht aanvankelijk als concertbezoeker avond aan avond in de popzaal door met expressieve jonge punks, new-wavers, rasta’s, rude boys, skinheads en rockers. Oftewel de underground.

Natkiel begon ze op de foto te zetten met zijn Rolleiflex, en werd zo vanzelf fotograaf. Omdat hij foto’s uitdeelde én omdat de meesten hem kenden als medebezoeker, kreeg Natkiel deze jongeren voor zijn lens zoals ze waren: in hun uitdossing van hanenkammen, spikes, tatoeages, leer en eyeliner, en even stoer en weerbarstig als wanhopig en vol walging. De fotograaf zette ze meestal op een vaste plek in de hal van de popzaal of in de toiletten. Hard en ongekunsteld.

Verdwenen subcultuur
Bijzonder aan het boek is dat Max Natkiel een tijdsbeeld en inmiddels verdwenen subcultuur registreerde, die er op deze geïsoleerde manier uitziet als een sociale opstand. Maar Natkiel zag ook in elke geportretteerde randfiguur een zekere schoonheid. De fotograaf kon dicht bij deze jongeren komen omdat hij er deel van uitmaakte en in opging. Vrij letterlijk, want veel van de foto’s maakte hij onder invloed van alcohol of verdovende middelen. “Met diafragma 12 lukte het meestal wel”, aldus de fotograaf zelf in een interview met zijn uitgever.

Het boek verschijnt met vier verschillende omslagen en bevat een toelichtend nawoord in het Nederlands, Engels en Frans van filosoof Dirk van Weelden. Een selectie van de beelden is tot 5 januari ook te zien in het Stadsarchief in Amsterdam.

Studio Paradiso, 624 pagina’s, ISBN 978 9491738 029, prijs 39 euro.

Bekijk hieronder enkele foto's uit het boek.

[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/39/132998_webmax06.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/39/132998_webmax02.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/39/132998_webmax03.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/39/132998_webmax04.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/39/132998_webmax05.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/39/132998_webmax01.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/39/132998_webmax07.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/39/132998_webmax08.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/39/132998_webmax09.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/39/132998_webmax10.jpg” caption=”foto: Max Natkiel [MAI]||foto: Max Natkiel [MAI]||foto: Max Natkiel [MAI]||foto: Max Natkiel [MAI]||foto: Max Natkiel [MAI]||foto: Max Natkiel [MAI]||foto: Max Natkiel [MAI]||foto: Max Natkiel [MAI]||foto: Max Natkiel [MAI]||foto: Max Natkiel [MAI]”]

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.