In het FotoMuseum in Antwerpen opent een tentoonstelling van de Amerikaan Weegee. Hij was een pionier van de onverbloemde fotojournalistiek die de rauwe werkelijkheid van New York toonde.

In het FotoMuseum in Antwerpen opent een tentoonstelling met persfoto's van de Amerikaanse fotograaf Weegee. Hij was een pionier van de onverbloemde fotojournalistiek die de rauwe werkelijkheid van New York toonde.

Weegee (pseudoniem van Arthur Fellig, 1899-1968), was een van de meest kleurrijke figuren uit de Amerikaanse fotografie. Hij werd geboren in Zolochiv in de Oekraïne en emigreerde met zijn ouders in 1909 naar New York. In 1924 kreeg hij een job als doka-technicus bij Acme Newspictures, het latere United Press International Photos. In 1935 gaf hij die baan op en werd freelance fotograaf.

De plaats van het misdrijf
Weegees favoriete werkterrein waren de nachtelijke straten van New York. Hij geraakte in het bezit van een politieradio, en was zo tegelijk met de politie op de hoogte van pas gepleegde misdaden. Daardoor was Weegee vaak even snel of zelfs sneller op de plaats van het misdrijf. En doordat hij zijn foto's zelf ontwikkelde, kon hij ze ook razendsnel aan kranten bezorgen. Zijn foto's vonden gretige afnemers bij kranten als de Herald Tribune, World-Telegram, Daily News, New York Post, New York Journal American, Sun en andere.

Advertentie

De tentoonstelling Weegee: Murder Is My Business focust op zijn dramatische zwart-witfoto’s van de New Yorkse crimescene tijdens de jaren 1930-1940. Weegees ontluikende carrière als persfotograaf valt samen met het einde van de Grote Depressie, de intrekking van het alcoholverbod en het hardhandige optreden van de regering tegen de maffia tijdens de jaren 1930. Hierdoor nemen het aantal moorden en gewelddadige misdaden spectaculair toe.

Dr. Strangelove
Na de Tweede Wereldoorlog trok Weegee naar Hollywood, waar hij aan de bak kwam als acteur en consultant. Hij deed de still-fotografie voor Stanley Kubricks 'Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb'. Naar verluidt imiteerde Peter Sellers het zware Oost-Europese accent van Weegee voor het titelpersonage van die film.

In Antwerpen zijn meer dan honderd vintage prints, originele kranten, filmfragmenten en zichten op de Photo League-tentoonstelling uit 1941 te zien. Bovendien zijn er touchscreens waarop je extra foto’s in detail kunt bekijken.

De tentoonstelling Murder Is My Business loopt tot 27 januari. Tot dan kan je in het FotoMuseum ook terecht voor een tentoonstelling van de Belgische fotograaf Gert Jochems, die foto's uit zijn nieuwe reeks 'S – Seks in Vlaanderen toont'. Een interview met Gert Jochems lees je in Shoot nr 21, dat op 23 oktober in de winkel ligt.

 

[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/42/125310_weegeeanthonyesposito.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/42/125310_8-weegee.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/42/125310_7-weegee.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/42/125310_9-weegee.jpg” caption=”Anthony Esposito, Accused ‘Cop Killer’, January 16, 1941 (© Weegee/International Center of Photography)||Vaak was Weegee nog voor de politie op de plaats van het misdrijf. Body of Dominick Didato, August 7, 1936 (© Weegee/International Center of Photography)||Kenmerkend voor Weegee is het harde, directe flitslicht. At an East Side Murder, 1943 (© Weegee/International Center of Photography)||Police officer and assistant removing body of Reception Hospital ambulance driver Morris Linker from East River, New York, August 24, 1943 (© Weegee/International Center of Photography)”]FotoMuseum Provincie AntwerpenWeegee’s World

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (6x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.