Slechts één Nederlander won ooit de World Press Photo, de Amsterdammer Co Rentmeester. Voor het eerst is er een totaaloverzicht van de indrukwekkende carrière van deze fotograaf.

Slechts één Nederlander won ooit de World Press Photo, de Amsterdammer Co Rentmeester. Voor het eerst verschijnt er een totaaloverzicht van de indrukwekkende carrière van deze gepensioneerde fotograaf.

FootPrints is niet alleen boeiend als je geïnteresseerd bent in beroemde fotografen uit de Lage Landen. Het is ook een aanrader voor liefhebbers van Life Magazine, het Amerikaanse blad dat bekendstaat om zijn journalistieke foto-essays.

Diende een foto traditioneel nog als aanvulling op een lange lap tekst, Life draaide de rollen vaak om en stelde het beeldverslag centraal. In Co Rentmeester had Life hiervoor de ideale staffotograaf, hij bewees zich in de jaren zestig als jonge nieuwkomer razendsnel. Meerdere malen haalde hij de cover met een spraakmakende reportage. Het zijn die Life-reportages waar dit boek vooral op is gebaseerd.

Olympische Spelen
Rentmeester was niet alleen topfotograaf, hij was ook topsporter. Als roeier in de dubbeltwee werd hij Europees kampioen en behaalde hij in 1960 een vijfde plaats op de Olympische Spelen van Rome. Dat laatste bleek toch een lichte teleurstelling.

In de fotografie haalde Co wel het allerhoogste podium. Zijn loopbaan begon met een liefde voor vliegtuigen. Die legde hij op Schiphol vast met de Rolleiflex van zijn vader, die deze camera – hoe mooi symbolisch – kreeg in het jaar van de geboorte van zijn zoon, in 1936. Begin jaren zestig emigreerde Co naar de Verenigde Staten, waar hij slechts enkele weken na voltooiing van zijn kunstopleiding fotografie in L.A. aan de slag kon bij Life.

Watts-rellen en Vietnam
Een van zijn eerste klussen daar was verslag doen van de rassenrellen in de wijk Watts in Los Angeles, in 1965. Life had nog twee andere fotografen de straat op gestuurd, maar het waren Rentmeesters beelden die de reportage bepaalden.

Hij fotografeerde de arrestatie van een aantal relschoppers. Eén foto toont prachtig drie geketende zwarte arrestanten op een bankje in een politiecel; twee van hen kijken weg uit angst voor herkenning, de derde kijkt recht in de camera als bevestiging van het onrecht dat hem en de zwarte bevolking was aangedaan.

Op deze manier toonde Rentmeester al meteen zijn uitzonderlijke inlevingsvermogen. En ook werd hij hiermee de beeldverslaggever van hard nieuws, al teerde hij nooit op het geweld. Twee jaar later volgde hij de Amerikaanse land- en luchtmacht in de Vietnamoorlog en won hij de World Press Photo met een foto van een door een vizier speurende tankschutter.

Enkele jaren later maakte Co veel los in Amerika met een Life-reportage van verwaarloosde Vietnamveteranen – een verslag dat de Nixon-regering meteen als een vertekening van de werkelijkheid probeerde af te doen. Rentmeester raakte overigens zelf ook gewond in Vietnam.
 

© Co Rentmeester, Iron Triangle

Terug in de topsport
Het beeld waarmee Rentmeester de belangrijkste fotoprijs won, is uiteindelijk veel bekender dan de naam van de fotograaf die het afleverde. Datzelfde geldt voor nog een wereldberoemde foto die hij maakte. Dat gebeurde op een heel ander terrein, de vertrouwde wereld van de topsport. Op het actieportret van Olympisch zwemkampioen Mark Spitz – de Michael Phelps van veertig jaar geleden – zien we, net als bij de tankschutter, een heel indringend oog. Al gaat het hier volgens de fotograaf meer om de manier waarop de zwemmer het water doorklieft.

Andermaal goed voor een World Press-prijs, in de categorie Sport. En opnieuw bevond Co zich plots op een slagveld. Op de Olympische Spelen van München legde hij ook de aanslagen op de Israëlische delegatie vast.

Van wildlife tot beachbabes
Na Spitz fotografeerde Rentmeester nog meer bekende sporters, onder wie basketballegende Michael Jordan. Een foto waarvan sportmerk Nike handig en, achteraf gebleken, goedkoop gebruikmaakte. Van weer een heel andere orde zijn de wildlifebeelden die de Nederlander maakte van sneeuwmakaken in Japan. Daarmee haalde hij opnieuw de omslag van Life; het coverbeeld siert nu ook de omslag van FootPrints.

De enorme variatie aan fotografiethema's is dan ook het eerste wat opvalt aan het boek. Maar het beslaat dan ook de hele carrière van een veelzijdig fotograaf, die zich altijd origineel en inventief toonde. Hij bediende de camera vaak van op afstand en werkte met speciale toestellen. Zo is de coverfoto van Spitz gemaakt met een Hulcher-camera. In Vietnam gebruikte Rentmeester onder meer een Widelux-panoramatoestel.

Nog enkele totaal andere onderwerpen in FootPrints zijn reportages van Indonesië, O'Hare Airport in Chicago en van beachbabes in Californië. Die laatsten fotografeerde hij opnieuw voor Life.

Sigarettencowboy
Maar laten we niet vergeten dat de beelden van de Nederlander ook in andere grote bladen verschenen, waaronder National Geographic, Sports Illustrated, Paris Match en People. Hij werkte ook twintig jaar lang als reclamefotograaf voor sigarettenmerk Marlboro – de cowboy in de woestijn, als je een zekere leeftijd hebt, zit het op je netvlies.

En ook al werd Rentmeester al vroeg in zijn leven zelf een beetje cowboy (lees: Amerikaans burger), zijn bakermat verloor hij niet uit het oog. Nadat zij al figureerde in een apart Rentmeester-boek, keert de Nederlandse schaatscultuur hier terug in het hoofdstuk Holland On Ice.

Rentmeester won nog veel meer prijzen, ook in eigen land. Zoals de eerste Paul Huf Award in 2001. Vlak daarvoor is hij gestopt met fotograferen. Hij woont op Long Island in New York, waar hij nog graag jong roeitalent begeleidt.

FootPrints, Uitgeverij de Kunst, 328 pagina's, 225 foto's, prijs 49,95 euro.

[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/40/124949_webcorentmeester-markspitz-lowres.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/40/124949_webcorentmeester-worldpress67lowres.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/40/124949_webcorentmeesterbalifootstepslowres.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/40/124949_footprintscover.jpg” caption=”© Co Rentmeester, Mark Spitz. Dit is niet de sterk gelijkende Live-coverfoto, daarop draagt Spitz geen zwembril. Rentmeester fotografeerde hem tijdens trainingen voor de Spelen van 1972, onder meer door met statief in het water te gaan staan of vanuit een meerijdende rolstoel aan de badrand.||© Co Rentmeester, Iron Triangle. Het beeld van een Amerikaanse tankschutter in Vietnam dat World Press ‘Photo of the Year’ werd in 1967. Rentmeester lag voor deze foto op zijn rug op de bodem van de tank, waarin het meer dan 50 graden Celsius werd.||© Co Rentmeester, Bali footsteps. Net als in Vietnam was Rentmeester in Indonesië vooral geïnteresseerd in het licht.||Omslag van het boek FootPrints.”]Website Co RentmeesterUitgeverij de Kunst

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (8x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.