De Panasonic G5 is de opvolger van de G3. Een G4 is er nooit geweest: net als in de GF-reeks slaat Panasonic een cijfertje over, omdat vier in Japan als ongeluksgetal geldt.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang elke vrijdag het beste uit de fotografiewereld in je mailbox.

De Panasonic G5 is de opvolger van de G3. Een G4 is er nooit geweest: net als in de GF-reeks slaat Panasonic een cijfertje over, omdat vier in Japan als ongeluksgetal geldt.

Panasonic noemt de G5 een ‘DSLM’, wat staat voor digital single-lens mirrorless. Daarmee positioneert het dit toestel als een volwaardig alternatief voor een DSLR (digital single lens reflex), een digitale spiegelreflexcamera. En qua vorm heeft de G5, net als zijn voorgangers, meer weg van een reflexcamera dan van een compacte systeemcamera. Maar doordat er geen spiegel in zit, is hij wel een stuk dunner dan de doorsnee reflexcamera.

Het grootste verschil met de G3 is de beeldsensor in Micro Four Thirds-formaat. Die telt nu 16 megapixel en kan video in full HD vastleggen. De G5 maakt ook snellere reeksopnames: tot zes per seconde in volledige resolutie. Verder kon Panasonic ook de gevoeligheid opdrijven tot maximaal ISO 12.800.

De bouw
Ook in bediening zijn er verschillen met de G3. Het opvallendste is een zoomhendeltje aan de bovenkant. Wanneer je een van de nieuwe PZ-lenzen (Power Zoom) van Panasonic gebruikt, kan je via dit hendeltje in- en uitzoomen.

PZ-lenzen zijn vooral interessant voor video, omdat het in- en uitzoomen met constante snelheid gaat. De keerzijde is dat het even duurt voor je van telestand naar groothoekstand of omgekeerd kan gaan; bij een lens zonder zoommotor, waar je aan een zoomring draait, gaat dat veel sneller. Bij aanschaf van de G5 kan je kiezen voor een gewone kitlens of voor de duurdere PZ-kitlens.

De G5 heeft een aanraakgevoelig scherm dat veel scherper is dan dat op de G3. Via dit scherm kan je snel een focuspunt selecteren of de camera-instellingen aanpassen. Het scherm klapt uit en roteert zodat je de camera ook in ongewone posities kan bedienen.

Als alternatief voor het scherm is er ook een elektronische zoeker (EVF). Een sensor schakelt die automatisch in zodra je je oog ervoor houdt – een hele verbetering tegenover de G3, waarbij je de EVF met een knopje moest inschakelen. De EVF geeft een scherp en helder beeld. Het voornaamste minpunt wordt zichtbaar in donkere omstandigheden: dan moet de EVF zijn signaal versterken om een zichtbaar beeld te tonen, wat ten koste gaat van de scherpte.

De bediening
Aan de bovenzijde van de G5 vinden we het traditionele wieltje om een opnamestand te selecteren. Je kan kiezen uit de gebruikelijke (volautomatisch, programmastand, diafragma- of sluitertijdvoorkeuze, manueel) en uit diverse scènepresets. Het populaire Creative Control-menu  is verder uitgebreid en biedt nu veertien filters, zoals Sepia, Expressief en Zachte focus. Een apart knopje stelt de camera meteen weer op volautomatische modus. De ingebouwde HDR-modus combineert drie opnames tot één met een hoger dynamisch bereik.

Om kleurweergave, scherpte en contrast van je opname bij te sturen zijn er de fotostijlen Standaard, Levendig, Natuurlijk, Monochroom, Landschap en Portret; Je kan zelf ook twee eigen stijlen definiëren. Het menusysteem van de G5 is overzichtelijk en laat je de camera helemaal naar je hand zetten aan de hand van 36 Custom-instellingen.


De prestaties
Panasonic heeft in het verleden al bewezen dat een contrastgebaseerd autofocussysteem in een systeemcamera niet trager hoeft te zijn dat de fasegebaseerde AF-systemen in heel wat reflexcamera’s. In de praktijk stelt de G5 razendsnel scherp. Via een Quick AF-functie kan je het AF-systeem al laten werken zodra je de camera naar een onderwerp richt. De focus werkt behoorlijk accuraat, zowel bij enkelvoudige als bij continue scherpstelling.

De lichtmeting werkt behoorlijk. Net als bij de RX100 is het wel uitkijken voor uitgebrande luchten; ook hier moeten we via de belichtingscompensatie iets onderbelichten. De JPEG-opnames uit de camera zijn contrastrijk en vertonen realistische kleuren, en kunnen nog iets opscherping verdragen.

Tot aan ISO 1.600 is er nauwelijks ruis te zien. Bij ISO 3.200 is er lichte luminantieruis te zien, maar de ingebouwde ruisonderdrukking doet ook de scherpte afnemen. Als je in raw fotografeert, zal je ruis in nabewerking kunnen reduceren zonder zo veel scherpte in te boeten.

Specificaties Panasonic Lumix DMC-G5
Prijs: 650 euro (body)
Resolutie: 4.608 x 3.456
Sensor: CMOS, 17,3 x 13 mm
Lensvatting: Micro Four Thirds
Cropfactor: 2x
Gevoeligheid: ISO 160-12.800
Opnamestand: Auto, P/S/A/M, 24 scènes
Lichtmeting: Multi, centraal, spot
Scherpstelling: 23-punts AF of manueel
Burstmodus: 6 fps
Geheugen: SD-card
Afmetingen: 120 x 83 x 71 mm
Gewicht: 400 gram

[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/39/124579_webg5dramatisch-1.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/39/124579_webg5kleur-1.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/39/124579_webg5lichtmeting-1.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/39/124579_webg5khps14042front.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/39/124579_webg5kback.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/39/124579_webg5khps14042slantlcd.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2012/39/124579_webg5ktophps14042off.jpg” caption=”Met het Expressief-effect leg je een dramatische toon in je foto. (f/7,1, 1/500, ISO 160, 14 mm)||De kleuren van de G5 zijn realistisch. (f/8, 1.250, ISO 160, 42 mm)||De lichtmeting van de G5 werkt prima; alleen bij helwitte wolken is het uitkijken voor overbelichting. (f/6.3, 1/320, ISO 160, 14 mm)||De Panasonic Lumix DMC-G5 is de opvolger van de G3.||Het scherm van de G5 is aanraakgevoelig.||Het lcd-scherm van de G5 klapt uit en draait.||De 14-42 mm Power Zoom-lens is erg compact.”]

Advertentie


Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (6x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.