Sony heeft een nieuwe Alpha-camera met fullframesensor klaar. De Alpha A99 is een ambitieus toestel, maar kan het zijn ambities waarmaken?
Review: Sony Alpha SLT-A99
Nadelen
Beoordeling
Adviesprijs
Sony heeft een nieuwe Alpha-camera met fullframesensor klaar. De Alpha A99 is een ambitieus toestel, maar kan het zijn ambities waarmaken?
Zoals je al in onze preview kon lezen, kreeg de A99 de translucent mirror-technologie uit de Alpha-reeks. Het kan geen kwaad om kort te herhalen hoe die werkt.
Voor de sensor zit een halfdoorzichtige spiegel die een deel van het licht afleidt naar de autofocussensor. De rest van het licht valt op de beeldsensor, en wordt gebruikt om continu een Live View-beeld te tonen van wat er door de lens te zien is. Doordat de spiegel niet hoeft op te klappen, blijft de autofocussensor altijd belicht, ook tijdens reeksopnames en filmen.
Elektronische zoeker
Net als de andere recente Alpha-camera's bevat de A99 geen optische maar een elektronische zoeker (EVF of electronic viewfinder). Deze telt 2,4 miljoen pixels en levert een erg scherp beeld. Doordat de EVF dezelfde informatie kan tonen als het scherm achter op de A99, kan je tijdens de opname in de zoeker een live histogram of een elektronische waterpas bekijken.
Bij snelle actie is de EVF minder handig omdat het na elke opname even duurt voor hij een vernieuwd Live View-beeld toont. Dat maakt het lastig om snel bewegende voorwerpen door de zoeker te volgen.
De bouw en de bediening
De A99 is stevig afgewerkt, met een spatwaterdichte behuizing, en ligt goed in de hand. Het schermpje achteraan klapt uit en is draaibaar, zodat je de camera in ongewone posities kan plaatsen of vasthouden.
De A99 bevat geen ingebouwde flitser. Opgelet als je een externe flitser wil gebruiken: Sony verving de oude Minolta-flitsschoen door een nieuwere multifunctionele flitsschoen, die bijvoorbeeld ook gebruikt kan worden om professionele stereomicrofoons aan te sluiten voor gebruik tijdens het filmen. Wil je oude Minolta-flitsers blijven gebruiken, dan is een adapter nodig.
Presets en panoramastand
Zoals je van een professioneel toestel mag verwachten, biedt de A99 heel wat mogelijkheden om de instellingen naar je hand te zetten. Linksboven staat een groot instelwiel voor de opnamemodus. Je kunt volautomatisch werken, in programmastand, met sluitertijd- of diafragmavoorkeuze, en volledig manueel. Er zijn ook acht scènepresets zoals portret en landschap, waarvan je je afvraagt of ze op een camera als de A9 thuishoren.
Interessanter is de panoramastand waarbij de A99 automatisch een panorama vastlegt. Er is ook een aparte stand voor reeksopnames van 10 foto's per seconde. Die werkt echter alleen in jpeg-formaat, en op een veel lagere resolutie dan de 24-megapixelsensor van de A99 aankan: foto's tellen nog maar 2.460 x 1.760 pixels. Bovendien wordt er ook licht gecropt. Wil je de volledige sensorresolutie benutten of in raw-formaat werken, dan kan je met de continuous high-transportmodus zes opnames per seconde opnemen.
Achter de ontspanknop staan toetsen waarmee je gevoeligheid, belichtingscompensatie, witbalans en transportmodus regelt. Werk je liever via een visueel menu, dan gebruik je de grote Functie-toets achter op de camera in combinatie met de mini-joystick om allerhande instellingen aan te passen.
Aan de voorzijde van de camera zit er nog een toets waarmee je de scherpstelfunctie, het AF-gebied, gevoeligheid, belichtingscompensatie en lichtmeetfunctie kan aanpassen. Het duurt even voor je doorhebt welke combinatie van duwen en draaien je hier moet gebruiken om een instelling te wijzigen. In onze test gebruiken we deze toets niet vaak.
Creatieve stijlen
De look and feel van je foto kan je in de camera al aanpassen via de creatieve stijlen standaard, neutraal, levendig, doorzichtig (een slechte vertaling van 'clear'), diep, licht, portret, landschap, zonsondergang, herfstbladeren, zwart-wit en sepia.
Daarnaast zijn er foto-effecten zoals speelgoedcamera, hippe kleuren en hoogcontrast monochroom. Die effecten zijn alleen beschikbaar wanneer je in jpeg fotografeert. Werk je in raw, dan kan je wel creatieve stijlen instellen, maar die worden uiteraard niet toegepast op het raw-bestand. In Lightroom kan je de gewenste stijl wel selecteren als cameraprofiel.

Links het instelwiel voor de opnamestand; rechts de vernieuwde flitsschoen.
Dubbele autofocus
Voor de A99 ontwikkelde Sony een dubbel autofocussysteem. Enerzijds is er een fasegebaseerd AF-systeem met 19 AF-punten, dat zoals gezegd steeds actief blijft. Daarnaast plaatste Sony 109 fasegebaseerde AF-punten op de beeldsensor zelf. Met de nieuwe scherpstelfunctie AF-D kan je deze beide in tandem laten werken.
AF-D staat voor 'Dieptemap-hulp continu AF' en komt er eigenlijk op neer dat de A99 informatie van de 109 AF-punten gebruikt om te voorspellen in welke richting een onderwerp beweegt, en daarop anticipeert.
Maar het AF-D-systeem heeft twee beperkingen. Op dit ogenblik zijn er slechts zes objectieven waarmee je het kan gebruiken. Het zijn de professionele SAL2470Z, SAL2875, SAL50F14, SAL300F28GII, SAL70400G en SAL50050F4G. Voor andere objectieven moet er eerst een software-update komen.
Een tweede beperking is dat de 109 AF-punten in het midden van de sensor geconcentreerd liggen, in kolommen boven en onder de traditionele AF-punten. Als een onderwerp naar het buitenste derde aan de linker- of rechterkant van je beeld beweegt, verlies je de scherpstelling.
In onze test blijkt het AF-D-systeem snel en accuraat te werken bij een relatief voorspelbare beweging, zoals tijdens een rugbywedstrijd of met kajakkers die een rivier afvaren. Met onvoorspelbare bewegingen – denk aan hyperkinetische meeuwen in vlucht – heeft de A99 het moeilijker.
Het gebeurt ook dat de autofocus 'doorschiet' wanneer een onderwerp uit het centrum van het beeld verdwijnt, en op de achtergrond scherpstelt. Het hybride AF-systeem is voor de Alpha-familie een grote vooruitgang, maar laat nog ruimte voor verbetering.

Het autofocussysteem heeft geen probleem met voorspelbare beweging.
Video
Toen de A900 op de markt kwam, was er nog geen sprake van filmen met een reflexcamera. Dat is inmiddels wel even veranderd: het is een terrein waarop alle grote merken zich willen profileren.
De A99 filmt in full HD-resolutie (1.920 x 1.080 pixels). Je kunt helaas niet met met de gewone HD-resolutie van 720p werken. Bij de instellingen kan je kiezen uit opnamesnelheden van 50 frames per seconde (fps) interlaced, 50 fps progressive en 25 fps progressive. We zoeken ons suf naar de filmische snelheid van 24 fps die volgens het persbericht ook op de A99 zou zitten.
Uiteindelijk blijkt dat we hiervoor de A99 moeten instellen voor het Amerikaanse NTSC-systeem in plaats van het Europese PAL. Met de camera op NTSC ingesteld, heb je dan de keuze uit 60 of 24 fps.
Video wordt opgeslagen in avchd- of mp4-formaat. Werk je in mp4, dan heb je geen controle meer over de framerate. Deze karige instelopties steken schril af tegen die van de Panasonic GH3 (zie de test in Shoot 22).
Even bizar is dat het AF-systeem van de A99 tijdens het filmen alleen werkt in de programmastand, waarbij de camera zelf de belichting regelt. Wil je zelf de sluitertijd of het diafragma voor het filmen instellen, dan moet je met manuele scherpstelling werken. Gelukkig biedt de A99 wel focus peaking. Daarbij toont hij op het scherm met gele, rode of witte strepen waar de gebieden met het hoogste contrast liggen. Die focus peaks moeten liggen op het onderwerp waarop je wil scherpstellen.

De A99 geeft kleuren erg realistisch weer. Door de fullframesensor krijg je beperkte scherptediepte.
De prestaties
De 24-megapixel fullframesensor in de A99 legt veel detail vast. De kleuren zijn realistisch; huidtinten worden levensecht weergegeven. Ook herfstlandschappen met hun rode, bruine en groene kleuren zien er prima uit. De lichtmeting doet zijn werk goed en vermijdt overbelichting.
Als je in jpeg fotografeert, zorgt de A99 ervoor dat de meeste kleurruis geëlimineerd wordt en er alleen luminantieruis overblijft. Die doet natuurlijk aan, zoals de korrel van film.
Vanaf ISO 1.600 begint de ruisonderdrukking ten koste van de scherpte te gaan, maar ISO 3.200 is nog bruikbaar als je niet op groot formaat wil afdrukken. Bij hogere gevoeligheden zijn de kleuren meteen veel minder levendig. We krijgen een betere balans tussen ruisonderdrukking, scherpte en kleurverzadiging door in raw te werken en de opnames in Lightroom af te werken.
Conclusie
De A99 levert een voortreffelijke beeldkwaliteit, maar je moet wel in raw-formaat werken om er alles uit te krijgen. Het nieuwe focussysteem werkt niet altijd zoals verwacht, en we hadden graag een ruimere spreiding van focuspunten over de sensor gezien. De elektronische zoeker geeft een scherp en helder beeld, maar is minder geschikt voor actiefotografie.

Specificaties Sony Alpha SLT-A99
Prijs: 2.800 euro (body)
Resolutie: 6.000 x 4.000 pixels
Sensor: CMOS, 23,8 x 25,8 mm
Lensvatting: Sony Alpha
Cropfactor: geen
Gevoeligheid: Auto; ISO 100-25.600
Opnamestand: Auto/P/S/A/M; 8 scènes
Lichtmeting: Matrix, centraal, spot
Scherpstelling: 19-punts en 109-punts AF of manueel
Burstmodus: 6 fps
Geheugen: MemoryStick Pro Duo, SD card
Afmetingen: 147 x 111 x 78 mm
Gewicht: 815 gram
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang elke woensdag en vrijdag het beste uit de fotografiewereld in je mailbox.
Word abonnee van Shoot!
Krijg Shoot Magazine 6 keer per jaar (inclusief 2 extra dikke dubbelnummers) vol inspiratie, tips en fotoplezier rechtstreeks in je brievenbus.

Nieuwsbrief
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
Ontvang elke woensdag en vrijdag het beste uit de fotografiewereld in je mailbox.









