Met de FE 70-200mm f/2.8 hebben Sony-fotografen er een fraaie telezoomlens bij. We probeerden de nieuwkomer uit op het Woodwings-kamp in het Baugesmassief (Savoie).

Met de FE 70-200mm f/2.8 hebben Sony-fotografen er een fraaie telezoomlens bij. We probeerden de nieuwkomer uit op het Woodwings-kamp in het Baugesmassief (Savoie). 

Tussen aankondiging en introductie verliep meer tijd dan gepland, maar nu is hij er: de Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS G Master, een lichtsterke telezoomlens voor de Sony A7-familie van full-frame systeemcamera’s. Een 70-200mm met maximaal diafragma f/2.8 behoort tot de standaarduitrusting van heel wat fotografen; ze is geschikt voor portret-, huwelijks-, mode-, en natuurfotografie. Het objectief is ook bruikbaar op systeemcamera’s met sensor in APS-C-formaat, waar het een equivalente brandpuntsafstand van 105-300 mm biedt.

Systeemcamera’s mogen dan al lichter en compacter zijn dan reflexcamera’s, dat geldt niet voor de bijhorende lenzen. Glas is glas, en glas weegt zwaar. De FE 70-200mm is even groot en zwaar (1.480 gram) als de f/2.8 70-200-lenzen van Canon en Nikon. De lens is stof- en spatwaterdicht, en behoorlijk stevig. Ze overleefde een onbedoelde crashtest toen ze van een meter hoog op een houten vloer rolde. Een draaiknop op de verwijderbare statiefgondel laat je toe om snel te wisselen tussen landschaps- en portretoriëntatie. De zoom- en de scherpstelring draaien soepel.

Advertentie

De lens bevat optische beeldstabilisatie (Optical SteadyShot, OSS), die toelaat om uit de hand met langere sluitertijden te werken. Dit OSS-systeem is nodig omdat de ingebouwde beeldstabilisatie in Sony-camera’s, die werken door de sensor te laten bewegen, niet effectief is bij lange brandpuntsafstanden. Via een schakelaar op de lens kies je tussen OSS-modus 1, voor algemeen gebruik, en OSS-modus 2, die bedoeld is voor wanneer je wilt ‘meetrekken’ met een bewegend onderwerp (panning). Via een tweede schakelaar is het mogelijk de focusafstand te begrenzen tussen 3 meter en oneindig; dat is handig om bijvoorbeeld te voorkomen dat de lens scherpstelt op een hek waarachter je je hebt opgesteld.

Modus 2 van de ingebouwde beeldstabilisatie is bedoeld voor panning-shots, waarbij je een bewegend onderwerp volgt.

Prestaties

Voor deze test combineerde ik het nieuwe objectief met de Sony A7R II. Met een resolutie van 42 megapixel stelt die camera hoge eisen aan lenzen. De scherpte en het contrast van de 70-200 zijn zeer goed, ook bij de maximale diafragma’s. Op f/2.8 is er duidelijke vignettering (donkere beeldhoeken), die in jpeg-formaat door de A7R II meteen gecorrigeerd wordt; als je in raw-formaat werkt, kan je de automatische lenscorrecties in Lightroom gebruiken.

De autofocus werkt snel en trefzeker voor stilstaande onderwerpen. Voor portretten is de gezichts- en oogdetectie van de Sony A7R II een prima hulpmiddel om de focus te leggen waar je die wilt hebben. Manueel scherpstellen gaat heel vlot dankzij de automatische vergroting in de zoeker zodra je aan de scherpstelring draait.

Bij bewegende onderwerpen botst de continu-autofocus van de A7R II in combinatie met deze lens tegen zijn limieten. De camera heeft moeite om scherp te stellen op longboarders die met een snelheid van 60 km/u of meer een berg afrazen. In de elektronische zoeker zie je de focus naar voren en achteren bewegen, jagend op een scherp punt. Zelfs bij onderwerpen die voor een cleane achtergrond naar de camera toe bewegen, hou ik daardoor een groot aantal onscherpe opnames over.

Ik kon ook de nieuwe 1.4x- en 2x-teleconverters (SEL14TC en SEL20TC, elk 650 euro) uitproberen. Met de 1,4x is er minimaal verlies aan scherpte op de grootste diafragma’s; vanaf f/5.6 is de scherpe weer optimaal. Voor de 2x-converter is de scherpte goed bij f/8 en kleiner.

De FE 70-200mm f/2.8 GM OSS G Master is een pracht van een lens voor de full-frame systeemcamera’s van Sony. Ze levert de prestaties die je van een professioneel objectief met zo’n prijskaartje mag verwachten.

 Prijs: 3.000 euro; teleconverter 1,4x en 2x: 650 euro

[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2016/39/146088_sizedwwmartinet-08550.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2016/39/146088_sel70200gma.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2016/39/146088_sizedwwsony-09034.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2016/39/146088_sizedwwsony-09222.jpg” caption=”Met de teleconverters moet je het diafragma wat dichtzetten om de scherpte optimaal te houden. Voor actiefotografie is de A7R II helaas minder geschikt.||||Bij portretten zorgt de gezichts- en oogdetectie voor een trefzekere scherpstelling. Door het grote diafragma is de scherptediepte minimaal en wordt de achtergrond mooi onscherp.||Modus 2 van de ingebouwde beeldstabilisatie is bedoeld voor panning-shots, waarbij je een bewegend onderwerp volgt.”]

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (6x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.