Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier. Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken.

[Partnerinfo] De workflow van natuurfotograaf Marsel van Oosten

LaCie Rugged RAID

Of je nu foto’s maakt voor je plezier of als professioneel fotograaf in opdracht werkt: je wilt niet dat je foto’s verloren gaan. Een uitgekiende workflow helpt daarbij.Denk dus na hoe je de foto’s op je computer zet, hoe je een back-up maakt en hoe je afgewerkte foto’s bewaart. Natuur- en wildlifefotograaf Marsel van Oosten vertelt ons hoe hij dat aanpakt.

Ik ben een professioneel natuurfotograaf met thuisbasis Amsterdam. Samen met mijn vrouw Daniella leid ik fotoreizen over de hele wereld voor ons bedrijf Squiver. Dat doen we inmiddels al tien jaar met veel plezier. We zijn vrijwel het hele jaar op reis, dus we zijn niet veel meer in Nederland. Momenteel reizen we door Iran, waar we aan het scouten zijn voor een nieuwe fotoreis. Ik neem over het algemeen drie camera’s mee en vier of vijf lenzen. Op dit moment heb ik in mijn cameratas een Nikon D850 met 14-24mm/f2.8-lens, een Nikon D810 met een 24-70mm/f2.8 en een Nikon D500 met een 70-200mm/f2.8. Verder heb ik nog een fisheyelens en een flitser bij me.

Importeren onderweg

Omdat we zoveel op reis zijn, heb ik helaas erg weinig tijd om mijn beelden te bewerken. Vaak zijn we maanden onderweg, dus dat betekent dat ik mijn beelden al tijdens de reis moet ordenen en back-uppen.

In principe bewerk ik tijdens een reis geen foto’s op mijn laptop, omdat ik het scherm niet goed kan kalibreren en ik de lichtomstandigheden niet constant kan houden. Thuis werk ik altijd in dezelfde lichtomstandigheden op een gekalibreerde EIZO-monitor. Ik vind het weinig zinvol om op reis al nabewerking op mijn laptop te doen. Want thuis kom ik erachter dat het er allemaal niet zo uitziet als ik dacht.

Wat ik wel zo veel mogelijk probeer te doen als ik op reis ben, is foto’s importeren en hernoemen in Lightroom. Ook probeer ik alvast een selectie te maken. Dat scheelt later een hoop tijd. Als ik thuiskom, hoef ik me dan niet door duizenden foto’s heen te worstelen. Ik download overigens niet elke dag mijn kaarten op mijn MacBook Pro. Het ligt uiteraard aan het aantal foto’s dat ik schiet, maar meestal doe ik het om de drie dagen.

Back-up op reis
LaCie Rugged RAID
Op reis gebruik ik een LaCie Rugged RAID voor mijn back-ups (foto Marsel van Oosten).

 

Ik neem op reis altijd een aantal externe harde schijven mee. Ik gebruik een LaCie Rugged RAID voor mijn back-ups. Dat is een externe schijf die feitelijk bestaat uit twee schijven; je foto’s worden dus twee keer weggeschreven, eenmaal op elke schijf. Het voordeel hiervan: als een van de twee schijven crasht, zijn er nog geen data verloren. Bovendien kan het ding tegen een stootje. Dat is gezien de gebieden en omstandigheden waarin ik vaak werk ook een groot voordeel.

Daarnaast heb ik een aantal externe schijven van Seagate bij me waarop mijn afgewerkte beelden in hoge resolutie staan. Wanneer ik tijdens een reis een vraag van een uitgever of tijdschrift krijg, kan ik dus meteen het afgewerkte beeld doorsturen. Verder heb ik nog een bootable back-upschijf met alle software en documenten die op mijn laptop staan.

Mijn workflow

In principe zet ik de foto’s die ik tijdens een reis maak eerst op mijn laptop. Daar organiseer ik alles op. Ik maak selecties en vervolgens een back-up. Ik heb al mijn beelden dus dubbel. Aan het einde van de reis maak ik een tweede back-up op een andere schijf, zodat ik het afgewerkte project weer van mijn laptop kan verwijderen. Voor de daaropvolgende reis herhaal ik deze strategie.

Eenmaal thuis sluit ik mijn externe schijf aan op mijn LaCie 5big RAID en zet ik alles over. Daarvoor gebruik ik de sofware Carbon Copy Cloner, omdat dat veel veiliger is en eventuele kopieerfouten worden opgemerkt. Mijn LaCie 5big bevat 30 terabyte aan enterprisegrade harde schijven. Dat is de hoogste kwaliteit schijven die er te krijgen is. Ik weet uit ervaring dat harde schijven kunnen crashen, vandaar dat ik een groot voorstander ben van RAID-systemen. Ook als één schijf crasht, is er niets verloren.

Maar dat is op zich niet genoeg, dus ook thuis zorg ik dat er een extra back-up wordt gemaakt. Dat doe ik met een tweede LaCie 5big, die ik op een andere locatie bewaar. Als er wordt ingebroken of mijn huis afbrandt, ben ik in ieder geval niet al mijn foto’s kwijt.

Dreamteam
In Zuid-Afrika gebruik ik mijn Mac Pro, mijn LaCie 5big RAID en mijn EIZO monitor (foto Marsel van Oosten).

 

Ik heb een kantoor in Nederland, maar ik werk ook vaak in Zuid-Afrika. In Nederland werk ik op een MacPro met de snelste processors en de maximale hoeveelheid RAM-geheugen. Tegenwoordig zijn mijn bewerkte bestanden uit Photoshop ongeveer 2 gigabyte groot. Soms loopt dat op tot 4 gigabyte. Met zulke bestanden moet je een krachtige computer hebben, anders duurt alles veel te lang. Al mijn foto’s staan op mijn LaCie 5big Thunderbolt, niet op mijn computer. Zowel lezen als schrijven van de bestanden gaat razendsnel, dus ik merk geen vertragingen als ik in Photoshop werk. Verder gebruik ik een zelfkalibrerende EIZO CG245W-monitor. Mac Pro, Lacie 5big en EIZO: die drie-eenheid is mijn dreamteam.

Als ik meerdere reizen in zuidelijk Afrika heb, dan moet ik tussen de reizen door aan mijn foto’s kunnen werken, anders loop ik een te grote achterstand op. We hebben een vaste plek in Zuid-Afrika, dus daar moet ik alles kunnen doen wat ik thuis ook doe. Geloof het of niet, maar ik neem mijn MacPro en mijn LaCie 5big gewoon mee als handbagage in een Pelicase. In Zuid-Afrika heb ik de nieuwste EIZO CG247X-monitor staan. Op die manier heb ik feitelijk mijn hele Nederlandse kantoor ook in Zuid-Afrika. Dat wordt mogelijk gemaakt door mijn MacPro en de LaCie 5big, omdat ze heel compact zijn.

Thunderbolt 3

Ik gebruik het nieuwere en snellere Thunderbolt 3 nog niet, maar dat gaat binnenkort veranderen. Mijn nieuwe Nikon D850 heeft een 45 megapixelsensor. Een rechtstreekse omzetting van een raw-bestand levert een tiff-bestand op van meer dan 300 megabyte. Dat vergt niet alleen een krachtige computer, maar ook een snel RAID-systeem dat al die data realtime op mijn scherm kan toveren. Tot nu toe heb ik mijn apparatuur altijd geüpgraded naar een snellere variant, omdat dat gewoon fijner werkt. Dat zal in dit geval niet anders zijn. Betrouwbaarheid is het allerbelangrijkst, maar snelheid staat voor mij zeker op de tweede plaats.

Ik heb ooit mijn eerste harde schijf van LaCie gekocht omdat ik hem er mooi uit vond zien. In die tijd was ik nog niet heel serieus met fotografie bezig, zullen we maar zeggen. Later hoorde ik regelmatig verhalen van mensen met een gecrashte harde schijf. Telkens prees ik mijzelf gelukkig dat mij dat bespaard was gebleven. En dat is eigenlijk nog steeds zo.

Inmiddels weet ik uiteraard dat het uiterlijk van een harde schijf of een RAID-systeem er niet toe doet. Maar als voormalig artdirector houd ik nog steeds van mooi design, en wat mij betreft maakt LaCie de mooiste apparatuur. De 5big staat op mijn bureau naast mijn MacPro, dat ziet er gewoon aangenaam uit. Daar komt bij dat de 5big veel minder geluid maakt dan veel andere merken, dus ik hoef hem ook niet ergens onder mijn bureau weg te stoppen vanwege geluidsoverlast.

RAID-systemen kunnen nogal ingewikkeld zijn, vooral als je er nog geen ervaring mee hebt of als je niet heel veel van computers afweet. Hier heeft LaCie heel wat streepjes voor, want de gebruikershandleiding is heel helder en compact geschreven en instellen is zo gedaan. Ik ben zelf geen techfreak, dus dat vind ik een groot voordeel. Een ander voordeel is dat veel LaCie-producten al geformatteerd zijn voor gebruik met een Mac.