Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier. Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken.

Test: Nikon D7500 – de kleine D500?

De Nikon D7500 verpakt de beeldsensor van de D500 in een kleinere en goedkopere body. De D7500 volgt de beproefde Nikon-filosofie dat innovaties hun debuut maken in een topmodel, en dan geleidelijk de weg vinden naar de rest van het gamma. Bij de D7500 komt de innovatie uit de D500, de krachtige DX-camera die vorig jaar op de markt kwam. De D7500 bevat dezelfde 20 megapixel beeldsensor in APS-C formaat (DX-formaat, in Nikon-terminologie). Dat is minder dan de 24 megapixel van de D7200, al valt de daling in resolutie in feite wel mee.
De maximale beeldgrootte bedraagt 5.568 x 3.712 pixels bij de D7500, vergeleken met 6.000 x 4.000 bij de D7200: dat is ruwweg zeven procent in horizontale en verticale dimensie.
Dankzij de sensor en de Expeed5 processor – eveneens overgenomen uit de D500 – haalt de D7500 echter een veel hogere gevoeligheid dan de D7200. Standaard gaat het gevoeligsheidsbereik van ISO 100 tot ISO 51.200, uitbreidbaar (met kwaliteitsverlies) tot ISO 1.640.000 voor extreme lichtomstandigheden. De snelle processor maakt ook video in 4K-resolutie mogelijk, en brengt de reekssnelheid van de D7500 naar acht opnames per seconde (tegen zes per seconde voor de D7200).

Bouw en bediening
Het scherm van de D7500 klapt uit maar kan niet roteren.

Door het gebruik van koolstofvezel valt de D7500 35 gram lichter uit dan de D7200. Hij heeft een iets diepere handgreep, waardoor de camera beter in de hand ligt. Hij zou ook beter tegen spatwater en stof bestand moeten zijn dan de D7200. Hij wordt geleverd met een nieuw type batterij, de EN-EL15a, die goed moet zijn voor 950 opnames. De batterij is compatibel met de EN-EL15 die ondermeer de D7200, D500 en D750 gebruiken. Anders dan bij de D7200 is er geen optie voor een batterijgrip, en moet je het stellen met één in plaats van twee slots voor SD-geheugenkaarten.
Op het vlak van bediening brengt de D7500 weinig verrassingen – wie een recente Nikon-body gewend is, zal meteen zijn weg vinden. Linksboven staat een instelwiel met de opnamestanden (volautomatisch, programmastand, sluitertijd- en diafragmavoorkeuze, manuele modus, scenepresets, digitale filters, twee gebruikerspresets) met eronder een draaischijf om de transportmodus te selecteren.
Linksboven vinden we de vertrouwde combinatie van aan/uit-knop en ontspanknop. Vlak erachter staan knopjes om een video-opname te starten, en om (in combinatie met de instelwielen voor- en achteraan ) de gevoeligheid en belichtingscompensatie in te stellen.
Net als de D500 heeft de D7500 een uitklapbaar scherm. Dat de goedkopere D5xxx-reeks wél een uitklapbaar scherm had, en de duurdere D7xxx-familie niet, is daarmee meteen uit de wereld. Toch nog een voordeel voor de goedkopere reeks: het scherm van de D5600 kan niet alleen uitklappen maar ook ronddraaien, wat het interessanter maakt voor videomakers. Het aanraakgevoelige scherm laat je toe om menu’s te selecteren en instellingen aan te passen, foto’s te bekijken door naar de volgende te swipen zoals op een smartphone, en in Live View het autofocuspunt te kiezen.
Net als andere recente Nikon-camera’s ondersteunt de D7500 SnapBridge, een technologie die een constante verbinding tussen de camera en een smartphone opzet. Via Snapbridge kun je nieuwe opnames automatisch overzetten naar je smartphone in een verkleind formaat (2 megapixel), zodat je ze van daar snel kan delen. Je kan ook vanop je smartphone de ontspanner bedienen, maar camera-instellingen wijzigen is niet mogelijk.
Net als de D500 kan de D7500 filmen in de ultrahoge 4K-resolutie. Daarbij wordt alleen het midden van de sensor gebruikt, zodat je de beeldhoek nog eens 1,5x kleiner wordt bovenop de DX-crop. Hou daar rekening mee bij de lenskeuze. De D7500 filmt ook in Full HD resolutie en gebruikt daarbij wel de volledige sensor. Voor wie videomateriaal zelf wil nabewerken is er de beeldstijl ‘Gelijkmatig’ met weinig contrast en verzadiging. Ook het vermelden waard: de D7500 kan kant-en-klare time-lapsevideo’s in 4K-resolutie vastleggen.

D7500: Autofocus

Het autofocussysteem in de D7500 gebruikt hetzelfde systeem als de D7200, en dus niet het nieuwere uit de D500. Het ‘Advanced Multi- CAM 3500 II DX’ systeem telt 51 fasegebaseerde autofocuspunten, waarvan 15 gevoelige kruissensoren. Het centrale autofocuspunt blijft werken tot op een diafragma van f/8 – dat kan handig zijn voor wie werkt met een teleconverter op een telelens. De focuspunten dekken ruwweg driekwart van de breedte en de helft van de hoogte van het kader – bij de D500 dekken ze bijna het hele kader. De vertrouwde focuszones zijn van de partij: Auto-Area, enkel punt, dynamisch punt (met 9, 21 of alle 51 punten), en voor het volgen van bewegende onderwerpen zowel Group AF als 3D Tracking. De autofocus werkt snel en betrouwbaar, ook in minder goede lichtomstandigheden.
In Live View en bij video schakelt de D7500 over naar een trager, contrastgebaseerd autofocussysteem. Voor statische onderwerpen geen probleem, maar het is onbruikbaar voor al wat beweegt. Canon met zijn Dual Pixel AF-systeem, en de recentste lichting systeemcamera’s brengen het er veel beter van af.

Prestaties
De D7500 levert scherpe beelden met levendige kleuren.

 

De D7500 ontpopt zich in mijn test als een betrouwbare camera die zich in bijna alle situaties uit de slag weet te trekken. De beeldkwaliteit van de jpeg-bestanden recht uit de camera is uitstekend, met levendige kleuren en scherpe details. Tot aan ISO 6.400 blijft de ruis prima onder controle zonder impact op de scherpte. Op de hoogste normale gevoeligheid (ISO 51.200) hebben de foto’s wat weg van een waterverfschilderij, maar ze blijven bruikbaar op klein formaat. Bij de nog hogere gevoeligheden zie je steeds meer kleurruis, vooral in de vorm van paarse stippels. Op de topgevoeligheid van ISO 1.640.000 zie je het leven door een paarse bril. Dat gezegd zijnde: van een bruikbare gevoeligheid van ISO 51.200 op een DX-camera durfden we tien jaar geleden niet eens te dromen.

In nabewerking kun je de schaduwpartijen probleemloos ophelderen.

 

De D7500 bevat dezelfde RGB-lichtmeetsensor uit de D500, met 180.000 meetpunten in plaats van de 2.016 meetpunten op de oudere meetsensor. De nieuwe sensor zorgt niet alleen voor een accuratere belichting, maar helpt ook bij het herkennen van onderwerpen. De D7500 lijkt afgeregeld om overbelichting te vermijden, waardoor schaduwpartijen wat onderbelicht kunnen worden. In nabewerking is het geen probleem om die wat op te helderen – zelfs als je in jpeg-formaat werkt.

Het lichtmeetsysteem zorgt ervoor dat het verendek van deze aalscholver niet overbelicht wordt.

 

De D7500 is een zeer capabele reflexcamera die een prima beeldkwaliteit combineert met een betrouwbaar autofocussysteem en een topsnelheid van 8 opnames per seconde. In het Nikon-gamma moet de D7500 zijn plaats vinden tussen de oudere D7200 en de D500. De D7200 heeft een iets hogere resolutie (24 in plaats van 20 megapixel), maar met een oudere sensorgeneratie die minder goed presteert in hoge gevoeligheden. De keuze tussen de D7500 en D500 draait om het nieuwere AF-systeem in de D500 en het verschil in afwerking (twee kaartslots versus een, batterijgrip als optie op de D500).

Prijs: 1.499 euro (alleen body)