Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier. Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken.

Test: Panasonic Lumix DMC-GH5

Topper voor video

De GH5 is het nieuwe paradepaardje bij de compacte systeemcamera’s van Panasonic. Met een 20 megapixelsensor en geavanceerde 4K videomogelijkheden is de GH5 geknipt voor fotografen én video-makers. Shoot liet de GH5 uitproberen door David Jacobs, die actief is als filmmaker onder de naam Jacowbski.

Net als de GH4 uit 2014 kan de gloednieuwe GH5 filmen in de ultrahoge 4K-resolutie. Maar de verbeteringen en updates aan de GH5 zijn zo talrijk en verregaand dat het toestel in een heel andere klasse meespeelt. Zo werd de framerate waaraan de camera in 4k filmt verdubbeld tot 60 frames per seconde. Bij een hogere framerate zien bewegingen er daardoor vloeiender uit. Bovendien kun je zonder kwaliteitsverlies in nabewerking een 2,5x slow-motion effect kan toevoegen. (Voor een extreem slow-motion effect kun je in Full HD filmen aan 180 fps, goed voor 7x vertraagd beeld).

Een tweede erg groot voordeel is de mogelijkheid (na een firmware-update die in april komt) om 4K-opnames intern (dus zonder dat je een extern recording-device nodig hebt) in 4:2:2 10-bit te filmen, in plaats van 8 bit. Dat komt erop neer dat je veel meer kleur- en helderheidsinformatie in je beeld bewaart. Je hebt in post-productie dus veel meer speelruimte om de kleuren en zelfs de belichting aan te passen. Je kan het een beetje vergelijken met het verschil tussen een foto in RAW-formaat, met 12 of 14 bits informatie een foto in JPEG-formaat, met slechts 8 bits informatie.

Voor foto én video is de toevoeging van in-body beeldstabilisatie langs vijf assen zeer welkom. Daardoor is fotograferen en filmen uit de hand veel makkelijker. Gebruik je Panasonic Micro Four Thirds lenzen met optische beeldstabilisatie, dan werkt deze samen met de in-body beeldstabilisatie. Daardoor worden sluitertijden mogelijk die tot vijf stops langer zijn – 1/15 seconde als je zonder beeldstabilisatie 1/500 nodig zou hebben. Daarbij moet natuurlijk wel je onderwerp stil blijven staan of zitten.

Nog interessante extra’s zijn voor geavanceerde videomakers zijn de mogelijkheid om waveform & vectorscope rechtstreeks op het scherm te tonen, een HDMI-ingang waar je de kabel kunt vastschroeven zodat die niet per ongeluk losgerukt wordt, en een accessoire om XLR-geconnecteerde microfoons te gebruiken.

Bouw en bediening

Aan de binnenkant is er dus heel wat veranderd, maar uiterlijk verschilt de GH5 niet veel van de GH4. Hij is iets groter, vooral in de hoogte. De weerbestendige body is nog wat steviger gemaakt en is nu ook vorstbestendig tot -10 graden. Dankzij een forse grip ligt de GH5 goed in de hand. Vermelden we nog dat bij voorbestellingen tot 31 maart 2017 de wettelijke garantie door Panasonic verlengd wordt tot vijf jaar.

De positie en functie van de bedieningselementen is grotendeels dezelfde als op de GH4. Het voornaamste verschil is de Record-knop groter is gemaakt en nu aan de bovenkant staat. Op de topplaat vinden we ook een instelwiel voor de transportmodus (enkel, reeksopname, 6K Photo, Post Focus, zelfontspanner) en een voor de opnamemodus (volautomaat, programmastand, diafragma- en sluitertijdvoorkeuze, manuele modus, manuele videomodus, drie gebruikersvoorinstellingen, creatieve beeldstijl). Twee wieltjes laten toe om snel sluitertijd en diafragma aan te passen, en via knoppen heb je direct toegang tot de instelling voor witbalans, gevoeligheid en belichtingscompensatie. Aan de achterzijde kreeg de GH5 een joystick om snel het autofocuspunt te selecteren en om door menu’s te navigeren – dat gaat heet wat sneller dan via het scrollwiel.

De GH5 bevat een elektronische zoeker van de nieuwste generatie, met een hoge resolutie en dus een scherper beeld, een accurate kleurweergave en een minimale black-out tussen twee opnames. Het aanraakgevoelige scherm klapt uit en kantelt, waardoor je makkelijk uit hoge of lage posities kunt fotograferen en filmen.

Vermelden we nog dat de GH5 verkrijgbaar is een bundel met de vernieuwde Leica 12-60mm f/2.8-4 DG lens met ingebouwde beeldstabilisatie (Power O.I.S.). Dit nieuwe kitobjectief is lichtsterker dan de vorige versie. De beeldhoek is vergelijkbaar met een 24-120mm op full-frame en daardoor polyvalent inzetbaar.

Prestaties: video

Uit de specificaties viel al af te leiden dat de GH5 op videovlak de lat zeer hoog legt. In mijn praktijktest wist hij zijn ambities meer dan waar te maken. Met het standaard kleurprofiel geeft de GH5 natuurlijke kleuren weer. Zelf gebruikte ik vooral het Cinelike-D profiel met verlaagde scherpte, contrast, kleur zodat ik zelf in nabewerking kon kiezen hoe ik mijn beeld zou kleuren.De 4K 60fps modus werkt zonder problemen en zorgt voor een erg mooi, scherp beeld.

Het Cinelike-D profiel met verlaagde scherpte geeft veel ruimte voor nabewerking (grading).

De hoge gevoeligheiden zijn prima bruikbaar. Met een standaard ingestelde maximum van ISO 3.200 kon ik zonder problemen met enkel straatlicht ’s nachts op beeld krijgen wat ik wou. Dankzij de ingebouwde beeldstabilisatie krijg je ook wanneer je uit de hand werkt zeer stabiele beelden zonder camerashake. De autofocus van de kitlens heeft soms een lichte vertraging, maar zit wel spot-on zodra hij het juiste onderwerp vindt.

Bekijk deze korte testvideo die we met de GH5 filmden:

Conclusie

De GH5 is een ideale keuze voor de filmmaker die geen duizenden euros wil spenderen aan erg duur materiaal, maar wel kiest voor kwaliteit en vooral behendigheid en gebruik in elke situatie zonder momenten te moeten missen. Met een zeer scherp en kwalitatief beeld en een nieuwe kitlens zijn er niet echt minpunten te vinden en is dit dus zeker aan aanrader. Zoek je in de eerste plaats een fototoestel en is video minder belangrijk voor jou, dan is een andere Micro Four Thirds camera zoals de G80  wellicht een meer voor de hand liggende keuze.

Wil je meer weten over de GH5? Kom dan op 10, 11 of 12 maart naar de PhotoDays op Brussels Expo. Op de stand van Panasonic vertelt David Jacobs over zijn ervaringen met het toestel, en kun je door hem gemaakte footage bekijken op een 4K-televisie van Panasonic. Bestel je ticket vooraf met de kortingscode PDShootL17 en je krijgt 30% korting op de inkomprijs.

1 thought on “Test: Panasonic Lumix DMC-GH5

Comments are closed.