Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan
in samenwerking met Belgiumdigital.com
Inschrijven |
Login help?
Nieuwsbrieven

Getest: Canon EOS 5D Mark IV

De nieuwe alleskunner

door Erik Derycke, 21 november 2016

spring naar:
Lees meer artikels over tests, camera, reflexcamera, canon, eos, eos 5d, full-frame
Social
Bewaar meld een fout Verstuur {T}print

Te koop in onze shop
» Shoot 8
trefwoord: camera
Bestel hier »

Vandaag besteld morgen op de bus
Getest: Canon EOS 5D Mark IV

Ruim vier jaar na de succesvolle EOS 5D Mark III heeft Canon de opvolger klaar. De EOS 5D Mark IV kreeg een nieuwe sensor in full-frameformaat met 30 megapixel en Canons Dual Pixel CMOS AF-technologie voor scherpstelling in live view. We proberen de nieuwkomer uit.

De 5D-familie is het pronkstuk van Canons cameragamma. De oorspronkelijke EOS 5D uit 2005 was de eerste relatief betaalbare full-frame digitale reflexcamera. De 5D Mark II was de eerste die in full HD kon filmen en droeg bij aan de plotse populariteit van reflexcamera's onder videomakers. De 5D Mark III op zijn beurt bracht het knappe autofocussysteem van de professionele EOS-1D X binnen het bereik van de amateur. We mochten dus verwachten dat de Mark IV niet zomaar een update zou zijn.

De EOS 5D Mark IV kreeg een nieuw ontworpen CMOS-sensor met een resolutie van 30 megapixel (tegenover 22 megapixel in de Mark III). Ook heeft hij Canons Dual Pixel AF-technologie, waarbij elke pixel wordt gesplitst voor een betere scherpstelling. De gevoeligheid gaat van ISO 100 tot 32.000, uitbreidbaar tot ISO 50 en ISO 102.400. De Mark IV kan filmen in 4K-resolutie en biedt net als de systeemcamera's van Panasonic de mogelijkheid om een foto van 8 megapixel uit een 4K-opname te isoleren.

Dankzij de Digic 6X-beeldprocessor is de Mark IV ook sneller, zij het niet spectaculair veel. Hij haalt 7 beelden per seconde (1 meer dan de Mark III), of 4,3 bps in liveviewmodus. In raw-formaat zit de buffer wel vol na 21 opnames. In jpeg-formaat kun je onbegrensd blijven schieten. 

Bouw en bediening

Uiterlijk zijn er niet veel verschillen tussen de Mark IV en zijn voorganger. De nieuwkomer is iets lichter, dankzij een nieuwere spiegelconstructie. Aan de achterzijde zit een 3,2 inch-aanraakscherm dat een scherp en helder beeld geeft. De helderheid van het scherm kan automatisch aangepast worden aan het omgevingslicht, en je kunt ook een koelere of warmere kleurweergave kiezen. Gezien de prima videomogelijkheden van de 5D en het handige Touch AF, waarbij je maar op het scherm hoeft te tikken om een scherpstelpunt te kiezen, is het bijzonder jammer dat dit scherm niet kan uitklappen. Volgens Canon zou dat ten koste gaan van de robuustheid en weerbestendigheid, maar dat is een flauw excuus.

De heldere optische zoeker geeft 100% beeld van wat er door de lens te zien is, en kan daar een heleboel extra informatie bovenop tonen, zoals een elektronische waterpas en een compositieraster.

De 5D Mark IV bevat twee sleufjes voor geheugenkaarten: CompactFlash en SD Card. Anders dan bij de EOS-1D X koos Canon dus niet voor het snellere en toekomstgerichte Cfast. Even vreemd is dat het SD Card-sleufje niet met de snellere UHS-II-standaard werkt; je blijft beperkt tot de maximumsnelheid van UHS-I (104 MB/s). Verder heeft de Mark IV een gps-ontvanger aan boord en een ingebouwde wificonnectie. Met de app Canon Camera Connect kun je de camera vanop afstand bedienen.

Autofocus

De Mark IV heeft een fasegebaseerd autofocussysteem vergelijkbaar met dat van de EOS-1D X Mark II. De AF-sensor telt 61 AF-punten, waarvan 41 gevoelige kruissensoren. Net als bij de EOS-1D X Mark II dekken de AF-punten een groter deel van de sensor af. Bovendien werken alle AF-punten bij een maximaal diafragma van f/8 – bijvoorbeeld bij een telelens met converter. Je kunt werken met één AF-punt, één punt plus de vier omliggende in kruisvorm, één punt met de acht omliggende, een AF-zone (links, centraal, rechts) of alle AF-punten. Aan de hand van vijf scenario's kun je de gevoeligheid en reactiesnelheid van het AF-systeem instellen. Voetbal stelt bijvoorbeeld andere eisen aan de autofocus dan een wielerwedstrijd.

In de praktijk werkt het autofocussysteem zonder meer uitstekend bij enkelvoudige autofocus en goed tot zeer goed bij continu-autofocus (AI-Servo). Het is echter niet onfeilbaar bij het volgen van onvoorspelbaar bewegende onderwerpen. En als je alle 61 punten gebruikt, is het soms moeilijk te begrijpen waarom de camera bijvoorbeeld scherpstelt op de weg en niet op de longboarder die in beeld verschijnt.

Dual Pixel

 

In live view en tijdens het filmen gebruikt de camera Dual Pixel CMOS AF om scherp te stellen. Elke van de 30 miljoen pixels op de sensor is daartoe gesplitst in twee fotodiodes die apart uitgelezen worden. Door het verschil in lichtinval op beide diodes te meten, kan de EOS 5D Mark IV fasedetectie uitvoeren op de sensor, waardoor de scherpstelling sneller gebeurt dan bij de contrastdetectie op de sensor. Deze technologie blijft wel iets trager dan het klassieke fasegebaseerde AF-systeem, maar biedt gezichtsherkenning als extra voordeel. Bij het filmen kun je scherpstellen op een gezicht en dat automatisch laten volgen.

Met de Mark IV voegt Canon nog een extra functie toe aan het systeem. Met de optie Dual Pixel Raw kun je in één raw-bestand de twee beelden opslaan die respectievelijk door de linkse en rechtse helft van elke pixel geregistreerd zijn. Wanneer je een Dual Pixel Raw-bestand (dat dubbel zoveel ruimte op je geheugenkaart inneemt) opent in Canons software Digital Photo Professional (DPP), kun je drie aanpassingen doen. De meest relevante is een fijnaanpassing van de scherpstelling; je kunt de focus binnen zekere grenzen nog wijzigen. Heb je bijvoorbeeld bij een portret scherpgesteld op de wimpers in plaats van op de ogen, dan zou je de scherpstelling naar achteren kunnen verschuiven. Dat is althans de theorie. In de praktijk is de aanpassingsmarge daarvoor niet groot genoeg en is Dual Pixel Raw geen alternatief voor nauwkeurig scherpstellen. De tweede aanpassing is bokeh shift, waarmee je de aard van de achtergrondonscherpte kunt aanpassen. De derde optie, ghost reduction, vermindert bepaalde lensafwijkingen en lensflare.

Video

De EOS 5D Mark II maakte indertijd furore met zijn ondersteuning voor full HD-video. Met de Mark IV voegt Canon de ultrahoge 4K-resolutie toe (4.096 x 2.160 pixels bij 24, 25 of 30 fps). Hierbij gebruikt de camera het centrale deel van de sensor voor een 1,7x-crop. Een 50mm-standaardlens geeft daardoor de beeldhoek van een 85mm-objectief.

Voor 4K-video kiest Canon de Motion JPEG-codering, waarbij elk frame uit de video apart wordt opgeslagen. Het voordeel van die aanpak is dat je achteraf zonder kwaliteitsverlies elk frame als een aparte foto van 8,8 megapixel kunt gebruiken – vergelijkbaar met de 4K Photo-technologie van Panasonic. Het nadeel is de enorme bestandsgrootte: een minuut filmen in 4K neemt ruim 3 gigabyte op een geheugenkaart in beslag. In full HD- en HD-resoluties hanteert de 5D Mark IV een andere manier om video op te slaan, met in verhouding veel compactere bestanden.

Prestaties

De EOS 5D Mark IV levert de beeldkwaliteit die je van een topcamera mag verwachten. Jpeg-foto's recht uit de camera zijn scherp en vertonen realistische kleuren. De 30 megapixelsensor legt fijne details vast, en een laagdoorlaatfilter voorkomt daarbij moiré. De ingebouwde ruisonderdrukking werkt uitstekend; tot ISO 2.000 zijn de beelden perfect bruikbaar. Bij hogere gevoeligheden loont het om steeds in raw te werken en zelf in Canons DPP of in Lightroom de beste balans tussen ruisonderdrukking en scherpte te zoeken. Het raw-formaat van de Mark IV geeft overigens veel speelruimte om schaduwpartijen op te helderen.

Conclusie

Met de EOS 5D Mark IV maakt Canon een allround full-framecamera voor wie geen nood heeft aan de hoge resolutie van de 5DS of aan de hoge reekssnelheid van de 1-D X Mark II. Hij biedt wel een hogere resolutie en reekssnelheid dan zijn voorganger, de Mark III. Ook brengt hij 4K-video naar de 5D-familie. Canon maakt echter een paar vreemde keuzes bij het ontwerp: een niet-uitklapbaar scherm en oudere types geheugenkaarten. De prijs is even slikken. De EOS 5D Mark II kostte bij zijn introductie in 2009 2.499 euro, de Mark III in 2012 al 3.499 euro. De introductieprijs van 4.129 euro voor de Mark IV zal na een paar maanden wel zakken, maar het blijft een berg geld.

bron: shoot

Extra beelden

Externe links



Stijl wijzigen: zwart Wit grijs
Maak kennis met
onze partner: