Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier. Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken.

Profoto: Onze producten zijn te goedkoop

Shoot sprak met CEO Anders Hedebark

Profoto: Onze producten zijn te goedkoop
Opname met de Profoto Pro-10 door Iain Crawford.

Op Photokina stelde Profoto de D2 studioflitser en Pro-10 generator voor. Beide producten blinken door snelheid: de D2 heeft een kortste flitsduur van 1/63.000 seconde, de Pro-10 gaat tot 1/80.000. Welke richting gaat Profoto uit met deze toestellen?

Anders Hedebark: "Ik ben blij dat je dat vraagt. Ze sluiten aan bij de producten die we de voorbije jaren uitgebracht hebben, te beginnen bij de B1, dan de B2, de Air Remote TTL voor Canon en Nikon. Nu zijn er de D2 en de Pro 10 waar we heel trots op zijn. Het zijn allemaal producten die het leven van 'beeldenmakers' makkelijker maken – ik vind dat een betere term dan 'fotografen'. Profoto wil beeldenmakers helpen om sneller een professioneel resultaat te bereiken. En ik weet dat we daarin geslaagd zijn, zeker met de B1. Daarmee krijg je de mogelijkheden die je normaal alleen in een studio hebt op elke mogelijke plek, zelfs op de top van een berg. We maken onze flitsers zo eenvoudig in gebruik dat je geen handleiding nodig hebt. Niemand heeft tijd om handleidingen te lezen."

Shoot: Hoe beslissen jullie welke producten jullie gaan maken?

Anders Hedebark: "We luisteren heel goed naar onze klanten, en dan leggen we prioriteiten vast. Dat is het moeilijkste stuk. De meeste mensen willen gewoon meer van hetzelfde. Denk aan de beroemde uitspraak van Henry Ford: als ik mijn klanten had gevraagd wat ze wilden, hadden een sneller paard gevraagd. Als je naar onze producten kijkt zal je zien dat we soms functionaliteit weghalen. Je ziet geen aanduiding van de kleurtemperatuur meer. Waarom zou je dat willen weten terwijl je een beeld aan het maken bent? Concentreer je op de essentie van fotografie: vorm geven aan licht."

Shoot: Hoe groot is het ontwerpteam?

Anders Hedebark: "Alles samen zitten er 50 mensen in productontwikkeling. Daar zijn fotografen bij, en de echte ingenieurs die zich bezighouden met software, elektronica, voeding,… daar zijn heel gespecialiseerde profielen bij die moeilijk te vinden zijn. Vorige week hebben we nog iemand van 55 jaar aangeworven – een echte expert in het ontwerpen van elektronische circuits. Software is makkelijker – softwareontwikkelaars vind je met vierentwintig in een dozijn (lacht). Goede software schrijven is ook een kunst, maar een analoge stroomomvormer ontwerpen is veel moeilijker. Tussen een idee en de introductie van de producten die je hier ziet, liggen ongeveer drie jaar."

Snel, sneller, snelst

Shoot: De D2 en Pro-20 zijn supersnel, maar wie heeft een flitsduur 1/80.000 seconde nodig?

Anders Hedebark: "Iedereen! Je bent niet meer beperkt, je kan elk soort beweging bevriezen. Als je zeker bent dat je flitser eender wat aankan, kan je je toeleggen op het maken van het beeld dat je voor ogen hebt. Je flitser is snel genoeg. Vraag aan Rolls Royce hoeveel pk er in hun wagens zit, en ze zullen zeggen: voldoende."

Vendela Hägge, VP Marketing vult aan: "Daarom is de slogan ook 'speed to exceed'. Zeker, je hebt dat niet de hele tijd nodig. Maar het breidt je mogelijkheden uit. Je kan dingen doen die anders niet mogelijk zijn. Snelheid is ook meer dan flitsduur en herlaadtijd. De tijd van een fotograaf begint te lopen bij het opstellen van het materiaal en gaat tot het beeld af is. Als je na één of twee opnames al het perfecte beeld hebt en niet meer achteraf moet corrigeren, win je tijd.

Shoot: Profoto heeft de reputatie goed, maar erg duur te zijn. Wat zegt u daarop?

Anders Hedebark: "We vragen 1.300 euro voor de D2. Dat is eigenlijk veel te weinig. Ik ben beschaamd dat we hem voor die prijs verkopen. We zouden er veel meer voor moeten vragen, het is een fantastisch product. Vertel dat maar aan je lezers (lacht). Trouwens, wat kost een goede lens? Fotografen is werken met licht. Geef je je geld dan best uit aan camera's en lenzen, of aan manieren om licht vorm te geven? Je kan mijn antwoord wel raden. Onze doelgroep zijn mensen die foto's maken. Als je niets anders doet dan foto's nemen, dan mag je onze producten niet kopen!