Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan
in samenwerking met Belgiumdigital.com
Inschrijven |
Login help?
Nieuwsbrieven

Test: Canon EOS-1D X Mark II

De nieuwe topscorer

door Redactie Shoot, 22 augustus 2016

spring naar:
Lees meer artikels over tests, camera, reflexcamera, canon, eos, eos1-d x, sport, reportage
Social
Bewaar meld een fout Verstuur {T}print

Te koop in onze shop
» Shoot 20
trefwoord: sport
Bestel hier »
» Shoot 17
trefwoord: sport
Bestel hier »
» Shoot 14
trefwoord: sport
Bestel hier »
» Shoot 8
trefwoord: camera
Bestel hier »

Vandaag besteld morgen op de bus
Test: Canon EOS-1D X Mark II

Na Nikon met de D5 (zie onze test) heeft ook Canon een nieuwe snelheidsduivel klaar. De EOS 1D X Mark II is zelfs nog iets sneller. We stellen deze krachtpatser op de proef.

In dit jaar van Olympische Spelen en EK voetbal kon je verwachten dat ook Canon een nieuw topmodel full-framecamera zou uitbrengen. De EOS-1D X Mark II volgt de EOS-1D X uit 2011 op. Hij kreeg een nieuwe sensor met 20 megapixel en het Dual Pixel CMOS AF-ontwerp. De standaard gevoeligheid gaat van ISO 100 tot 51.200, uitbreidbaar tot ISO 409.600 (de D5 gaat standaard tot ISO 102.400, uitbreidbaar tot 3.280.000). In burstmodus haalt de Canon veertien foto's per seconde met autofocus, twee meer dan de Nikon D5. Hij houdt dat tempo aan voor 170 raw- of een onbeperkt aantal jpeg-opnames. Voor wie ook wil filmen kan de EOS-1D X Mark II betere papieren voorleggen: hij filmt in 4K-resolutie (4.096 × 2.160 pixels) met een framerate tot 50 beelden per seconde en een maximale opnameduur van 29:59. In full HD-resolutie gaat de framerate tot 100 fps, voor een 4x vertraagd slowmotioneffect.

Bouw en bediening

Aan de buitenkant zijn de verschillen met de originele EOS-1D X beperkt. De body is gebouwd uit een stevige aluminiumlegering en is stof- en vochtdicht afgewerkt. Je kunt er niet mee gaan duiken, maar een fikse regenbui schrikt deze camera niet af. Een subtiel verschil met zijn voorganger is dat de handgreep iets minder diep is. Daardoor is hij beter bruikbaar voor fotografen met kleinere handen. Het 3,2 inchscherm aan de achterkant is aanraakgevoelig, maar het nut daarvan is beperkt: je kunt in live view en tijdens het filmen een focuspunt selecteren, en daar houdt het op. Om de camera in te stellen en het menu te bedienen gebruik je de fysieke bedieningselementen. Die zijn (op de live view/video-schakelaar na) identiek aan die van zijn voorganger, zodat beroepsfotografen meteen blindelings hun nieuwe camera kunnen instellen.

Achter het klepje voor geheugenkaarten gaat een andere nieuwigheid schuil: naast een sleuf voor het vertrouwde CompactFlash zit een sleuf voor een nieuwere Cfast 2.0-geheugenkaart. Deze is sneller dan CompactFlash (de SanDisk Extreme Pro die we voor deze test gebruikten belooft leessnelheden tot 515 megabyte per seconde, tegenover 150 MB/s voor de snelste CompactFlash-kaart). Ook gebruikt hij een connector zonder pinnetjes, dus er is minder kans op beschadiging. Hoewel CompactFlash en Cfast dezelfde afmetingen hebben, passen ze beide niet in het sleufje voor het andere kaarttype. Vergissingen zijn dus uitgesloten.

De EOS-1D X Mark II heeft een ingebouwde gps-ontvanger. Daarmee kun je locatie-info toevoegen aan je foto's, wat voor nieuws-, sport- en wildlifefotografen zeer handig is. Wifi is niet ingebouwd; daarvoor heb je de apart aan te schaffen WFT-E8-module nodig.

Autofocus

Net als zijn voorganger bevat de EOS-1D X Mark II een klassiek fasegebaseerd autofocussysteem met 61 autofocuspunten. Alle AF-punten functioneren bij een maximaal diafragma van f/8 – goed nieuws voor wie telelenzen gebruikt in combinatie met teleconverters. 41 van de 61 AF-punten zijn gevoelige kruissensoren, die detail in horizontale en verticale richting kunnen gebruiken om scherp te stellen (zie Shoot 26). Er zijn zeven manieren om de gebruikte AF-punten te selecteren: van één punt, een punt met omliggende punten, AF-zones tot automatische selectie over de hele AF-sensor. En op verzoek van velen heeft Canon de geselecteerde AF-punten in de zoeker weer rood laten oplichten, waardoor ze beter zichtbaar zijn.

Zoals bij Canon gebruikelijk zijn er zes scenario's om de autofocus in te stellen, waarbij je telkens nog de parameters kunt verfijnen. Het hoofdstuk over de autofocus beslaat 63 pagina's in de handleiding. Wil je het beste uit de EOS-1D X Mark II halen, neem deze dan aandachtig door. In mijn test presteert de autofocus uitstekend, ook bij sporten waarbij spelers plots vertragen of versnellen en van richting veranderen, zoals zaalvoetbal of rugby.

In live view en bij het filmen schakelt de camera over naar de Dual Pixel CMOS AF-technologie. Hierbij doet elke pixel op de sensor dienst als fasegebaseerd AF-punt, wat sneller en betrouwbaarder werkt dan contrastdetectie. Hier heeft de EOS-1D X Mark II een aanzienlijk voordeel op de Nikon D5.

Prestaties en conclusie

De lichtmeting is betrouwbaar en de interne beeldverwerking zorgt voor jpeg-foto's met goede scherpte en realistische kleuren. Via de beeldstijlen kun je de scherpte, het contrast, de kleurverzadiging en kleurtoon nog bijsturen. De automatische witbalansinstelling doet het in uiteenlopende lichtomstandigheden erg goed. De full-framesensor levert een groot dynamisch bereik. Met de 'automatische optimalisatie helderheid' op standaard worden schaduwen lichtjes opgehelderd.

Op basis van specificaties alleen zou de Nikon D5 beter geschikt moeten zijn voor gebruik bij weinig licht, en in de test heeft hij inderdaad een voordeel op de Canon. Tot aan ISO 6.400 zijn beide camera's aan elkaar gewaagd; bij hogere gevoeligheden verliest de EOS-1D X Mark II sneller detail en kleurverzadiging. ISO 25.600 is op de Canon echter nog bruikbaar voor gebruik op het web en niet al te grote afdrukken. Zoals we al schreven in onze test van de D5: wie had tien jaar geleden van zulke hoge bruikbare ISO's durven dromen?

In dit olympische jaar brengen Canon en Nikon allebei een nieuw topmodel uit. De verleiding is dan groot om te willen weten wie 'de beste' is. Maar zo simpel is het niet: fotografie is geen 100 meter sprint waarbij er maar één de snelste kan zijn. Net als de Nikon D5 levert de EOS-1D X Mark II over de hele lijn topprestaties. Door de uitgebreidere video-opties en de Dual Pixel AF is hij een aantrekkelijkere keuze voor wie vaak filmt. Bij zeer hoge gevoeligheden heeft de D5 dan weer een streepje voor. Maar één ding is zeker: een sportfotograaf die met de EOS-1D X Mark II naar Brazilië afreist, beschikt over een van de indrukwekkendste camera's die je vandaag kunt kopen. 

bron: shoot

Extra beelden

Externe links



Stijl wijzigen: zwart Wit grijs
Maak kennis met
onze partner: