Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan
in samenwerking met Belgiumdigital.com
Inschrijven |
Login help?
Nieuwsbrieven

Test: Nikon D500

De stille kracht

door Redactie Shoot, 22 augustus 2016

spring naar:
Lees meer artikels over tests, camera, reflexcamera, nikon, d500, snapbridge
Social
Bewaar meld een fout Verstuur {T}print

Te koop in onze shop
» Shoot 8
trefwoord: camera
Bestel hier »

Vandaag besteld morgen op de bus
Test: Nikon D500

De Nikon D500 is het nieuwe topmodel bij Nikons reflexcamera's met DX-sensor (APS-C-formaat). Net als de full-frame D5 is hij ontworpen met het oog op snelheid. Het is ook de eerste Nikon-camera met Snapbridge, een nieuwe manier om een camera en een smartphone te laten communiceren. Dat willen we natuurlijk uitproberen.

Het zag er lange tijd naar uit dat Nikon geen interesse meer had om te innoveren in zijn DX-segment. We kregen voorspelbare updates van in de D3000-, D5000- en D7000-families, maar niets baanbrekends. Wie meer dan 6 beelden per seconde wilde schieten (de topsnelheid van de D7200), moest maar overstappen op een full-frame FX-camera, zo leek de boodschap. Dat heel wat natuur- en sportfotografen liever DX-camera's gebruiken vanwege de cropfactor, leek Nikon te zijn vergeten.

Met de aankondiging van de D500, tegelijk met die van de professionele D5, is er eindelijk weer een echt nieuw topmodel in de DX-familie. De D500 werd na de aankonding wel eens bestempeld als de opvolger van de D300(s), maar hij steekt daar met kop en schouders boven uit. Met een sensor van 20 megapixel maakt de D500 reeksopnames van 10 beelden per seconde met autofocus, voor 200 opeenvolgende opnames in raw-formaat. De standaard gevoeligheid gaat van ISO 100 tot ISO 51.200. Deze kan uitgebreid worden tot het equivalent van 1.640.000. De D500 filmt in 4K met een snelheid van 30, 25 of 24 frames per seconde en een maximale opnameduur van 29 minuten en 59 seconden. Het is ook de eerste camera met Nikons nieuwe Snapbridge-Technologie.

Bouw en bediening

De D500 is gebouwd als een professionele reflexcamera. De weerbestendige body is vervaardigd uit een magnesiumlegering, aan de voorzijde versterkt met koolstofvezel. Hij bevat geen ingebouwde flitser – die zou de weerbestendigheid verminderen – en net als de andere professionele body's van Nikon heeft hij een rond in plaats van een rechthoekig oculair. De zeer heldere en grote zoeker toont 100% van wat er door de lens te zien is. Aan de achterkant zit een uitklapbaar lcd-scherm van 3,2 inch. Dat is aanraakgevoelig en biedt onder meer de mogelijkheid om in live view een focuspunt te kiezen of om een punt te selecteren waarop een aangepaste witbalans gemaakt moet worden.

De bedieningselementen op de D500 zijn bijna identiek aan die op de D810. Bovenaan links zit een wiel om de transportstand (enkel, continu laag, continu hoog en dergelijke) te kiezen, met daarop knoppen voor instelling van de opnamestand, beeldkwaliteit, witbalans en lichtmeetmethode. Tussen de ontspanknop en het monochrome statusscherm zitten toetsen voor belichtingscompensatie, gevoeligheid en om een video te starten. Aan de achterzijde is er een handige toevoeging: een joystick waarmee je het focuspunt of de focuszone verplaatst. Net als op de D5 kun je de toetsen op de achterkant van de camera doen oplichten – erg handig als je in donkere omstandigheden werkt.

De D500 bevat een sleuf voor SD-geheugenkaarten en een voor XQD-kaarten. Wellicht wil Nikon de D500 hiermee aantrekkelijk houden voor wie al in SD-kaarten geïnvesteerd heeft. Om het meeste uit de hoge snelheid van de D500 te halen, raden we aan om XQD te gebruiken. De D500 bevat dezelfde EN-EL15 li-ionaccu als veel andere Nikon-camera's, maar compatibele batterijen van andere merken blijken niet te functioneren in de D500: hij lust alleen de merkeigen accu's van Nikon.

Autofocus

De D500 kreeg hetzelfde autofocussysteem als de D5 (getest in Shoot 47). Het telt dus 153 autofocuspunten, waarvan de gebruiker er 55 kan selecteren (de overige punten worden in de zoeker aangeduid als puntjes). Maar omdat de sensor in de D500 kleiner is dan die in de D5, dekken de autofocuspunten een groter deel van het beeld af – in wezen van helemaal links tot helemaal rechts. Dat wil zeggen dat het 3D Tracking-autofocusssysteem om bewegende onderwerpen te volgen zo goed als nooit het onderwerp uit het oog kan verliezen. Daarnaast zijn ook de andere vertrouwde AF-instellingen aanwezig (enkel AF-punt, dynamisch gebied, groep-AF, gezichtsherkenning). Via het cameramenu kun je nog opties voor de autofocus instellen. Anders dan Canon gebruikt Nikon geen typische scenario's in dit menu, maar op de website van Nikon NPS Global (http://nps.nikonimaging.com) vind je de aanbevolen instellingen voor een brede waaier aan sporten terug. Een pluspunt voor natuurfotografen is dat 15 autofocuspunten werken met diafragma f/8 – bijvoorbeeld bij een f/4-telelens met 2x teleconverter.

In onze test zet het autofocussysteem indrukwekkende prestaties neer. Ook bij onvoorspelbare bewegingen met versnelling en vertraging, zoals een rugbyspeler die een tegenstander op het verkeerde been zet en om hem heen loopt, blijft de AF onze speler volgen, bij 10 opnames per seconde. In live view gebruikt de D500 een contrastgebaseerd AF-systeem en dat is veel trager. De Canon 7D Mark II met zijn dualpixel-autofocus heeft hier een voordeel.

Een primeur op de D500 is de automatische fijnafstelling van de autofocus. Sommige lenzen stellen niet scherp op de exacte afstand tot het onderwerp, maar iets er achter (back focus) of iets er voor (front focus). Die scherpstelfouten kon je bij sommige Nikon-camera's corrigeren door voor elke lens de afwijking te meten en op te slaan in het AF-fijnafstellingmenu. Bij de D500 gebeurt dat volautomatisch: plaats de camera op een statief, stel scherp op een onderwerp met voldoende contrast en activeer de functie. De D500 maakt dan één opname met het normale fasegebaseerde AF-systeem en één met het contrastgebaseerde AF-systeem in live view. Hij vergelijkt de resultaten en bewaart de eventuele correctie voor de gebruikte lens. Een nukkige 24-70mm-Nikkorlens kreeg correctie -11 ingesteld en had nadien geen last meer van backfocus.

Prestaties en conclusie

De D500 zet puike prestaties neer. De lichtmeting en witbalansregeling werken prima. Met de standaard beeldstijl (Picture Control) zijn de kleuren natuurgetrouw. De ingebouwde ruisonderdrukking zorgt ervoor dat opnames van 6.400 ISO goed bruikbaar zijn. Voor gebruik online zijn zelfs ISO 12.800 of 25.600 nog aanvaardbaar. Bij hogere gevoeligheden neemt de scherpte af en duikt kleurruis op; maar het is verbluffend wat je nog kunt zien op deze hoge gevoeligheden. Wie heeft nog een nachtkijker nodig?

Met de D500 heeft Nikon eindelijk weer een echte krachtpatser in het DX-segment. Hij is stevig gebouwd maar levert de prestaties van een sprinter. De beeldkwaliteit is goed, ook bij hoge gevoeligheden. Het ontbreken van een ingebouwde flitser betekent wel dat je altijd een Speedlite nodig hebt om in te flitsen of om een andere flitser draadloos aan te sturen (tenzij je de nieuwste Nikon SB-5000 gebruikt), maar dat zal de voornaamste doelgroep voor de D500 niet zo erg vinden. Met een adviesprijs van 2.299 euro is de D500 niet goedkoop; de kloof met de D7200 bedraagt meteen 1.000 euro. Wie dat ervoor over heeft, krijgt een uitmuntende camera in handen.

Prijs: 2.299 euro (juni 2016)

bron: shoot

Extra beelden

Externe links



Stijl wijzigen: zwart Wit grijs
Maak kennis met
onze partner: