Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier. Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken.

Getest: Nikon D5

Nieuw professioneel werkpaard

Getest: Nikon D5
De autofocus werkt betrouwbaar. Door de hoge gevoeligheid kon ik ook indoor korte sluitertijden aanhouden. f/2.8, 1/1.000, ISO 10.000, 175 mm

De D5 is Nikons nieuwste professionele reflexcamera. Met een 20 megapixel full-framesensor, een ongekend hoge gevoeligheid, een gloednieuw autofocussysteem, reeksopnames van 12 foto’s per seconde (14 zonder autofocus) en 4K-video is dit het ultieme werkpaard dat topprestaties neerzet. We stelden hem op de proef. 

De D5 volgt de D4s op, die gebaseerd was op de 16 megapixel D4 uit 2012. De D5 bevat een volledig nieuwe sensor van 20 megapixel, met een standaardgevoeligheid van ISO 100 tot ISO 1.024.000. De gevoeligheid kan nog verhoogd worden tot het equivalent van ISO 3.280.000 – en dat is géén tikfout. Dat betekent dat de D5 ook in heel donkere omstandigheden nog kan fotograferen en filmen. Filmen kan in de ultrahoge 4K-resolutie (3.840 x 2.160 pixel), waarbij een 1,5x-crop van de full-framesensor gebruikt wordt, of in full HD met het volledige sensorbeeld of een 3x-crop. In 4K-resolutie is de opnametijd beperkt tot 3 minuten, maar volgens betrouwbare bronnen verdwijnt die restrictie binnenkort door een firmware-update.

Bouw en bediening

De D5 zit in dezelfde stevige body als de D4(s) en gebruikt ook dezelfde batterij. Er zijn kleine fysieke verschillen met de voorganger. De handgreep is wat veranderd, waardoor de forse en zware camera nog beter in de hand ligt. In donkere omgevingen kun je de menutoetsen laten oplichten zodat ze makkelijk herkenbaar zijn. Het 3,2 inchscherm is aanraakgevoelig, al is de functionaliteit beperkter dan bij andere merken. In live view kun je een focuspunt selecteren en bij het bekijken van beelden kun je via het aanraakscherm naar een volgend beeld scrollen, tekstcommentaar intikken en beoordelingen met sterren (1 tot 5) instellen – die worden overgenomen door programma’s als Photo Mechanic en Lightroom.

Enkele kleine aanpassingen maken de D5 nog vlotter bruikbaar dan de D4(s). De knop om de opnamemodus te kiezen verhuisde naar de linkerkant, en de knop om gevoeligheid in te stellen naar de rechterkant, net achter de ontspanknop. Dat maakt het makkelijker om de gevoeligheid aan te passen zonder je oog van de zoeker te halen. De Record-knop om een video-opname te starten staat dichter bij de zoeker. Wie geen nood heeft aan video kan een andere functie toewijzen aan deze knop.

Waar de D4s een slot voor een CompactFlash-kaart en een slot voor een XQD-kaart heeft, moet je bij de D5 kiezen voor de versie met twee CompactFlash- of twee XQD-kaarten. Als introductieaanbod krijg je bij aankoop van de XQD-versie een XQD-kaart van 32 GB en een XQD-kaartlezer gratis; daarmee wil Nikon het gebruik van dit supersnelle opslagmedium promoten. De D5 mist gps en wifi. Wil je de camera vanop afstand bedienen of beelden overzetten op je smartphone, dan moet je nog een extra accessoire aanschaffen.

Autofocus

De D5 kreeg een nieuw fasegebaseerd autofocussysteem met 153 focuspunten, waarvan 99 gevoelige kruissensoren. De focuspunten dekken een groter deel van het beeld dan op de D4(s), wat het makkelijker maakt om scherp te stellen op onderwerpen aan de zijkanten van het beeld. Bij sportfotografie zal de D5 bijvoorbeeld langer blijven scherpstellen op een voetballer die naar de beeldrand beweegt.

Van de 153 punten kun je er 55 selecteren; die zie je in de zoeker als vierkantjes. De andere punten zijn ook actief en worden in de zoeker getoond als puntjes. Werk je met een maximaal diafragma van f/8 (bijvoorbeeld een f/4-telelens met 2x-teleconverter), dan zijn er nog 15 focuspunten actief waarvan 9 selecteerbaar. Omdat je weinig hebt aan zeer hoge gevoeligheden als de camera in donkere omstandigheden niet kan scherpstellen, heeft Nikon ervoor gezorgd dat de autofocus ook met heel weinig licht functioneert.

In onze tests werkte de autofocus zo goed als feilloos. Ook bij onvoorspelbare beweging, zoals rugby en zaalvoetbal, bleef de speler die we met continu-autofocus volgden haarscherp in beeld. Group-Area AF werkte daarbij het best.

Wanneer een van je objectieven niet scherpstelt op het gewenste AF-punt maar iets ervoor of erachter (front focus of back focus), kun je dat op bepaalde Nikon-camera’s corrigeren via de functie AF Fine-tune. Door zoeken en proberen bepaal je de waarde waarmee je lens aangepast moet worden. Op de D5 gaat dat volledig automatisch: zet de camera op statief, stel via live view scherp op een contrastrijk onderwerp en activeer de automatische AF Fine-tune. Bij een nukkige 24-70mm-Nikkor gaf dit een waarde van -11, en met deze correctie stelde het objectief wel correct scherp.

Prestaties en conclusie

De D5 is gebouwd voor snelheid. Hij haalt probleemloos de beloofde 12 frames met autofocus per seconde in volle resolutie, en houdt dat tempo voor 200 opeenvolgende opnames aan. Nog straffer: dankzij de snelle XQD-kaart in ons testtoestel is het interne buffergeheugen zo goed als ogenblikkelijk weer vrij voor een volgende reeks opnames. De topsnelheid van 14 fps wordt gehaald door de spiegel opgeklapt te laten, waardoor de autofocus niet meer functioneert, en is daardoor niet in alle situaties mogelijk.

Naast een nieuwe sensor kreeg de D5 ook een nieuwe beeldprocessor, de Expeed 5. Die produceert recht uit de camera’s uitstekende jpeg-foto’s, met levendige kleuren en veel detail die sport- en nieuwsfotografen zonder verdere nabewerking naar hun redacties kunnen doorsturen. Je kan de parameters voor opscherping, helderheid, contrast, verzadiging en kleurtoon bij de omzetting naar jpeg desgewenst nog aanpassen via beeldstijlen (Picture Control).

De Expeed 5-processor zorgt ook voor nagenoeg ruisvrije beelden tot aan ISO 25.600, met behoud van scherpte en detail. Alleen als je donkere partijen op 100% gaat bekijken, merk je lichte helderheidsverschillen tussen pixels. Maar het resultaat kan zonder meer in een krant of tijdschrift gepubliceerd worden. Bij ISO 51.200 tot ISO 102.400 wordt er kleurruis zichtbaar, die in nabewerking nog wel verminderd kan worden. Bij nog hogere gevoeligheden wordt de kleurruis dominanter en worden kleuren snel fletser. Zet die beelden echter om naar zwart-wit en je krijgt een foto vol lekkere ‘korrel’. En wie had tien jaar geleden durven dromen van een bruikbare ISO 409.600?

Met een prijskaartje van 7.000 euro is de D5 niet voor iedereen weggelegd. Fotografen voor wie snelheid en betrouwbare autofocus belangrijk zijn, fotografen die vaak in donkere situaties foto’s maken (denk aan huwelijksfoto’s in de kerk en op het avondfeest) en persfotografen die topkwaliteit willen zonder nabewerking, vormen de voor de hand liggende doelgroep.