De Sony A7S II sluit de vernieuwing van het gamma full-frame systeemcamera's van Sony af. Het nieuwe toestel pakt uit met een ultrahoge gevoeligheid, zodat je ook in heel donkere omstandigheden kunt fotograferen en filmen. De A7S II is tevens voorzien van een groot aantal professionele filmfuncties.

De Sony A7S II sluit de vernieuwing van het gamma full-frame systeemcamera's van Sony af. Het nieuwe toestel pakt uit met een ultrahoge gevoeligheid, zodat je ook in heel donkere omstandigheden kunt fotograferen en filmen. De A7S II is tevens voorzien van een groot aantal professionele filmfuncties.

Het lag voor de hand dat na de A7 en de A7R ook de A7S een update met aanduiding 'II' zou krijgen. Sony biedt daardoor drie zeer verschillende systeemcamera's met full-framesensor aan. De 24-megapixel A7 II is de meest veelzijdige, en kon ons overtuigen door een snelle en accurate autofocus. De A7R II pakt uit met een bijzonder hoge resolutie van 42 megapixel en is dus geknopt voor wie zo veel mogelijk detail wil vastleggen. De A7S II bouwt dan weer verder op de sterke punten van de oorspronkelijke A7S:  zeer hoge gevoeligheid en professionele video-functies.

De resolutie van de A7S II blijft op 12 megapixel – de helft van de A7 II, met als implicatie dat elke afzonderlijke pixel op de sensor bijna dubbel zo groot kan zijn, en dus dubbel zo veel licht opvangt. Dat maakt zeer hoge ISO-waarden mogelijk: de standaard gevoeligheid gaat van ISO 100 tot ISO 102.400, en de gevoeligheid is uitbreidbaar (met kwaliteitsverlies) tot ISO 409.600. Dat maakt de camera inzetbaar in zeer slechte lichtomstandigheden.

Advertentie

Daarbij kreeg de A7S II eindelijk de mogelijkheid om raw-bestanden met een kleurdiepte van 14 bit vast te leggen; eerdere camera's uit de A7-reeks werkten met 12-bit raw-bestanden. Een 12-bit raw-bestand kan 4.096 kleurgradaties vastleggen voor elk kleurkanaal (rood, groen, blauw) waaruit een pixel is opgebouwd; bij een 14-bit raw-bestand zijn dat er 16,384 per kleurkanaal. Doordat een 14-bit bestand veel meer informatie bevat, heb je meer speelruimte bij de raw-ontwikkeling – ook al is het einderesultaat van beide een jpeg-bestand met slechts 8 bit kleurdiepte. Andere A7-camera's krijgen het 14-bit formaat via een firmware-update.

Stabieler

Verder voorzag Sony de sensor ook van de vijf-assige beeldstabilisatie. Die werkt echt goed; bij het fotograferen konden we langere sluitertijden gebruiken zonder dat de beweging van de camera de foto onscherp maakte. Met een 55mm-objectief zou je normaal een sluitertijd van 1/60 of korter nodig hebben: met de A7S II maakten we scherpe foto's uit de hand aan 1/10 seconde. Ook bij het filmen werkt de beeldstabilisatie prima.

De α7S II filmt in 4 K-resolutie (3840 x 2160 pixels) en kan dat op een voldoende snelle SDXC-geheugenkaart – je hebt geen externe recorder meer nodig. In Full HD kun je slow-motion tot 120 fps gebruiken. Vermelden we nog de nieuwe filmfuncties,  waaronder S-Gamut3.Cine / S-log3 instellingen die meer speelruimte voor nabewerking geven, en een verbeterde Zebra-functie (die waarschuwt voor overbelichting)

Wat helaas ongewijzigd bleef is het autofocussysteem. In plaats van het hybride systeem van de A7 II en A7R II, met fasedetectiesensoren geïntegreerd op de beeldsensor, gebruikt de A7S II een merkbaar trager, contrastgebaseerd autofocussysteem. Voor statische onderwerpen werkt dat prima, maar in onze tests blijkt het ongeschikt om bewegende onderwerpen te volgen bij het fotograferen of filmen. De autofocus is herhaaldelijk aan het 'jagen' (waarbij de focus naar voor en naar achter verschuift) om de scherpstelling te vinden. Voor ervaren filmers zal dat geen bezwaar zijn omdat die toch meestal met manuele scherpstelling werken, maar wie gehoopt had de A7S II voor sportfotografie indoor of 's avonds te gebruiken zal toch teleurgesteld zijn.

De prestaties bij hoge gevoeligheden daarentegen zijn indrukwekkend. Tot aan ISO 12.800 lijdt de beeldkwaliteit amper; bij hogere gevoeligheden gaat de ruisonderdrukking ten koste van scherpte maar 25.600 is nog prima bruikbaar. De aanwezige ruis komt natuurlijk over en lijkt bij omzetting naar zwart-wit op de korrel van analoge film. Hoger dan ISO 102.400 zouden we echter niet gaan tenzij het echt niet anders kan.

De belangrijkste verbetering in versie II van de A7S is het vijfassige beeldstabilisatiesysteem, dat camerabewegingen tijdens fotograferen en filmen op welhaast magische wijze lijkt te compenseren. Verder bouwt deze update voort op de sterke troeven die de A7S zo aantrekkelijk maakten.

[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2015/48/144867_01bbmx.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2015/48/144867_02wolken.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2015/48/144867_04nacht.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2015/48/144867_hqpzr7cfb8lzccgfliow.jpg” caption=”Het contrastgebaseerde AF-systeem heeft het moeilijk met bewegende onderwerpen (f/5, 1/1.000, ISO 125, 35mm)||Opname met de beeldstijl ‘Vivid’ (Levendig) voor meer verzadigde kleuren (f/6.3, 1/60, ISO 200, 35mm)||Bij omzetting naar zwart-wit maakt de ruis een natuurlijke indruk (f/4, 1/60, ISO 25.600, 35mm)||De belangrijkste verbetering in versie II van de A7S is het vijfassige beeldstabilisatiesystee”]

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (6x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.