Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Media Services om cookies te gebruiken. verder gaan
in samenwerking met Belgiumdigital.com
Inschrijven |
Login help?
Nieuwsbrieven

Tilt-shiftfotografie: in de praktijk

Geduld en doorzetten worden beloond

door René Delbar, 09 april 2015

spring naar:
Lees meer artikels over praktijk, tilt, shift, tilt-shift, lens, lenzen, objectief, objectieven, full-frame, systeemcamera
Social
Bewaar meld een fout Verstuur {T}print

Te koop in onze shop
» Shoot 17
trefwoord: objectief, lenzen
Bestel hier »
» Shoot 14
trefwoord: lenzen, objectief
Bestel hier »

Vandaag besteld morgen op de bus
Tilt-shiftfotografie: in de praktijk

In dit artikel gaan we in op de praktische toepassingen van tilt-shiftlenzen (lees eerst onze inleiding). De shiftfunctie laat toe om het perspectief te corrigeren, en maakt het samenvoegen van deelbeelden heel wat makkelijker. Met de tiltfunctie kan je het scherptevlak in een opname precies daar leggen waar je dat wil. Met beide samen krijg je een grote controle over het beeld.

Zorgvuldig werken vereist

Fotograferen met een tilt-shiftobjectief vraagt enige handigheid en ervaring. Omgaan met het shifteffect is nog relatief eenvoudig, de tiltfunctie beheersen kost best meer moeite.  Het duurt zeker enige tijd vooraleer je de gevolgen van de verschillende instellingen vlot kunt inschatten.

Gebruik je een tilt-shiftobjectief samen met een spiegelreflextoestel, kies dan de manuele stand voor scherpstelling, belichting en witbalans en zet die instellingen vast terwijl de lens in de neutrale positie staat. De verstellingen van de lens kunnen immers de verschillende aparte meetsystemen in de war brengen. De Live View mode maakt het fijn afstellen soms heel wat gemakkelijker, zeker in combinatie met scherpstelhulpmiddelen of een kantelbaar scherm.

Zorg voor een degelijk statief en een goede statiefkop. Voor architectuur- en productfoto’s is een uitvoering waarbij elke bewegingsas individueel kan worden ingesteld te verkiezen boven een balhoofd. Ga na of het cameraplatform waterpas staat. Gebruik een afstandsbediening of de zelfontspanner (timerfunctie) om trillingen te vermijden.

Onmisbaar bij bepaalde soorten fotografie

De stevige kostprijs, de eerder complexe bediening en de steile leercurve zorgen ervoor dat een tilt-shiftobjectief voor de meeste fotografen een exotisch ding blijft. Tenslotte heb je elementaire correctie- en effectmogelijkheden in je bewerkingssoftware… Wie echter regelmatig vecht met perspectief en scherptecontrole en bereid is al doende te leren, zal veel plezier beleven aan het werken met zo’n ‘draagbare’ technische camera.

Een goede raad: begin met een tilt-shiftobjectief te lenen of te huren, en ondervind zelf of dat iets voor jou is!

Ook voor de systeemcamera?

Alle courante tilt-shiftobjectieven zijn in oorsprong bedoeld voor gebruik met full-framereflexcamera’s (we laten even het beperkte en dure aanbod voor middenformaattoestellen buiten beschouwing). Ook de beschikbare brandpuntsafstanden zijn gekozen in functie van dat full-frame formaat. Op een APS-C cropcamera verlies je een deel van het groothoekeffect: jammer voor landschap en architectuur, niet zo erg voor productfotografie.

Wat betekent dat voor het snel groeiende aantal gebruikers van een spiegelloze systeemcamera?

Zoals je al kon lezen in Shoot 28 bestaat er een heel assortiment aan lensadapters om objectieven met de gebruikelijke vattingen voor systeemcamera’s aan te passen. Dat maakt het in principe mogelijk om ook tilt-shiftlenzen te gebruiken, mits je op een paar zaken let.

Alle tilt-shiftobjectieven gaan uit van manuele scherpstelling op de lens zelf, dus dat is geen probleem. Ook oudere modellen (soms met enkel een shiftfunctie) werken vlot. De nieuwste modellen van Canon en Nikon verwachten echter een elektronische diafragma-instelling vanop de camerabody, en die aansturing ontbreekt meestal op een adapter. De enige uitzondering is een duurdere ‘slimme’ adapter voor Canon EF naar Sony E (NEX). Pech voor alle andere…

Samyang biedt met de T-S 3.5/24mm een aantrekkelijk alternatief: een betaalbaar, lichter gebouwd maar optisch zeer behoorlijk groothoekobjectief met volledig manuele bediening, waarop bovendien de assen voor shift en tilt onafhankelijk van elkaar kunnen ingesteld worden (zie onze test in Shoot 37).

Blijft nog de cropfactor, die (behalve op full-framesysteemcamera’s) een reductie van 1, 5x tot 2x van de effectieve beeldhoek veroorzaakt en zo het groothoekeffect verkleint. Ook hier goed nieuws: focal reducers zoals de Metabones Speed Booster herstellen bijna volledig de ‘oorspronkelijke’ kijkhoek en werken perfect met tilt-shiftobjectieven.

Er bestaat ook een tweede mogelijkheid: Kipon levert een speciale tilt-shiftadapter voor een aantal combinaties van camera- en lensvattingen, waarmee je ‘gewone’ full-frameobjectieven op systeemcamera’s met cropsensor kan gebruiken. De beeldcirkel is in dat geval immers groter dan wat de sensor minimaal nodig heeft. Zo heb je toegang tot een hele reeks brandpuntsafstanden (weliswaar mét cropfactor), leuk voor wie meer dan architectuur of landschappen wil vastleggen. Shift- en tiltrichting staan hier wel onveranderlijk loodrecht op elkaar.

bron: Belgiumdigital

Extra beelden

Gerelateerde artikels op Shoot.be



Stijl wijzigen: zwart Wit grijs
Maak kennis met
onze partner: