De Sony A7 is op dit moment de goedkoopste camera met fullframebeeldsensor. Is hij even goed als een fullframe van Nikon of Canon?

De Sony A7 is op dit moment de goedkoopste camera met fullframebeeldsensor. Is hij even goed als een fullframe van Nikon of Canon?

De Sony A7 is het kleine broertje van de A7r. Het grootste verschil tussen beide camera’s is de resolutie. De Alpha 7r bevat een beeldsensor met 36 megapixel zonder optische low-passfilter; de A7 heeft een meer traditionele 24 megapixelsensor mét low-passfilter. Een low-passfilter of laagdoorlaatfilter dient om moiré te voorkomen, maar heeft een (kleine) impact op de scherpte.

Verder verschilt ook het autofocussysteem. Net als andere systeemcamera’s zoals de Olympus OM-D E-M1 en de Fujifilm E-M2 gebruikt de A7 een hybride autofocussysteem. Daarbij wordt een aantal pixels op de beeldsensor gebruikt als fasegebaseerde autofocussensoren; in het geval van de A7 zijn dat er 117. De autofocus in de A7r werkt zuiver met contrastdetectie en zou dus in theorie wat trager moeten zijn.

Advertentie

Hoewel de A7 de tweelingbroer van de A7r had kunnen zijn, merken we toch een paar subtiele verschillen. De A7r is vervaardigd uit een magnesiumlegering, terwijl de goedkopere A7 gebouwd werd uit een combinatie van kunststof met een bovendeel uit magnesium. Maar net als de A7r is ook de A7 stof- en spatwaterdicht. Het kantelbare 3 inchscherm en de prima elektronische zoeker zijn identiek op beide toestellen.

De bediening
Met zijn keuzewieltje voor de opnamemodus, instelwieltjes voor- en achteraan voor sluitertijd en diafragma en een wieltje om belichtingscompensatie in te stellen biedt de A7 snel toegang tot de fotografische instellingen. Net als op de A7r zijn er drie aanpasbare C-knoppen (voor ‘Custom’) waaraan je zelf een functie kunt toekennen.

Een minpunt blijft de onhandige positie van de Record-knop om een video-opname te starten. De creatieve opties en de mogelijkheden om de camera vanop afstand te bedienen met de PlayMemories Mobile-app zijn identiek; we verwijzen daarom naar de test van de A7r in Shoot 28 voor het volledige verhaal.

Voor deze test van de A7 gebruikten we de FE 28-70mm F3.5-5.6-kitlens met ingebouwde beeldstabilisatie.



Van links naar rechts: het onbewerkte raw-bestand; de jpeg-versie uit de camera; het bewerkte raw-bestand.

Prestaties

Het hybride autofocussysteem van de A7 werkt betrouwbaar, maar is niet snel te noemen. In goede lichtomstandigheden valt het nog mee, maar zodra het donkerder wordt, duurt het soms een seconde of meer voor er scherpgesteld is. De continu-autofocus heeft het ook moeilijk om beweging te blijven volgen. Meer nog dan voor de A7r geldt dat dit een camera is voor individuele opnames van statische onderwerpen.

Het goede nieuws is dat hij daarbij een zeer goede beeldkwaliteit aflevert. Bij lage gevoeligheden is er geen ruis merkbaar; pas bij ISO 3.200 verschijnt er luminantieruis (heldere en donkere pixels). De kleuren zijn realistisch, mede dankzij de erg betrouwbare automatische witbalansregeling.

Doordat de raw-formaten van de A7 en A7r inmiddels ondersteund worden door de verschillende raw-softwarepakketten, konden we ook opnames in raw en jpeg vergelijken. De beeldverwerking in de camera zorgt er al voor dat schaduwen opgehelderd worden en de vignettering (donkere hoeken) gecorrigeerd wordt. Wanneer we de raw-bestanden zelf ‘ontwikkelen’, blijft er in de schaduwpartijen meer detail over en is de opscherping ook veel efficiënter.

De A7 is dus niet alleen de goedkoopste digitale fullframecamera van het moment; hij levert ook een prima beeldkwaliteit en is vlot te bedienen en in te stellen. Het grootste minpunt is het trage autofocussysteem, dat eigenlijk ongeschikt is voor bewegende onderwerpen.

Houd er wel rekening mee dat er voorlopig niet veel aangepaste lenzen voor de fullframe E-mount bestaan, en dat die witte raven behoorlijk prijzig zijn. Gelukkig kan je wel via adapters andere lenzen van Sony en zelfs van andere merken gebruiken.

De specificaties

Prijs: 1.799 euro (met 28-70mm f/3.2-5.6-kitlens)
Resolutie: 6.000 x 4.000 pixel
Sensor: CMOS, 24 x 35,9 mm
Lensvatting: Sony E-mount
Gevoeligheid: Auto; ISO 100-25.600
Opnamestand: Auto/P/S/A/M; 9 scènes
Lichtmeting: Multi, centraal, spot
Scherpstelling: 117-punts AF of manueel
Burstmodus: 5 fps
Geheugen: Memorystick Pro Duo, SD-kaart
Afmetingen: 127 x 94 x 48 mm
Gewicht: 470 gram

[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2014/08/134892_a7.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2014/08/134892_detail.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2014/08/134892_kleur.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2014/08/134892_a7rawvergeleken.png” caption=”Voor deze test gebruikten we de FE 28-70mm F3.5-5.6-kitlens met ingebouwde beeldstabilisatie.||De 24 megapixelsensor legt veel details vast (f/13, 1/125, ISO 100, 70 mm).||De kleurweergave is erg neutraal ( f/5.6, 1/80, ISO 320, 70 mm).||Van links naar rechts: het onbewerkte raw-bestand; de jpeg-versie uit de camera; het bewerkte raw-bestand.”]

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (6x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.