De Nikon D5200 is de nieuwste consumentencamera bij Nikons spiegelreflextoestellen. Wil dat zeggen dat een professioneel fotograaf niets kan doen met zo'n camera?

De Nikon D5200 is de nieuwste consumentencamera bij Nikons spiegelreflextoestellen. Wil dat zeggen dat een professioneel fotograaf niets kan doen met zo’n camera?

Voor een professioneel fotograaf of een gevorderde amateur is de verleiding groot om consumententoestellen af te doen als goedkope plastic camera’s waarvan de mogelijkheden zijn ingeperkt om ze te onderscheiden van serieuze camera’s. Maar krijgt een consument waar voor zijn geld als hij een goedkope ‘instapcamera’ aanschaft?

Met die vraag in het achterhoofd heb ik de Nikon D5200 uitgeprobeerd. Ik wou nagaan of ik hem voor professionele opdrachten kon gebruiken. Hoewel ik meestal een D800 gebruik, heb ik nog steeds een D7000 die voor 360°-panoramafotografie dient. Op papier lijkt de D5200 een waardige opvolger voor de D7000: meer pixels, een betere beeldverwerking, lichter en een uitklapbaar scherm. Dat zijn allemaal pluspunten voor panorama’s.

Advertentie

Beperkingen
Een van de beperkingen van een consumentenbody komt al snel aan het licht. De D5200 bevat geen interne autofocusmotor; om autofocus te gebruiken, moet de lens een AF-motor bevatten (AF-S, in Nikon-jargon). Dat betekent dat ik mijn Nikon 10,5mm-DX-lens alleen manueel kan scherpstellen. Niet ideaal, maar het is te doen. Deze fisheyelens lijkt op de D5200 ook meer chromatische aberratie te veroorzaken dan op de D7000.

De oude lens is niet goed genoeg voor de nieuwe 24-megapixelsensor. Een minpunt voor mij is het ontbreken van het voorste instelwiel op de consumentencamera’s van Nikon. Ik kan leven zonder het statusschermpje bovenaan en hoef niet voor elke functie een knopje te hebben, maar ik mis het wieltje waarmee ik het diafragma kan wijzigen. Wie een D5200 als eerste camera aanschaft, heeft dat probleem natuurlijk niet, en het maakt de camera uiteraard goedkoper.

Verder ben ik verwend door de enorme en heldere zoekers van de fullframecamera’s die ik gebruik. In vergelijking daarmee lijkt de zoeker van de D5200 piepklein; die op de D7000 is al wat groter. Maar ook dat is niet echt een probleem.

Aan de slag
Voor een opdracht moet ik 360°-panorama’s maken van het interieur van auto’s. Met de D7000 zou ik daarvoor de zelfontspanner gebruikt hebben. Bij de D5200 kan ik de nieuwe WU-1a WiFi-module gebruiken om vanaf mijn iPhone de opname te maken en te bekijken. Jammer genoeg werkt de bijhorende app alleen op een iPhone en niet op een iPad, en kan je geen camera-instellingen wijzigen. De WU-1a is wel goedkoop, en prima geschikt om beelden snel te delen via mail of sociale netwerken.

Voor de autoshoot moet ik zeker zijn van de beeldkwaliteit, dus maak ik dezelfde opnames nog eens met de D800. Maar ik had me geen zorgen hoeven te maken: onder de gecontroleerde lichtomstandigheden doet de D5200 precies wat ik ervan verwacht had. Bovendien levert hij beter hanteerbare bestanden van 24 in plaats van 36 megapixel, zoals de D800. Met mijn gebruikelijke 14-42mm-lens op de cropsensor van de D5200 zou ik niet genoeg groothoek hebben voor een echt breed shot.
 

Deze jpeg-opname is licht nabewerkt in Lightroom; er is meer dan genoeg dynamisch bereik om mee te spelen.

Op stap
De D5200 en de meegeleverde kitlens zijn aangenaam gezelschap. De camera is licht en reageert even snel als mijn andere toestellen. Het uitklapbare scherm maakt discrete foto’s en opnames met de camera boven je hoofd mogelijk, en ik probeer zelfs de digitale effecten uit. Ondanks de plastic constructie voelen de body en de 18-55 VR-kit erg stevig aan. Maar zodra ik er een zware, professionele lens op plaats, raakt de camera uit balans en lijkt hij te klein.

Ik ben ook benieuwd hoe de D5200 het zou doen in verschillende lichtomstandigheden en bij hoge gevoeligheden. Ik maak opnames met de D5200 en de D7000, met dezelfde instellingen op beide camera’s, zowel in zonlicht als binnen. Ik verwachtte eigenlijk dat de nieuwkomer het veel beter zou doen, maar de D7000 staat zijn mannetje.

Tot aan ISO 4.000 is er ongeveer evenveel ruis, maar vanaf ISO 5.000 heeft de D5200 minder last van ruis – indrukwekkend, gezien de hogere resolutie. De 5200 lijkt ook een groter dynamisch bereik te hebben dan de D7000, met meer detail in de schaduwpartijen en zachtere overgangen in de zwarttinten.
 

ISO 1.600 is prima bruikbaar en heeft nog goede tonaliteiten.

Conclusie

Ik doe mijn D7000 voorlopig niet van de hand, vooral omdat ik met de D5200 geen autofocus meer heb op mijn 10,5mm-lens. Maar ik zou de camera zeker kunnen gebruiken voor professionele shoots waar ik het licht onder controle heb.

Hoewel het een licht en relatief goedkoop toestel is, kunnen de opnames de vergelijking met duurdere camera’s aan. En ja, het is minder robuust en er ontbreken wat knopjes; maar een beginner zal veel plezier beleven aan de D5200 en een betaalbare 50mm- of 35mm-lens. Ook wie al een camera heeft maar een tweede, lichter toestel wenst, moet de D5200 zeker eens bekijken.


Specificaties Nikon D5200:
Prijs: 799 euro (met 18-55mm-kitlens)
Resolutie: 6.000 x 4.000 pixel
Sensor: CMOS, 15,6 x 23,5 mm
Lensvatting: Nikkor
Cropfactor: 1,5x
Gevoeligheid: Auto; ISO 100-6.400
Opnamestand: Auto/P/S/A/M; 5 scènes
Lichtmeting: Matrix, centraal, spot
Scherpstelling: 39 punts AF of manueel
Burstmodus: 3,5 fps
Geheugen: SD-kaart
Afmetingen: 129 x 98 x 78 mm
Gewicht: 550 gram

[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/06/128386_webd5200ambience7.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/06/128386_webd5200rob001.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/06/128386_webd5200rob002.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/06/128386_webd5200rob003.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/06/128386_webd5200rob004.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/06/128386_webd5200rob006.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/06/128386_webd5200rob006crop.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/06/128386_webd5200ambience2.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/06/128386_webd5200-rgbbklcd2.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/06/128386_bewd5200-rgbbktop.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2013/06/128386_webd5200-rgbbk1855front.jpg” caption=”||Deze jpeg-opname is licht nabewerkt in Lightroom; er is meer dan genoeg dynamisch bereik om mee te spelen. (f/5,6, 1/320, ISO 250, 55 mm)||ISO 1.600 is prima bruikbaar en heeft nog goede tonaliteiten. (f/6,3, 1/30, ISO 1.600, 42 mm)||In direct zonlicht heeft de sensor geen probleem met de hoge contrasten. (f/8, 1/500, ISO 100, 85 mm)||ISO 6.400 is de grens van wat bruikbaar is, maar de D5200 toont nog steeds detail in de schaduwen. (f/2, 1/250, ISO 6.400, 85 mm)||Mijn fisheye-lens begint zijn leeftijd te tonen op de nieuwe camera. Er is meer chromatische aberratie dan op de D7000, let bijvoorbeeld op de paarse randen van de maïsstoppels in de sneeuw. (zie crop volgende beeld) (f/6,3, 1/320, ISO 100, 10,5 mm)||||De D5200 is verkrijgbaar in verschillende kleurtjes.||Het schermpje van de D5200 klapt uit.||Zoals alle consumententoestellen van Nikon heeft de D5200 slechts één instelwieltje.||”]

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (6x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.