Momenteel loopt in het Gentse Museum voor Schone Kunsten een tentoonstelling over de negentiende-eeuwse fotografe Julia Margaret Cameron. In dit artikel tonen we hoe je met Lightroom, Photoshop of een plug-in haar typische stijl kan imiteren.

Er gaat in deze tijd van megapixels, nanocoatings en ultrasone scherpstelmotoren iets aantrekkelijks, zelfs troostends uit van die allesbehalve perfect gemaakte of afgedrukte portretten. Omdat werken met glasplaten en giftige chemicaliën ons geen goed idee lijkt, onderzoeken we of we de Cameronlook digitaal kunnen nabootsen. Een beetje zoals Moby door zijn cd Play het gekraak van een grammofoonplaat mixte om de sound analoger te laten klinken. Eerst proberen we het zelf met Lightroom en Photoshop, daarna roepen we de hulp in van drie plug-ins. Alhoewel we het haar niet meer kunnen vragen, denken we dat Margaret Cameron het goed zou gevonden hebben. Het kan immers geen toeval zijn dat haar naam een anagram is van ‘'n retrocamera mag’.
Er is weinig wat het duo Lightroom & Photoshop niet aankan. De term photoshoppen is zowat synoniem geworden voor ‘het onmogelijke waarmaken’. Je moet echter al goed met beide pakketten uit de voeten kunnen om simulaties tot een goed einde te brengen. Om de afbeelding te maken, hadden we onze volle twintig jaar Photoshop-ervaring nodig. De complete procedure uitleggen zou vele pagina’s vullen. Zoek op ‘wet plate collodion simulation’ als Photoshop-werk je niet afschrikt.

Advertentie

Werkwijze

De basis voor deze look legden we in Lightroom: een aangepaste puntcurve zorgde ervoor dat het wit lichtgeel werd. De vintage look werd verder versterkt door een warme afwerking in het paneel ‘Gesplitste tinten’. ‘Negatieve helderheid’ (in het Standaard-paneel) zorgde ervoor dat de foto er minder ‘scherp’ uitzag. Ten slotte voegden we een vignet (in het paneel Effecten) en een radiaalfilter met negatieve scherpte toe om alles behalve het gezicht nog extra te vervagen. Om het verouderingseffect helemaal te simuleren met krassen, oneffenheden en een negatiefrand, heb je echter texturen nodig en een programma waarmee je die texturen in een gepaste overvloeimodus over je foto kan zetten: Photoshop. In dit geval haalden we onze texturen bij een beeldbank: bij www.dollarphotoclub.com betaal je 1 dollar per beeld op voorwaarde dat je een jaarabonnement van 120 dollar neemt. De echte doe-het-zelver fotografeert natuurlijk zelf zijn texturen en maakt z’n eigen texturenbank aan! Door te experimenteren met overvloeimodi kan je de texturen laten interageren met de onderliggende foto. Vooral Bedekken (Overlay) en Soft Light (‘Zwak licht’) komen hiervoor van pas.

Het verdict

Het mag duidelijk zijn aan de hand van het lagenpaneel in de schermafdruk (je ziet nog maar de helft!) dat je meer dan een basiskennis Photoshop nodig hebt om deze opdracht tot een goed einde te brengen. Daarnaast kost de doe-het-zelf-aanpak wel wat tijd: de volledige bewerking duurde ongeveer een uur. Door zo veel mogelijk te werken met slimme objecten en slimme filters zorgden we er wel voor dat we deze foto als een sjabloon kunnen hergebruiken: het volstaat om op de fotolaag te selecteren en ‘Laag > Slimme objecten > Inhoud vervangen’ te kiezen om dezelfde look toe te passen op een totaal andere foto. Ook de texturen kunnen makkelijk veranderd worden. Heb je echter een broertje dood aan lagen, laagmaskers en overvloeimodi, dan zijn de plug-ins die we hierna bespreken waarschijnlijk meer je ding.

www.adobe.be en www.dollarphotoclub.com

Prijs: behalve het abonnement voor Photoshop en Lightroom Creative Cloud, (145 euro per jaar) kostte dit ons enkel een paar dollar aan stockfoto’s… en een hoop tijd.

Alien Skin Exposure

 

Als het op pure filmsimulatie aankomt, heeft Alien Skin Exposure weinig concurrentie. Deze Lightroom- en Photoshop-plug-in is ondertussen aan zijn zevende versie toe. Die voegt onder meer de mogelijkheid toe om ook zonder de gastprogramma’s te werken.

Alien Skin Exposure is een van de beste plug-ins als het op pure filmsimulatie aankomt. Het programma biedt tientallen filmvariaties aan van zowel kleuren- als zwart-witfilm. In het rechterpaneel kan je alle instellingen nog aanpassen en het resultaat verder verouderen met realistische lichtlekken, korrel, negatiefranden en zelfs krassen!

Werkwijze

Exposure simuleert niet alleen zwart-wit maar ook kleurenfilms en -procedés. T-Max of Tri-X, Kochachrome of Fuji Velvia? Het zit er allemaal in, wetenschappelijk geanalyseerd met spectrometers en al. Dat het de mannen van Alien Skin menens is, merken we ook in de afdeling B&W Films – Vintage, waar we maar liefst negen Wet Plate-presets vinden. We kiezen voor Wet Plate – Damaged. Net zoals bij het verder besproken Analog Efex Pro moeten we het blurfilter (hier Bokeh genoemd) wat verplaatsen om het gezicht van het model niet te vervagen. Exposure hecht veel belang aan finishing touches: zo kan je in deze versie 7 tegelijkertijd een negatiefrand, texturen en lichtlekken (light leaks) toevoegen. Ook filters om korrel te simuleren en de scherpte op te drijven of net te verminderen voor een meer ‘analoge’ look zijn van de partij. Wat wel ontbreekt zijn gereedschappen voor lokale correcties zoals doordrukken en tegenhouden: die moeten voordien of achteraf in het gastprogramma (Lightroom of Photoshop) uitgevoerd worden.

Het verdict

Qua historische accuraatheid zit Alien Skin er wellicht het dichtste bij. De plug-in levert in een handomdraai een mooi resultaat dat desgewenst nog afgeregeld kan worden. Die kwaliteit heeft zijn prijs: Exposure kost evenveel als de volledige onOne Perfect Photo Suite of de Nik Collection by Google, die we hierna bespreken.

www.alienskin.com/exposure

Prijs: 149 dollar

onOne Software Perfect B&W

Perfect B&W van onOne Software heeft weliswaar een presetafdeling ‘19th Century Processes’, maar daar vinden we geen Wet Collodion in terug, wel twee Tin Type-varianten. Ook hier vind je links de presets, rechts de schuifregelaars en effecten.

Perfect B&W maakt deel uit van onOne Software’s Perfect Photo Suite, die ondertussen al aan zijn negende editie toe is. Andere vermeldenswaardige plug-ins uit deze suite zijn Perfect Effects, dat allerhande kleureffecten combineert, Perfect Layers, dat een beperkte laagfunctionaliteit toevoegt die vooral handig is voor wie geen Photoshop heeft en Perfect Portrait, een digitaal faceliftprogramma. Nieuw in versie 9 is dat je – zelfs als je de plug-in in Lightroom gebruikt –  achteraf nog wijzigingen kan aanbrengen indien je je foto’s opslaat als Smart Photos.

Werkwijze

Perfect B&W biedt een massa voorinstellingen in het linker paneel, waarvan er een aantal gegroepeerd zijn per tijdsgewricht. We zoeken in de 19th Century Processes maar vinden geen Wet Collodion, wel twee Tin Type-afwerkingen: Dirty en Clean. Die eerste lijkt nog het meest op de stijl van Margaret Cameron.

Net zoals bij de andere plug-ins is een preset slechts een voorgeprogrammeerde combinatie van waardes in het rechterpaneel. Alles kan dus nog naar believen aangepast worden. We schroefden het contrast op en pasten de Toning aan naar een bruinere tint. Ook hier kan je de negatiefrand aanpassen. Net zoals het hierna besproken Analog Efex Pro, biedt Perfect B&W je – in tegenstelling tot Alien Skin Exposure – flink wat lokale controle. Dat gebeurt in dit geval via de Perfect Brushes: dat zijn borstels die  edge detection hebben zodat ze proberen te voorspellen wat je nu donker of lichter of meer of minder contrastrijk probeert te maken. Het principe lijkt een beetje op Lightrooms Auto Mask, alleen is het beter uitgewerkt. Toch kan je bij sterke lokale aanpassingen halo’s krijgen – iets wat bij de controlepunten van Nik Software minder snel het geval is.

Het verdict

Perfect zouden we deze plug-in niet noemen, maar de veelheid aan presets en de uitgebreide lokale controlemogelijkheden achteraf maken dat zowel beginners als meer gevorderde gebruikers snel tot mooie resultaten kunnen komen. We vonden de simulaties die we met Analog Efex Pro of Exposure konden bereiken echter overtuigender.

De basisversie van Perfect B&W kost 79,95 dollar; voor 149,95 dollar krijg je de Premium Edition, die ook als plug-in in Lightroom en Photoshop werkt. Tip: schrijf je in op de nieuwsbrief van onOne, want daarin staan met de regelmaat van een klok stevige kortingscodes voor hun softwaretitels.

www.on1.com

Prijs: 79,95 dollar

Analog Efex Pro 2 (Nik Collection by Google)

Misschien zou je verwachten dat we Silver Efex Pro, dé zwart-witplug-in bij uitstek, zouden gebruiken voor deze simulatie. Jongere broer Analog Efex Pro 2 is echter beter geschikt als het op simulatie van écht oude films aankomt.

Toen Nik Software in 2012 overgenomen werd door Google, leek het eventjes alsof de internetgigant enkel in de smartphoneapp Snapseed geïnteresseerd was, en de professionele Nik-plug-insuite een stille dood ging sterven. Het tegendeel gebeurde: Google verlaagde de prijs tot 149 dollar en kwam zelfs uit met een nieuwe plug-in (gratis voor wie de Collection al had): Analog Efex Pro (AEP), dat vorig jaar (alweer gratis) geüpdatet werd naar versie 2.

Werkwijze

AEP werkt met zogenaamde camera’s. Je hebt er verschillende om uit te kiezen zoals Toy Camera, Double Exposure en ook Wet Plate. Die camera’s zijn eigenlijk niets anders dan voorgeprogrammeerde combinaties van de verschillende filters die AEP biedt, en dat zijn er nogal wat: behalve een set basisregelaars voor Exposure en Contrast (waar je ook Niks gepatenteerde controlepunten terugvindt) heb je de meer vintage filters zoals Dust & Scratches en Lens Vignette. Kiezen voor een camera, zoals hier Wet Plate, geeft je links een aantal types. We kozen voor Wet Plate 6. In het rechter paneel kan je dan de verschillende effecten fijnafstemmen. Zo verhoogden we het contrast ter hoogte van het gezicht met een controlepunt en verschoven we het Bokeh-filter naar boven. We kozen ook voor een ander plaattype. Alsof de presets nog niet genoeg zijn, kan je ook zelf een ‘ultieme’ camera maken die alle mogelijke effecten combineert. Wil je dan toch een effect niet, dan vink je het gewoon uit in de lijst rechts.

Het verdict

Werken met Analog Efex Pro is – zoals met de andere plug-ins van Nik – aanstekelijk eenvoudig. Het duurde minder dan drie minuten om deze conversie te maken. Wat ons betreft is Analog Efex Pro, samen met Alien Skin Exposure, de onbetwistbare winnaar van de Margaret Cameron-lookalikewedstrijd. Toch benieuwd wat ze er zelf zou van vinden…

www.google.com/nikcollection

Prijs: 119 euro (inclusief zes andere plug-ins van Nik, waaronder Silver Efex Pro en Color Efex Pro)

 

Slim filteren

De meeste plug-ins werken zowel in Lightroom als in Photoshop. Alhoewel het eindresultaat in beide gevallen hetzelfde is, biedt de Photoshop-route je de mogelijkheid om een plug-in als een slim filter toe te passen. Hiervoor kies je ‘Filter > Converteren voor slimme filters’. Je foto wordt dan een ‘Slim object’. Het voordeel daarvan is dat je niet alleen achteraf nog je instellingen kan aanpassen, maar ook dat je de slimme filters van één foto kan toepassen op een andere, gewoon door ze te verslepen naar een ander ‘Slim object’.

[extern_gallery urls=”http://cdn.minoc.com/zd_images/2015/16/143281_originalimage.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2015/16/143281_pslrcameronfinal.jpg||http://cdn.minoc.com/zd_images/2015/16/143281_exposure7.png||http://cdn.minoc.com/zd_images/2015/16/143281_perfectphotosuite.png||http://cdn.minoc.com/zd_images/2015/16/143281_nikanalogefex.png” caption=”||||||||”]

Advertentie



Wil je beter leren fotograferen?

Neem dan een abonnement op Shoot Magazine (6x per jaar).

Shoot is hét fotografiemagazine voor en door enthousiaste fotografen. In Shoot vind je de beste tips en trucs, workshops en cursussen voor geslaagde foto’s, de knapste fotoplekjes in België, de helderste uitleg over fotografietechnieken, tests van nieuwe camera’s, lenzen en meer, plus foto’s van de beste Belgische fotografen.